صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / فناوری، حلقه تکمیلی توسعه بنادر و سواحل ایران
فناوری، حلقه تکمیلی توسعه بنادر و سواحل ایران

استادان بین المللی حوزه بنادر در گفت وگو با ایرنا:

فناوری، حلقه تکمیلی توسعه بنادر و سواحل ایران

شرکت کنندگان خارجی از دانشگاه های بین المللی در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی در ایران، با تاکید بر اینکه مسایل سیاسی مانع توسعه روابط اقتصادی نیست، ظرفیت های سواحل ایران برای حضور دیگر کشورها را وسوسه کننده دانستند و گفتند به روز بودن و استفاده از فناوری های جدید، از نیازهای اساسی در این بخش است.

به گزارش کسب و کار نیوز، جمهوری اسلامی ایران با پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور، از ظرفیت بسیار خوبی در این بخش برخوردار است؛ شرایط و ویژگی های خاص ایران در گستردگی سواحل و موقعیت استراتژیک در منطقه سبب شد تا میزبان سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS 2018) این هفته در هتل المپیک تهران برگزار شود.
در این همایش، استادانی از دانشگاه های مختلف از سراسر جهان حضور یافتند. آنها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کردند، هرچند همکاری های اقتصادی ایران با سایر کشورها به دلایل سیاسی دچار پیچیدگی هایی شده است اما در بخش سواحل و بنادر، طرح های بسیار خوبی دارد که برای بیشتر کشورهای جهان نیز جذاب است.
آنها آینده بسیار خوبی برای روابط اقتصادی ایران در حوزه سواحل پیش بینی و تصریح کردند که در آینده نزدیک شاهد توافق های متعدد با دیگر کشورها خواهد بود.
مدیر اجرایی انجمن بین المللی مهندسی و تحقیقات محیط زیست(IAHR) در این رابطه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: ایران به دلیل موقعیت خاص منطقه ای، در حوزه ساحل و دریا توسعه کافی یافته و در این بین، دانشگاه ها و مهندسان خوبی نیز در این کشور وجود دارد که می تواند به ارتقای بهتر همکاری ها در چارچوب برگزاری کنفرانس های بین المللی کمک کند.
انجمن IAHR یک سازمان غیرانتفاعی متشکل از مهندسان و متخصصان آب از اسپانیا و چین است که در زمینه های مربوط به محیط آبی و به ویژه علم هیدرولیک و کاربرد عملی آن فعالیت می کنند.
«کریستوفر.بی.جورج» (Christopher.B.George) که برای چهارمین بار در همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی شرکت کرده به فعالیت دانشمندان ایرانی در موضوع های مختلف در نقاط مختلف جهان اشاره و آن را ظرفیتی مناسب در توسعه همکاری های بین المللی بیان کرد.
«با وجود همکاری های خوبی که ایران با سایر کشورها در بخش های مختلف اقتصادی برقرار کرده اما این همکاری ها به دلایل سیاسی دچار پیچیدگی هایی شده است.»
به گفته این استاد بین المللی، ایران ایده و طرح های بسیاری در حوزه سواحل و بنادر دارد که برای بسیاری از کشورها جذاب است.
وی خاطرنشان کرد: ایران به خوبی توانسته بستر و زمینه همکاری های را فراهم و از ظرفیت های خود در حوزه سواحل و بنادر نه تنها برای توسعه اقتصادی خود بلکه برای کشورهای منطقه استفاده کند.
جورج برای نمونه به همکاری ایران با چین در حوزه سواحل و بنادر اشاره کرد و افزود: انجمن های همانند IAHR اگرچه سیاسی نیست اما می تواند به ایران کمک کند تا با همسایگان خود بهترین روابط را داشته باشد.
وی گفت: ایران در حوزه بنادر الگوهای خوبی ارایه و به همسایگانش نیز کمک کرده تا روابط اقتصادی خود را بهبود بخشند.
این استاد دانشگاه، توسعه فناوری ها را لازمه توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: دسترسی به فناوری های نو و به روز در جهان برای ایران ضروری است.
کارشناس سواحل و آبراه های اقیانوس آرام و استاد دانشگاه دلفت هلند نیز به ایرنا گفت: با توجه به اینکه همسایگان ایران نیز سواحل دارند، ظرفیت های خوبی برای همکاری های دو یا چندجانبه فراهم است.
پروفسور هان لیگرستینگن(Han Ligteringen) به همکاری های علمی ایران و سایر کشورها اشاره کرد و افزود: توسعه سواحل از اولویت های جدی ایران بوده و برای تحقق اهداف پیش رو، تلاش می کنیم.
وی به نقش برگزاری همایش هایی همچون همایش یادشده اشاره کرد و گفت: ایران از نظر دانشگاهی ظرفیت های خوبی دارد که با برگزاری چنین همایش هایی توانسته دانشمندان بسیار زیادی را گردهم آورد.
این استاد هلندی افزود: ۱۳ سال برگزاری چنین همایشی نمونه بارز توجه ایران به توسعه روابط دریایی است و این از نظر ما اهمیت بسیار زیادی دارد.
کارشناس مهندسی دریا و سواحل از دانشگاه سلطان قابوس عمان نیز به ایرنا گفت: تجربه های علمی و دانش ایران در زمینه بنادر و سواحل قابل توجه بوده است.
ماهد باوین (Mahad Baawain) افزود: ایران پتانسیل های عظیمی در حوزه بنادر و سواحل دارد که زمینه را برای انعقاد قراردادهای اقتصادی و دانش فراهم کرده است.
وی، آینده بسیار خوبی برای روابط اقتصادی ایران در حوزه سواحل پیش بینی کرد و گفت: پیش از هر چیز دیگری همسایگان، دوست یکدیگرند و شاهد توافق های متعددی بین کشورها هستیم.
وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی ارتباطی به مسایل سیاسی ندارد، گفت: اگر به دنبال همکاری و توسعه اقتصادی کشورها هستیم باید مسایل سیاسی را کنار گذاشت؛ اینکه برخی کشورهای عربی اقدام به دخالت ها در حوزه خلیج فارس می کنند باید بدانند منابع موجود اعم از نفت و گاز برای تامین نیازهای کشورها و همسایگان یک اولویت جدی است.
یک کارشناس در حوزه اقیانوس آرام و استاد دانشگاه ملی یوکاهاما ژاپن نیز گفت: ژاپن و ایران از روابط دیرینه ای برخوردارند و موقعیت خوب ایران باعث شده که ژاپن همواره به همکاری های خود با ادامه دهد.
تومویا شیبایما (Tomoya Shibayma) که برای دومین بار در این همایش شرکت کرده بود، با یادآوری همکاری های علمی و دانشگاهی دو کشور افزود: ژاپن ۱۵ سال است که در زمینه های علمی سواحل با ایران همکاری هایی را شروع کرده است.
استاد حوزه مهندسی دریا از دانشگاه مک مستر(Mc Master) همیلتون کانادا نیز گفت: این یک حقیقت است که بسیاری از مسایل اقتصادی کشورها متاثر از مسایل سیاسی است اما مانع توسعه روابط نیست.
میشل ریسک(M.Risk) افزود: هر کشوری از همه ظرفیت های خود بویژه در زمینه مهندسی برای ارتقای همکاری ها بهره می گیرد.
وی درباره راه های توسعه روابط اقتصادی اظهار داشت: پیشرفت هایی که در ایران شاهدیم برای بسیاری از کشورها جذاب و وسوسه کننده است.
کارشناس مهندسی سواحل و استاد مهندسی ساحل در دانشکده مهندسی عمران و علوم زمین دانشگاه تکنولوژی دلفت(Delft) آلمان نیز گفت: بسیار مهم است که بنادر ایرانی با بنادر بین المللی در ارتباط باشند؛ برای اینکه کیفیت را بالا برده و سبب بهبود بازدهی می شود؛ ضمن آنکه امنیت سواحل نیز برای نقل و انتقالات اهمیت بسیاری دارد.
مارسل استیو(Marcel J.F. Stive) افزود: فناوری ها در حال پیشرفت است و برای اینکه از ظرفیت ها استفاده کرده و با فناوری ها همگام شویم، باید از دانش بروز بهره مند شویم.
وی توصیه کرد، سیستم های دانشگاهی ایران همانگونه که به خوبی پیش می روند تقویت شوند تا در این زمینه دانش لازم را کسب کنند.
این استاد دانشگاه گفت: شرایط پیچیده بوده و ممکن است روی مسایل اقتصادی تاثیر بگذارند اما ایران با داشتن این پتانسیل فکری و ذهنی، پیشرفت می کند.
اقتصام**۶۹۸۴** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.