صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / درجا زدن شاخص در روز آرام بورس
درجا زدن شاخص در روز آرام بورس

درجا زدن شاخص در روز آرام بورس

شاخص بورس امروز (دوشنبه) روز کم نوسانی را پشت سر گذاشت و با رشد 95 پله ای جایگاه خود را در کانال 161 هزار واحدی تثبیت کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس امروز (دوشنبه) روز کم نوسانی را پشت سر گذاشت و با رشد ۹۵ پله ای جایگاه خود را در کانال ۱۶۱ هزار واحدی تثبیت کرد.
در معاملات امروز، روندی آرام و با ثبات بر بازار حاکم بود، اگرچه سهم های اصلی و شاخص ساز روندی منفی را تجربه کردند، اما افت آنها چندان زیاد نبود که شاخص را پایین آورد به طوری که نماگر بازار سرمایه با قرار گرفتن در جایگاه ۱۶۱ هزار و ۴۰۵ واحدی به کار خود پایان داد.
برخی سهم های کوچک و همچنین گروه خودرو در معاملات امروز مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفتند.
در معاملات امروز یک میلیارد و ۹۱۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۴۸۶ میلیارد ریال در ۱۴۱ هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۲۷ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۸۳ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۲۸ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور ۲۴۱ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۱۰۲ واحد بالا رفت و شاخص بازار دوم بورس نیز ۳۴ واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، خساپا (سایپا)، جم (پتروشیمی جم) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین تاثیر مثبت و پارس (پتروشیمی پارس)، فولاد (فولاد مبارکه) و وبملت (بانک ملت) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

** صدرنشینی گروه خودرو
گروه خودرو در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۵۸۵ میلیون سهم به ارزش ۸۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه بانک به ارزش ۶۸۷ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۳۲۸ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۲۱۸ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه سیمان نیز با معاملاتی به ارزش ۲۱۶ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

** ادامه رشد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز چهار واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۷۳ واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس بیش از ۶۸۷ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۵۹ میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و کگهر (سنگ آهن گهر زمین) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و مارون (پتروشیمی مارون) بالاترین فشار منفی را وارد کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.