صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / فرصتی برای توسعه استارتاپ‌های نوپا در حوزه همگرا

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد

فرصتی برای توسعه استارتاپ‌های نوپا در حوزه همگرا

حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه همگرا و معرفی آنها به سرمایه‌گذاران یکی از اقداماتی است که مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی انجام می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال تحققات زیادی توسط محققان در کشور انجام می شود که اکثر آنها در مرحله ثبت پتنت، تولید مقاله یا نمونه اولیه باقی می مانند. این در حالی است که بسیاری از این تحقیقات قابلیت تبدیل به محصول را دارند. البته علاوه بر این سازوکار به‌هم‌رسانی توسعه‌دهندگان فناوری و توسعه‌دهندگان کسب و کار به غیر از حوزه ICT در سایر حوزه‌ها ایجاد نشده است.

از این رو مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی با هدف شناسایی استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه و کمک به تجاریسازی دستاوردهای آنها فراخوان نوپاهای همگرا را منتشر کرده است. با این اقدام شناسایی استارتاپ های فعال در حوزه فناوری های همگرا و معرفی آنها به شتابدهنده ها و مراکز حامی توسعه محصول با شتاب بیشتری پیش می رود.

نخستین فراخوان نوپاهای فناوری های همگرا از اواسط اردیبهشت ماه امسال، توسط مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی و با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی منتشر شد و تا مرداد ماه استارت آپ ها برای ارسال طرح های خود مهلت داشتند. بر این اساس ۱۶۰ طرح از سوی استارت آپ ها به دبیرخانه مرکز ارسال شد که پس از دو مرحله داوری در نهایت ۲۷ استارت آپ انتخاب شدند که به صورت ۲ گروه مجزا که هر یک متشکل از ۱۴ استارت آپ بود دوره پیش شتابدهی را آغاز کردند. دوره پیش شتابدهی برای گروه اول به اتمام رسیده که در طول آن ۷ استارت آپ با موفقیت دوره را تمام کردند و ۶ استارت آپ موفق به جذب سرمایه گذار شدند. ۱۴ استارت آپ دیگر (گروه دوم) نیز در حال گذراندن مرحله پیش شتابدهی هستند.

در حال حاضر دومین فراخوان نوپاهای فناوری‌های همگرا توسط مرکز فناوری همگرا معاونت علمی منتشر شده و استارتاپ ها تا بهمن ماه سال جاری برای ارسال طرح های خود فرصت دارند. این فراخوان به استارت‌آپ‌ها فرصت می‌دهد تا با ثبت‌نام و معرفی محصول استارت‌‌آپی خود، پس از طی کردن مراحل داوری بتوانند فعالیت خود را در مجموعه‌های پشتیبان، ادامه دهند. فناوران، شرکت‌های نوپا و پژوهشگران به عنوان طرف عرضه، شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر به عنوان طرف تقاضا و شتاب‌دهنده‌ها به عنوان رابط عرضه و تقاضا از جمله مخاطبان این فراخوان هستند. این برنامه‌ می¬تواند پلتفورم لازم را برای شناسایی دستاوردهای فناوران و نوآوران کشور در حوزه فناوری¬های همگرا، حمایت از آن‌ها تا شکل‌گیری تیم کارآفرین و معرفی آن‌ها به توسعه‌دهندگان کسب و کار و همچنین سرمایه‌گذاران فراهم آورد.

البته فراخوان دوم ویژگی هایی نسبت به فراخوان قبلی دارد نخست آنکه مراکز پشتیبان فنی نیز به کمک استارت آپ ها برای توسعه محصول آنها می آیند. ۴مرکز پشتیبانی فنی با محیا ساختن زیرساخت‌های مناسب برای استارت‌آپ‌ها این فرصت را برای آن‌ها به وجود خواهند آورد تا بتوانند ضمن بهره بردن از مشاوره‌های فنی این مراکز برای توسعه محصول خود از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی آن‌ها نیز بهره‌مند شوند.همچنین با اضافه شدن محورهای عمومی و ویژه سعی در رفع نیازهای کشور شده است و ویژگی دیگر رشد حضور سرمایه گذاران در این فراخوان نسبت به فراخوان گذشته است.

همچنین مطالعه کنید:

MASKAN

آرامش مقطعی بازار مسکن

ثمانه نادری به گزارش کسب و کار نیوز، بعد از اینکه قیمت ها در بازار طلا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *