صفحه اصلی / اسلایدر / سکوت سازمان شیلات در برابر گرانی ماهی
سکوت سازمان شیلات در برابر گرانی ماهی

اختلاف قیمت ماهی از مزرعه تا سفره به ۷۰ درصد رسید

سکوت سازمان شیلات در برابر گرانی ماهی

با وجود اینکه تقریبا دو ماه به پایان سال و آغاز سال نو مانده اما در بازار گوشت، مرغ و ماهی شاهد گرانی های بی سابقه ای هستیم که خطر حذف آنها را از سبد خرید خانوار حکایت می کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که تجربه نشان داده در روزهای پایانی سال به سبب سیستم نامناسب توزیع احتمال افزایش قیمت وجود دارد، اما نظارتی در این زمینه وجود ندارد. ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه میزان عرضه ماهی نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است، اظهار کرد: اگرچه در عرضه آبزیان مشکلی نداریم، اما در رابطه با توزیع ماهی به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال نگرانی‌هایی وجود دارد. وی افزود: تولیدکنندگان قیمت آبزیان را در بخش صید و آبزی پروری به تناسب افزایش هزینه‌های حمل و نقل، نهاده‌های دامی و حقوق و دستمزد بالا بردند، این درحالی است که اختلاف قیمت مزرعه تا بازار به سبب اشکال در سیستم توزیع به ۷۰ درصد می‌رسد.

قاسمی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ماهی در ایام پایانی سال دور از انتظار نیست، بیان کرد: اگر سیستم توزیع آبزیان در بازار اصلاح نشود، قیمت ماهی در شب عید با نوساناتی روبرو خواهد شد که این امر بر کاهش قدرت خرید خانوار بیش از پیش دامن می‌زند. مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: در یک اقتصاد سالم، افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت به دنبال ازدیاد تقاضا امری طبیعی است، در حالیکه در بازار شب عید طبق روال سال‌های گذشته سودجویی دلالان و عوامل واسطه موجب شده تا نوسان قیمت فراتر از این رقم باشد.

وی مجموع تولید صید و آبزی پروری امسال را یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است، از این رو مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود عرضه آبزیان صحت ندارد. قاسمی با اشاره به تاثیر حضور کشتی‌های چینی بر قیمت ماهی در بازار بیان کرد: با توجه به آنکه حضور کشتی‌های چینی در دریای عمان، آسیب جدی به ذخایر وارد کرده است، بنابراین پیش بینی می‌شود که قیمت ماهی شیر با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شود. مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه پرورش دهندگان از ابتدای سال تا کنون تنها ۳۵ درصد قیمت ماهی در بازار را افزایش دادند، گفت: این در حالی است که قیمت ماهی در بازار به سبب مشکلات توزیع ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است. وی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که سازمان شیلات، حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و میادین میوه و تره بار وظایف خود را به درستی انجام ندهند، همچنان شاهد افزایش قیمت ماهی در بازار خواهیم بود.

از گرانی ماهی شب عید تنها دلالان سود می‌برند.

صالح آقایی

کارشناس تنظیم بازار

شرایطی که بر بازار ماهی حاکم است به دلیل ناکارآمدی سیستم توزیع و عرضه آبزیان در کنار نبود نظارت دستگاه های مسئول است. گرانی و کمبودی که امروز در بازار وجود دارد به همین عوامل بازمی گردد و اگر فکری اساسی برای آن نشود به تدریج شاهد حذف ماهی از سفره خانوار خواهیم بود. با توجه به نزدیک شدن به ایام عید دلالان و واسطه ها نیز فعالیت خود را افزایش داده اند تا از رشد تقاضای بازار درآمد بیشتری کسب کنند. اگرچه از دید تولیدکنندگان نوسانی در قیمت ماهی وجود ندارد، اما از دید مصرف کنندگان به سبب سودجویی دلالان و عوامل واسطه در بازار، قیمت ماهی طی ماه‌های اخیر در بازار رشد چشمگیری داشته است.

نظام توزیع در سیستم کشور به ویژه در بحث شیلات با مشکلات متعددی روبروست که نبود نظارت دستگاه‌های مسئول بر این موضوع دامن زده است. با وجود آنکه سود واسطه‌ها و دلالان در این نظام توزیع ۳۰ تا ۶۰ درصد است، اما سازمان شیلات به عنوان متولی امر خود را کنار کشیده و توجهی به ساماندهی بازار ندارد. شایسته نیست مردم ماهی را با قیمت گران خریداری کنند و این گرانی ها غیرقابل توجیه است بنابراین نظارت و کنترل بیشتر بر بازار ماهی ضرورت دارد. با توجه به اینکه از گرانی ماهی شب عید تنها دلالان سود می‌برند باید هر چه زودتر سازمان شیلات وارد عمل شود و دستگاههای نظارتی دولت نیز به بازرسی ها جلو فعالیت دلالان و واسطه ها را بگیرند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.