صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / روزهای سختی داریم اما حتماً راهکارهای مؤثری وجود دارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

روزهای سختی داریم اما حتماً راهکارهای مؤثری وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در کالاهای اساسی نگرانی جدی داریم واین سیاست گذاری و قیمت‌هایی که به وجود می‌آید، موجب تعطیلی تولید در کالاهای اساسی کشور است.

 محمد رضا پورابراهیمی

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه کویر، محمدرضا پورابراهیمی امروز ۱۱ بهمن ماه در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمان اظهار کرد: روزهای سختی در اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلف داریم و در صادرات مشکلاتی پیش آمده اما حتماً راهکارهای مؤثری وجود دارد که می‌تواند با نگاه علمی و کارشناسی و استفاده از تجربه سال‌های گذشته این مسیر را هموار کرد.

وی افزود: در ماه‌های اخیر به دلیل تغییر سیاست‌های ارزی شرایط خاصی بر اقتصاد ایران حاکم شد اگرچه تجربه تغییر نرخ ارز در سال‌های گذشته موجود بود، اما تصمیمات غیرکارشناسی دولت در نرخ ثابت ارز مشکلاتی را ایجاد کرد و بخشی از اثر خود را در مسائل صادراتی گذاشت.

پورابراهیمی تصریح کرد: بخشنامه‌های پی در پی که در ماه‌های اخیر شکل گرفت، سردرگمی برای صادرکنندگان ایجاد کرده و برنامه بلندمدت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: دغدغه‌های فعالان اقتصادی را پیگیری و توانسته‌ایم در دولت و مجلس برای رفع مشکلات بخش خصوصی اقداماتی را دنبال کنیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد اختصاص ارز برای کالاهای اساسی و غیر اساسی هستیم که با تغییر بخشنامه‌های دولت عملاً آمار و ارقام و تخصیص ارز در این دو زمینه تغییر پیدا کرد.

پورابراهیمی اظهار کرد: آنچه گزارش تعهدات مربوط به واردکنندگان به کشور بوده، تا مهرماه امسال نشان می‌دهد ۳ و نیم میلیارد دلار فعالان اقتصادی که برای واردات دریافت کرده اند، تا امروز تعیین تکلیف نشده است که ممکن است برخی در نقل و انتقال منابع تسویه را انجام بدهند و این عدد معادل یک چهارم فروش نفت در بودجه سال آینده است.

وی تصریح کرد: تا پایان دی ماه در صادرات ۳۵ میلیارد دلار میزان صادرات غیرنفتی کشور بوده است که یک چهارم ارز این میزان تا امروز تعیین تکلیف شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: نماد حرکت کشور در حوزه اقتصادی، صادرات است و اگر این پرچم بیفتد، حرفی برای گفتن نداریم و همه باید به این حوزه کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین دغدغه فعالان اقتصادی نرخ تسویه است، عنوان کرد: نرخ سامانه نیما از نظر ما نمی‌تواند کارکرد منطقی داشته باشد و به بانک مرکزی گفته ایم باید در نرخ بازنگری شود.

پورابراهیمی گفت: پیشنهاد ما تشکیل بازار متشکل است که با کمترین دخالت دولت رویکرد تعیین نرخ واقعی ارز مشخص شود و این بازار جلوی رانت را در اقتصاد کشور می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد میانگین قیمت کالاهای اساسی که با نرخ ارز ترجیحی اختصاص یافته افزایش داشته، یعنی ارز ارزان می‌دهیم اما مردم گران می خرند و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ما به التفاوت این عدد است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: اگر قرار است مردم کالای اساسی را آزاد بخرند، این مابه‌التفاوت ارزی را به خودشان بدهیم و سامانه نیما اگر به نرخ واقعی رویکرد بازار متشکل نزدیک نشود، عملاً توزیع رانت است که در ارز کالای اساسی اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: در کالاهای اساسی نگرانی جدی داریم که با این سیاست گذاری و قیمت‌هایی که به وجود می‌آید، موجب تعطیلی تولید در کالاهای اساسی کشور است.

پورابراهیمی با اشاره به پیشنهاداتی که به بانک مرکزی نیز اعلام شده، گفت: نخستین مسئله تعیین تکلیف نرخ ارز است زیرا روش فعلی مورد قبول ما نیست و برای تشکیل بازار متشکل کار باید با سرعت دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه دومین مسئله در بازگرداندن ارز، افزایش مدت زمان متناسب با کالا است، گفت: در حوزه منابع و مصارف ارزی مشکل خاصی نمی‌بینیم و تقریباً از ابتدای انقلاب تا امروز منابع ارزی ما دو برابر مصارف بوده و اگر روزی یک بشکه نفت هم صادر نکنیم، تعادل منابع و مصارف ارزی برقرار می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه برخی سیاست‌های بانک مرکزی اصلاً مورد قبول ما نیست، عنوان کرد: پیشنهادات اصلاحی مشترک بین فعالان بخش خصوصی، وزارت صمت، اقتصاد، مجلس و بانک مرکزی طی یک هفته آینده با رویکرد علمی و تخصص جمع بندی می‌شود تا راهکاری باشد در شرایط کنونی فعالان اقتصادی حمایت شوند و خروجی به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید.
 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.