صفحه اصلی / اسلایدر / بسته شدن دروازه های جهانی فروش صنایع دستی
بسته شدن دروازه های جهانی فروش صنایع دستی

نبود استانداردسازی و برندسازی مهمترین چالش صنایع دستی است

بسته شدن دروازه های جهانی فروش صنایع دستی

توسعه صنایع دستی یکی از مهم ترین اصول است چرا که این صنعت به اشتغال فراگیر و اقتصاد درون زای کشور کمک می کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در شرایط حاضر متاسفانه عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا این صنعت از رونق و درآمدزایی فاصله بگیرد. مشکلات حوزه صنایع دستی فراوان هستند و نیاز به مرور عمیق‌تر و دقیق‌تر دارد. متاسفانه سال‌هاست که دولت پاسخگوی نیازهای هنرمندان از جمله بیمه آنها نبوده است و دلیل این عدم حمایت را هم مشکل مالی عنوان می‌کنند در حالیکه مشکل ما در مدیریت صنایع دستی کشور است. در این رابطه محمد عبداللهی، رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی از رکود حاکم در بازار و کمبود توریسم خبر داد و گفت:  افزایش قیمتی برای صنایع دستی در شب عید وجود ندارد. عبداللهی گفت: حجم بیشتری از مواد اولیه بکار رفته در صنایع دستی تولید داخل است.

وی درباره بازاریابی صنایع دستی و اشیاء قدیمی تصریح کرد: به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف محصولات ایرانی، فروش محصولات ممتاز صنایع دستی و اشیا قدیمی با گواهی تایید معتبر صورت می گیرد. رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی بیان کرد: نبود استانداردسازی و برندسازی  یکی از مهمترین مشکلات  این صنف است.

متولیان صنایع دستی اگر خواهان حمایت از هنرمندان و رونق آن هستند باید در امر سلیقه شناسی کارهای بسیاری انجام دهند تا بازار مناسبی برای فروش محصولات خود ایجاد کنند.وی با اشاره به اینکه صنایع دستی از گذشته نقش بارزی در اشتغال و ارزآوری داشته است و به نوعی سفیر فرهنگی کشور به حساب می‌آید افزود: این صنف علاوه بر اشتغال و توسعه اقتصادی، معرف فرهنگ اصیل ایرانی در داخل و خارج از کشور است.عبداللهی در پایان  گفت: این صنف توانسته در کاهش بیکاری و رسیدن به اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ایفا کند.

تهدید ارزآوری صنایع دستی با کمبود توریسم

علی نژاد کریمی

کارشناس بازار صنایع دستی

امروز مشکلات صنایع دستی به کمبود بازار فروش و نبود صادرات صنایع دستی ختم می شود. در کشور ما محدودیت های بسیاری برای ورود گردشگر خارجی وجود دارد که همین تهدید بزرگی برای صنایع دستی به شمار می آید. ورود گردشگر می تواند موجب رونق فروش و ارزآوری صنایع دستی شود و با توجه به اینکه صنایع دستی ایرانی مشتریان زیادی دارد می توانستیم با بهبود قوانین گردشگری درآمدزایی را در این حوزه افزایش دهیم.

هم چنین در حال حاضر بازار فروش مهم ترین چالش صنایع دستی کشور است و مشکل فروش صنایع دستی در همه کشورهای پست مدرن به دلیل عرضه بیش از تقاضا وجود دارد اما در ایران به دلیل تحریم ها این معضل خود را بیشتر نشان می دهد. حتی پس از برجام به دلیل بازنشدن کامل دروازه های بازار جهانی چالش فروش صنایع دستی همچنان دامن گیر هنرمندان این عرصه است. در این رابطه باید با هماهنگی فرادستگاهی و بین دستگاهی به سمت بازارهای جهانی حرکت کنیم. به دلیل اشتغال زایی عرصه صنایع دستی شورای عالی صادرات غیرنفتی باید از صنایع دستی و فرش حمایت ویژه کند و راهکارهایی ارایه شود تا گردشگران خارجی بیشتر و راحت تر بتوانند به ایران وارد شوند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.