صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / ۱۱ بهمن ۱۳۵۷؛ ایران در انتظار امام
۱۱ بهمن ۱۳۵۷؛ ایران در انتظار امام

/روزشمار انقلاب اسلامی/

۱۱ بهمن ۱۳۵۷؛ ایران در انتظار امام

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۵۷؛ در آستانه سفر تاریخی امام خمینی به ایران پس از ۱۵ سال تبعید، انتظار و شور و شوق مردمی که برای استقبال از رهبر انقلاب اسلامی خود را به تهران رسانده‌اند، مهم‌ترین خبر امروز است.

11 بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز، با انتشار خبر بازگشت امام خمینی که قرار است فردا بعد از ۱۵ سال به ایران بازگردند، هزاران نفر از مردم از نقاط مختلف کشور خود را به تهران رسانده‌اند تا از رهبر انقلاب اسلامی استقبال کنند. از طرف کمیته برگزاری مراسم استقبال از امام هم اطلاعیه‌ای انتشار یافت که در این اطلاعیه مشروح مقررات و ضوابط استقبال تشریح شده بود. در حالی که صدها هزار نفر از مردم در خیابان‌ها حضور دارند فرماندار نظامی تهران اعلام کرد که اجتماعات مردم به مدت سه روز به مناسبت بازگشت آیت‌الله خمینی آزاد است.

امام خمینی در نوفل‌لوشاتو با تاکید بر اینکه چون این سفر خطرناک است پس بانوان نباید در آن حضور داشته باشند به نزدیکان خود فرمودند: من بیعت خود را از شما برمی‌دارم. ما به طرف کار بزرگی می‌رویم اما شما جانتان را به خطر نیاندازید.

همچنین دولت اعلام کرد: فردا به مناسبت فرود آمدن هواپیمای آیت‌الله خمینی، فرودگاه مهرآباد از اول صبح تا ساعت ۱۱ صبح به روی سایر هواپیماها بسته است.

از سوی دیگر دولت برای ترساندن مردم و ایجاد وحشت با انجام رژه نظامیان در تهران و ترویج شایعه کودتا توسط ارتش دست به حیله دیگری برای انحراف مبارزات مردم ایران زده است. شهر تهران حالت صد در صد جنگی به خود گرفته است. با به راه افتادن تانک‌ها و خودروهای نظامی در خیابان‌ها و پرواز هلیکوپترها بر فراز شهر، نمایش قدرت برای ارعاب مردم انجام می‌شود. امروز در تظاهرات خیابانی چندین نفر زخمی و عده‌ای شهید شدند. در همین زمینه رادیو کلن خبر داد: یگان‌های نیرومند نظامی به تهران منتقل شدند. تانک‌ها و زره‌پوش‌ها در حالی که عبارت “زنده‌باد شاه” بر روی آنها نقش بسته بود در خیابان‌های مهم تهران به راه افتادند.

شاپور بختیار در گفت‌وگو با رادیو بی. بی. سی هشدار داد که با هرگونه کوشش درجهت ایجاد دولتی دیگر شدیداً مقابله خواهد کرد.

نخست‌وزیر همچنین گفت: دولت نمی‌تواند تحمل کند که صدها هزار جوان بیکار و سرگردان همه روزه آشوب و اغتشاش در مدارس و دانشگاه‌ها به تحریک بیگانگان به راه بیاندازند.

ارتشبد قره‌باغی رئیس ستاد ارتش هم اعلام کرد: ارتش می‌خواهد به قانون احترام گذاشته شود. اگر می‌خواهید چیزی را عوض کنید ابتدا باید قانون را تغییر دهید وگرنه ارتش دخالت می‌کند.

از طرفی دولت بختیار اعلام کرد: کلیه روزنامه‌ها و مجلاتی که قبل از دهم مرداد سال ۱۳۳۴ منتشر شده است و سپس انتشار آن دچار وقفه شده، می‌توانند طبق شرایط قانون مطبوعات تقاضای تجدید انتشار کنند.

از سوی دیگر جبهه ملی در خبرنامه خود شاپور بختیار را مورد حمله قرار داد و نوشت: بختیار با تقدیم لوایح انحلال ساواک و تعقیب و مجازات خطاکاران سعی می‌کند که بر روی جنایات صورت گرفته پرده بگذارد و مردم را سرگرم و اغفال کند.

انتهای پیام


منابع:

آرشیو روزنامه اطلاعات

آرشیو روزنامه کیهان

آرشیو روزنامه آیندگان

کتاب انقلاب و پیروزی؛ کارنامه و خاطرات سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اهتمام عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب

جلد دوم کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی تألیف باقر عاقلی، نشر گفتار

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.