صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش نرخ تورم بیکارترین استان ها
افزایش  نرخ  تورم  بیکارترین استان ها

«کسب و کار» بررسی می کند

افزایش نرخ تورم بیکارترین استان ها

شکاف نرخ تورم 12 ماهه استان‌ها در آذر ماه ٧.٧ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز بررسی ها نشان می دهد، استان هایی که در صدر بیکارترین استان های کشور بوده و مناطق محروم، نرخ تورم بیشتری را تجربه کرده اند. به طور مثال استان لرستان که طبق آخرین آمارهای مرکز آمار در صدر بیکارترین استان های کشور است، بیشترین نرخ تورم ماهانه را تجربه کرده است و یا استان ایلام به عنوان استان محروم، بیشترین تورم نقطه به نقطه را داشته است.افزایش نرخ تورم موضوعی که در این چند ماهه به معضل جدی اقتصادی تبدیل شده و از سویی مهم ترین مسئله اقتصاد ایران طی ده های اخیر بوده است، در حالی که تنظیم بودجه و برنامه ریزی های آن فاقد راهکاری مطمئن برای حل این مسئله است. کارشناسان معتقدند ساختار بودجه از تنظیم شاخص ها و دستکاری مطلوب آنها برای کنترل مسائل اقتصادی، عاجز است. به همین دلیل برای کنترل جدی تورم در بودجه سال ۹۸ هیچ برنامه خاصی، تدوین نشده است. این شاید بدیهی ترین انتقاد به بودجه سال ۹۸ باشد.

بودجه و تورم
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی
با توجه به وضعیتی که در اقتصاد کشور به وجود آمده و اثر پذیری مستقیم تورم از تحریم ها، موضوع تورم بحث قابل توجهی است که لازم بود در بودجه سال ۹۸ رویکرد جدی تری نسبت به آن اتخاذ شود. کمتر کسی می تواند این معضل جدی در اقتصاد را کتمان کند. دولت هم طی سال های گذشته سعی کرد برای کنترل تورم گام هایی بردارد و نرخ تورم را تک رقمی هم کرد، اما برخی اتفاقات خارج از حیطه اختیار دولت بوده است. مثل تحریم ها که اثر بد خود را بر نرخ تورم به جای گذاشته است. با نظر به برخی از قیمت ها در بازار، نرخ تورم بالاتر از آمارهایی است که ارگان های رسمی اعلام می کنند و علت آن عدم کنترل و نظارت بر قیمت ها چه در بخش کالا و چه در بخش خدمات است. انتظار بر این است که دولت محترم و قوه قضائیه و نهادهای نظارتی که حجم بالایی از درآمد ملی را به عنوان حقوق و دستمزد و هزینه های اداره خود در بیت المال به خود اختصاص داده اند، در این برهه از زمان رسالت خود را به خوبی انجام داده و با شدت و حدت بیشتری کار نظارت بر قیمت ها را انجام دهند تا مردم کشور بتوانند در زیر بار تورم تحمیلی تنفس کنند. بودجه سال جاری مثل سال های گذشته برنامه ای منطقی برای مهار تورم ندارد و باید پیش بینی کرد که در آینده نرخ تورم با وجود افزایش هزینه های جاری، بالاتر هم خواهد رفت. اگر آمارهای واقعی نرخ تورم منتشر شود، حساسیت موضوع تورم بیشتر خواهد شد. از آنجایی که در روستاها و شهرهای کوچک کشور، منابع درآمدی کمتر از کلان شهرها است، افزایش نرخ تورم می تواند به مهاجرت های بیشتر و معضلات بیشتر شهرهای بزرگ دامن بزند.

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین تورم را داشتند؟
بر اساس آمارهای مرکز آمار بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان لرستان (٢١,٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (١۴.٢ درصد) است. شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در آذر ماه ٧.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.به گزارش ایسنا، بنابر برآوردهای مرکز آمار، در آذر ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩۵) به ١۵١,٧ رسید که نسبت به ماه قبل٢.۶ درصد افزایش نشان را می‌دهد.در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر با ۴.۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان وبلوچستان با ١.٧ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) نیز برای خانوارهای کشور ٣٧,۴ درصد است.بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۴۴.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٠.٩ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ٧ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان قم به طور متوسط ۶.۵ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آذر ١٣٩۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای کشور هم به عدد ١٨ درصد رسید.بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان لرستان (٢١.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (١۴.٢ درصد) است. شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان ها در آذر ماه ٧.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.در آذر ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩۵) به ١۵١,٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.