صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / کار گریمورها سخت شده است
کار گریمورها سخت شده است

گریمور دلدادگان در گفتگو با ایرنا:

کار گریمورها سخت شده است

سپیده کاظمی گریمور مطرح تلویزیون و سینما که به تازگی کار در پروژه «دلدادگان» و«رحمان 1400» را به پایان رسانده با بیان اینکه قیمت خرید وسایل و متریال گریم چند برابر شده است گفت بالا رفتن ارز و به تبع آن گران شدن مواد لازم گریم، فعالیت گریمورها را سخت کرده است.

ایرنا: این روزها اخباری درباره افزایش قیمت خرید متریال های گریم در تلویزیون و سینما شنیده می شود. این موضوع را تایید می کنید؟
کاظمی: بله، می توان با صراحت گفت که قیمت های خرید وسایل و متریال گریم به شدت افزایش پیدا کرده است تا حدی که گریمور مجبور است از خرید برخی کالاهای مورد نیازش چشم بپوشد.

ایرنا: مثالی در این باره بزنید؟
کاظمی: بگذارید این گونه بیان کنم که این روزها نه فقط قیمت متریال خاص چند برابر شده بلکه کار به جایی کشیده که یک گریمور حتی برای خرید متریال های خیلی معمولی مانند پالت ها و کرم های گریم هم به مشکل برخورد کرده است.قیمت کرم های خیلی معمولی دو برابر که خیر، باید گفت چند برابر شده است. اگر بخواهیم صادقانه در این باره صحبت کنیم باید بگوییم که کار در حیطه گریم تلویزیونی و سینمایی هر روز سخت تر از روز قبل می شود.
ایرنا: آیا گریمورها خود مسئول تهیه متریال مورد استفاده شان در پروژه ها هستند؟
کاظمی: تا به امروز که اینگونه بوده است و گریمورها باید خود متریال های مربوط به گریم را در پروژه تهیه می کردند.

ایرنا: خیلی از مخاطبان تلویزیون فکر می کنند که تهیه کننده ها موظف هستند که متریال های مخصوص گریم را خریداری کنند و در اختیار گریمور بگذارند.
کاظمی: خیر، تهیه کننده همیشه موظف بوده برخی از وسایل کاربردی مانند پنبه و دستمال را تهیه کند و نه متریال های تخصصی را، البته در برخی موارد و در گریم های بسیار ویژه ممکن است تهیه کننده خود بخشی از خرید یک متریال خاص را تقبل کند که آن هم کاملا توافقی است. این را در نظر داشته باشید که متریال مورد استفاده گریمور در یک سریال خانوادگی و یا یک برنامه زنده صبحگاهی با متریال مورد استفاده در یک کار تاریخی و یا سریال الف فاخر خیلی متفاوت است.

ایرنا: با وجود اینکه بیشتر اوقات دستمزد گریمورها سر زمانی معینی پرداخت نمی شود چطور یک گریمور می تواند از پس هزینه های بالای خرید این متریال برای کار بعدی بر بیاید؟
کاظمی: این هم یکی از مشکلاتی است که گریمورها دارند. کار یک گریمور شبیه بازیگران نیست چون باید وسایل و تجهیزات داشته باشد به همین خاطردر بیشتر اوقات دستمزد کارمان را می گیریم تا بتوانیم وسایل مورد نیاز کار بعدی را تهیه کنیم و به سر کار بعدی برویم.

ایرنا: آیا با کمبود متریال گریم نیز مواجه هستید؟
کاظمی: بیشتر وسایل و متریالی که در عرصه گریم پروژه های تلویزیونی و سینمایی استفاده می شود از خارج از کشور تهیه می شود و اجناس وارداتی هستند. در بخش گریم ما داخل کشور تولیدی نداریم. وارد کننده ها برخی از تجهیزات و متریال ها را وارد نمی کنند، یعنی توان مالی این کار را ندارند و این موضوع دلیل اصلی کمبود متریال گریم است، ما حتی در برخی موارد نمی توانیم موی طبیعی پیدا و خریداری کنیم چون یا نیست و یا بسیار گران قیمت است در اینگونه موارد مجبور هستیم از الیاف مصنوعی استفاده کنیم که به شدت روی کیفیت کارمان تاثیر می گذارد.

ایرنا: دیده شده است که دستمزد بازیگرها افزایش پیدا کرده است. آیا حقوق گریمور ها با در نظر گرفتن تحریم ها بالا نرفته است؟
کاظمی: خیر، تحریم ها فقط باعث افزایش حقوق بازیگران شده است که پیش از تحریم ها هم دستمزدهای خوبی داشتند، این در صورتی است که عوامل پشت صحنه که هیچ وقت دیده نمی شوند و سخت کار می کنند تا یک سریال و یا فیلم تولید شود دستمزدشان سالها است که افزایش پیدا نکرده است.

ایرنا: به نظر شما چطور باید این مشکل را حل کرد؟
کاظمی: من کارشناس اقتصادی نیستم و اعتقاد دارم که کسانی که در عرصه اقتصادی تجربه و علم کافی دارند باید به فکر راه چاره ای باشند اما در این میان می توانم به صراحت بیان کنم اگر موقعیت در عرصه گریم به همین روال پیش برود کمر گریم ایران به زودی زیر بار هزینه ها خم خواهد شد و تا مدتی دیگر خیلی از گریمور ها توان کار در عرصه گریم را نخواهند داشت.

گفتگو از:خاطره علی نسب
فراهنگ **خ.ع ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.