صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / باید در فضای مجازی آتش به اختیار وارد شویم
باید در فضای مجازی آتش به اختیار وارد شویم

وزیر ارتباطات:

باید در فضای مجازی آتش به اختیار وارد شویم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که باید در فضای مجازی آتش به اختیار وارد شویم گفت: از متولیان تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان حمایت می‌کنیم زیرا این موضوع یک دغدغه همگانی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدجواد آذری جهرمی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی جشنواره کودک‌آنلاین، با اشاره به گسترش فضای مجازی و اثر مهم آن بر آینده بشریت اظهار کرد: امروزه فضای مجازی، فضای بزرگ‌ برای  شکوفایی محسوب می‌شود که اقتصاد، اشتغال، درآمدزایی و خلاقیت در این فضا شکل می‌گیرد، بنابراین باید نسل آینده را متناسب با این ظرفیت تربیت کنیم.

وی با اشاره به این‌که فضای مجازی در همه جای دنیا برای افراد مخاطراتی را در کنار مزایا دربردارد، خاطرنشان کرد: تهدیدهای فضای مجازی مختص کشور ما نیست بلکه همه کشورها با آن مساله دارند اما برای آن راهکارهایی اندیشیده‌اند.

آذری جهرمی درباره سند اینترنت و کودک نیز توضیح داد: برای حل این آسیب‌ها کمیته‌ای تشکیل شد تا بر طبق مطالعه میدانی و تطبیقی، منطبق با سایر کشورها عمل کنیم، بنابراین در این را از همه دستگاه‌ها مانند وزارت دادگستری و آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و نیروی انتظامی درخواست همکاری کردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ورزشگاه آزادی در حوزه فضای مجازی و دغدغه‌های ایشان، خاطرنشان کرد: از این بیانات به این نتیجه رسیدیم که  به این حوزه ورود کنیم و آتش به اختیار باشیم، اما بر اساس تعریف وزارتخانه، ادعای محتوایی نداریم، بنابراین اگر کسی متولی شود، محتوا را به او واگذار می‌کنیم و کنار او می‌مانیم چون موضوع کودک و نوجوان و فضای مجازی، یک موضوع ملی و دغدغه همه ماست.

وی تصریح کرد: ظرفیت ارائه محتوا، ارتقای دانش والدین، تولید محتوای مناسب، ابزارهای مدیریتی و نظارتی در فضای مجازی و آموزش عمومی به همه خانواده در یک زنجیره قرار دارند که تجمیع آن‌ها نهضت تولید محتوا در فضای مجازی را شکل می‌دهد.

آذری جهرمی با اشاره به جشنواره کودک‌آنلاین خاطرنشان کرد: در این جشنواره فعالیت سمن‌ها در وزارت ورزش و جوانان، اقدامات ترویجی، مشارکت هنرمندان در معرفی جشنواره و لزوم مشارکت آموزش و پرورش در حمایت از ترویج و راه‌اندازی تولید وب سری‎ها دیده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین در بخشی از سخنان خود در حضور متولیان آموزش و پرورش کشور، درباره مجموعه حلقه اکوسیستم برای کودک و نوجوان بیان کرد: نگاه انحصارگرا در پلت‌فرم‌ها کشنده خلاقیت است که امکان دارد رشدی را رقم بزند اما کل اکوسیستم را نابود می کند و ضررده باشد.

وزیر آموزش و پرورش: کودکان نباید تک‌بعدی تربیت شوند

در ادامه، سیدمحمد بطحایی – وزیر آموزش و پرورش – با اشاره به فعالیت این وزارتخانه در استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی در «پروژه رسانه تعاملی سینا» (پروژه سینا با هدف کاستن فاصله میان خانواده‌ها، اولیای مدارس و دانش‌آموزان اجرا می‌شود تا پیام‌ها بی‌واسطه به خانواده‌ها و مخاطبان برسد) اظهار کرد: اگر خانواده آموزش و پرورش به وسیله این رسانه با یکدیگر تعامل داشته باشند، بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی افزود: کودکان و نوجوانان نباید تک‌بعدی تربیت شوند، برنامه‌های مکمل نیز نباید مانع از دانش، شناخت و کسب مهارت‌های زندگی باشد.

بطحایی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف ترمینولوژی آموزش رسمی و غیررسمی اشاره کرد و گفت: به اقتضای شرایط جدید، اصرار داریم این واقعیت را ببینیم و درک کنیم.

دبیر جشنواره کودک‌آنلاین: این رویداد همگراکننده است

سیدجمال هادیان – دبیر جشنواره کودک‌آنلاین – نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده و استقبال از جشنواره کودک‌آنلاین از سوی هنرمندان، مسوولان و مردم خاطرنشان کرد: این رویداد همگراکننده است و وزارت ارتباطات، در این بین به‌عنوان شتاب‌دهنده عمل می‌کند. پس هر فرد و تشکلی که ایده‌ای جذاب با قابلیت تجاری شدن دارد، می‌تواند به کودک‌آنلاین بپیوندد.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۸۰ درصد محتواهای ویدئویی متعلق به بزرگسالان است یا ایرانی نیست، تصریح کرد: امیدواریم جشنواره کودک‌آنلاین بتواند این آمار را برگرداند و سهم ما در تولید محتوا برای کودک را بیش‌تر کند.

هادیان با اشاره به سهم آموزش و پرورش در ارتقای جشنواره کودک‌آنلاین تصریح کرد: نشست صمیمانه گروهی از نوجوانان با وزیر ارتباطات ما را به آگاهی بیش‌تری از میزان شناخت این نسل از فضای مجازی رساند و باید این نسل را بیش از پیش جدی گرفت.

بر اساس این گزارش، در این نشست حسین شیخ الاسلامی – دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره کودک‌آنلاین، فاضل نظری – مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  نیز حضور داشتند که مطالبی را در این زمینه عنوان کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …