صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / ارز نیمایی برای حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه نیست
ارز نیمایی برای حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه نیست

دبیر انجمن شرکت های ریلی:

ارز نیمایی برای حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه نیست

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: با توجه به درآمد شرکت های ریلی، استفاده از ارز نیمایی برای تامین نیاز آنها صرفه اقتصادی ندارد.

«مجید بابایی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به افزایش هزینه های شرکت های ریلی در بخش تعمیر و نگهداری اظهار داشت: قیمت برخی از قطعات یدکی قطارها بیش از سه برابر افزایش یافته؛ برای نمونه قیمت یک واگن در گذشته ۲٫۵ میلیارد تومان بود اما اکنون به هشت میلیارد تومان رسیده است.
وی این افزایش قیمت ها را در کاهش سرمایه گذاری در صنعت ریلی موثر دانست و گفت: با اینکه شرکت های حمل و نقل ریلی با موافقت و دستور معاون اول رئیس جمهوری می توانند از ارز سامانه نیمایی استفاده کنند، این نوع ارز برای شرکت های ریلی صرفه اقتصادی ندارد.
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته یادآور شد: توسعه زیرساخت های صنعت حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین اولویت های نظام جامع حمل و نقل است.
بابایی در ادامه به کاهش بودجه عمرانی شرکت راه آهن در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: اگر اعتبارات مورد نیاز حمل ونقل ریلی تامین نشود، دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه محقق نمی شود.
وی یادآور شد: توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی به نسبت سایر شقوق حمل و نقل باید در اولویت برنامه های دولت و وزارت راه و شهرسازی باشد، گفت: در این صورت شاهد تکمیل پروژه های عمرانی در بخش زیربناهای حمل و نقل ریلی کشور خواهیم بود.
بابایی افزود: بر اساس جزئیات لایحه بودجه سال آینده دولت، اعتبارات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای انجام پروژه های زیربنایی ریلی ۱۳ هزار و ۹۸۹ میلیارد و ۵۱۶ میلیون ریال دیده شده در حالی که همین ردیف در بودجه امسال ۱۵ ‌هزار و ۸۲۳ میلیارد ریال است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در چشم انداز توسعه زیرساخت های حمل ونقل ریلی کشور تا سال ۱۴۰۴ قرار است طول شبکه ریلی از ۱۳ به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش یابد که تحقق آن نیازمند تامین مالی سرمایه گذاری در این بخش است.
در روزهای اخیر برخی رسانه ها از کاهش بودجه بخش ریلی کشور در سال آینده خبر دادند که سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ای این گمانه زنی ها را رد و اعلام کرد: در لایحه بودجه ۹۸ کل کشور، بیشترین سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای معادل هفت هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان به طرح‌های فصل حمل و نقل اختصاص دارد.
اقتصام**۱۱۰۸*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

بلیت قطارهای ۵ ستاره ۳۰ درصد گران شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.