صفحه اصلی / اسلایدر / ارزان سازی مسکن با حمایت از سازندگان
ارزان سازی مسکن با حمایت از سازندگان

«کسب و کار» برنامه های دولت برای خانه دار کردن مردم را بررسی می کند

ارزان سازی مسکن با حمایت از سازندگان

چگونگی ساخت و توزیع خانه‌های ارزان اگرچه دغدغه چندین دهه مسئولان این حوزه است اما در سال جاری به دلیل افزایش چندبرابری قمیت‌ها و همچنین رشد 90 درصدی قیمت مسکن؛ بسیار دغدغه آفرین شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز راهکارهای بسیاری به منظور حل این مسئله از واگذاری زمین به خانه‌سازان، ارائه تسهیلات ارزان و همچنین عرضه خانه‌های ارزان به مستاجران، پیشنهاد می‌شود اما این راهکارها یا اجرایی نشده و یا بعد از اجرا، نتایج مورد نظر را محقق نکرده است. به همین دلیل نحوه ساخت و عرضه مسکن که می‌‌‌تواند تقاضای موجود را پوشش دهد، یکی از مسائل جدی اقتصاد کشور است.برررسی‌های موجود نیز نشان می‌دهد مشکل عرضه مسکن در این سال ها به قوت خود باقی بوده است به طوری که نه طرح مسکن مهر و نه طرح‌‎های مشابه گرهی از مشکلات نگشوده است. به گفته کارشناسان تنها راهکار کاهش هزینه تمام شده مسکن؛ ارائه زمین های ارزان است که تقریبا نصف هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد.
در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی از دو راهکار واگذاری زمین به سازندگان مسکن و کاهش ۱۵درصدی قیمت مسکن با کارت اعتباری مصالح خبر داده است تا فرایند توزیع خانه های ارزان تسهیل شود. به گفته وزیر راه ۴۰ درصد قیمت ساخت واحدهای مسکونی مربوط به مصالح ساختمانی است که در طرح کارت اعتباری مصالح به‌صورت انبوه با تخفیف ۱۵درصدی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می شود.

کارت اعتباری مصالح تاثیری در کاهش قیمت ها ندارد
فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن
یکی از مشکلات اساسی در خصوص عرضه مسکن این است که دولت مصمم به اجرای طرح‌هایی که می‌دهد و پیشنهاداتی که دارد، نیست. نمونه آن عدم اجرای طرح اجتماعی است که چند سال است بلاتکلیف باقی مانده است. زمین نیمی از قیمت تمام شده مسکن را تشکیل می‌دهد و اگر طبق آنچه وزیر راه و شهرسازی خبر داده، واگذاری آن به سازندگان مسکن اتفاق بیفتد، نقش بسزایی در کنترل قیمت تمام شده دارد. به شرطی که دریافت‌کنندگان ملزم به رعایت این نرخ در عرضه نهایی مسکن به متقاضیان باشند. اما طرح دیگری که توسط وزیر راه و شهرسازی ارائه شده، یعنی کارت اعتباری مصالح تاثیر چندانی در کنترل قیمت تولیدکننده ندارد. منطقا بابت این کارت‌های اعتباری بهره‌ای هم در نظر گرفته می‌شود که در نهایت روی قیمت تمام شده مسکن اثر می‌گذارد. از سوی دیگر مسکن تحت تاثیر یک تورم عمومی است که بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را درگیر کرده است. یعنی با دید خوش بینانه حتی اگر طرح‌های حمایتی دولت از سازندگان مسکن اجرا شود و نتیجه مورد نظر را داشته باشد، نرخ تورم باید پایین بیاید تا شاهد کاهش محسوس قیمت مسکن باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.