صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سه مولفه اصلی پژوهش‌های غیرکاربردی در دانشگاه‌ها
سه مولفه اصلی پژوهش‌های غیرکاربردی در دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مطرح کرد

سه مولفه اصلی پژوهش‌های غیرکاربردی در دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان وجود آیین‌نامه‌های ترفیع، عدم تدوین سیاست‌های تشویقی برای حرکت به سمت پژوهش‌های فناورانه و سازمان‌های حامی فناوری را سه مولفه اصلی بی‌توجهی به پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها برشمرد.

پژوهش-پایان نامه

دکتر عجمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب در خصوص پژوهش‌های کاربردی و ضرورت آن در دانشگاه‌ها، گفت: بر اساس آیین‌نامه‌ تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی و سایر آیین نامه‌های بالادستی، ارتقا پژوهش‌های مقاله محور یکی از ملزومات ترفیع اعضای هیات علمی به شمار می‌رود و دانشگاه‌ها بر اساس این شاخص به سنجش وضعیت علمی اساتید می‌پردازند. بنابراین طبیعی است که اعضای هیات علمی به سمت نوشتن مقالات و تولیدات پژوهشی حرکت کنند.

وی در ادامه نوشتن مقاله‌های علمی اعضای هیات علمی را لازم دانست و تصریح کرد:  در کنارنوشتن این نوع مقالات،  باید یکسری سیاست‌های تشویقی وجود داشته باشد که بر اساس آن افراد علاقمند به سمت پژوهش‌های فناورانه وارد شوند و این نوع فعالیت‌ها جز شاخص‌های ارتقا آنها قرار بگیرد و در تبدیل وضعیت آنها موثر باشد. در این صورت اگر ما بتوانیم تقاضایی بین تولید علم و فناوری ایجاد کنیم این مشکل کاملا بر طرف خواهد شد.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، یادآور شد: سازمان‌های حامی فناوری نیز  از دلایل مقاله محوری و غیر کاربردی بودن علم در دانشگاه‌ها به شمار میروند چرا که بروکراسی اداری برای گرفتن این پروژه‌ها و انجام طرح های کاربردی در دانشگاه‌ها سخت شده است. بنابراین اگر این سه مولفه در کنار هم قرار گیرند می‌توانند پژوهش‌های محض دانشگاه‌ها را به پژوهش‌های کاربردی تبدیل کنند.

به گفته وی، یک مثلث بین بخش خصوصی، دانشگاه و دولت وجود دارد که اگر این سه بخش در تعامل با یکدیگر باشند چرخه خوب و موثری در عرصه پژوهش‌های کاربردی خواهیم داشت، اما اگر در دانشگاه به صورت جزیره ای کار کنیم و بخش خصوصی ما به این حوزه کم ورود کند و بیشتر به دنبال موارد زود بازده باشد در حوزه پژوهش‌های کاربردی موفق نخواهیم شد. در واقع مسئولان باید به این باور برسند که دنباله روی تحقیقات نیاز به صبر و حوصله دارد. ضمن اینکه هزینه‌ای که صرف تحقیقات می‌شود  سرمایه‌گذاری است نه هزینه.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.