حرکت رو به جلو به سمت اقتصاد دیجیتال

با مصوبه‌ دولت و مركز ملي فضاي مجازي، فعاليت استخراج‌كنندگان ارز ديجيتال و صرافي‌ها قانوني مي‌شود

حرکت رو به جلو به سمت اقتصاد دیجیتال

ارزهاي ديجيتالي از جمله دستاوردهاي دنياي مجازي محسوب مي‌شود كه تحولي نوين را در عرصه اقتصادي به وجود آورده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز در این میان برای هدایت این مقوله در مسیر صحیح معادلات ارزی باید به تدوین قوانین جامع و کارآمد همت گماشت تا در جهت سهولت نقل و انتقالات مالی از آن بهره برد. در همین رابطه اعلام شد که به‌زودی با مصوبه‌ای که دولت با همکاری مرکز ملی فضای مجازی در دست تنظیم دارد، فعالیت استخراج‌کنندگان پول دیجیتال و صرافی‌های الکترونیکی ارز رمزها قانونی می‌شود.
در این رابطه سهیل شهیدی، کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به دیگر خصوصیات بیت‌کوین‌ها اظهار کرد: بیت‌کوین بسیار تقسیم‌پذیر است و به همین دلیل می‌توان ریزترین تراکنش‌ها را با آن انجام و حتی کمترین مبالغ را هم از طریق این درگاه انتقال داد؛ ضمن اینکه نرخ کارمزد بسیار پایینی هم دارد. بر این اساس سیستم بیت‌کوین را می‌توان در بسیاری از فعالیت‌های مجازی نیز مورد استفاده قرار داد؛ به این صورت که با نصب درگاه بیت‌کوین در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی می‌توان نرم‌افزارها یا حتی کالاهایی که برای فروش تولید شده‌اند را مبادله کرد. در این بین؛ اما مسئولان بانک مرکزی در مقابل بیت‌کوین‌ها گارد بسته‌ای گرفته‌اند؛ در آخرین این اظهارنظرها معاون فناوری بانک مرکزی نسبت به ریسک بالای بیت‌کوین‌‌ها هشدار داد و اعلام کرد که بانک مرکزی این ارزها را هنوز به عنوان ارز رسمی نپذیرفته است.
همچنین اظهارنظرهای مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حکایت از آن دارد که علاقه‌مندان به استفاده از بیت‌‌کوین باید مدت‌ها منتظر بمانند.
همچنان که از گفته‌های معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی این‌گونه برمی‌آید، تصویب قانون مدون برای خرید و فروش با بیت‌کوین حداقل یک سال زمان می‌برد و کاربران ارزهای دیجیتال باید به انتظار بنشینند. برخی از اپلیکیشن‌های مجازی در این میان با این ادعا که به سامانه بیت‌کوین متصل هستند، کوپن‌‌هایی به فروش می‌رسانند. مقوله‌ای که ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره آن هشدار می‌دهد و می‌گوید: تا زمانی که موضع‌گیری رسمی این بانک درباره بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزینه اعلام نشده است، افراد با احتیاط بسیار زیاد به خرید و فروش آن اقدام کنند. ارزهای رمزپایه به‌ دلیل نوسانات بسیار بالا ریسک بسیار زیادی هم دارند و ممکن است خریداران در دام کلاهبرداران بیفتند. حکیمی همچنین اولویت استفاده از ارزهای دیجیتال را مبارزه با پولشویی دانست و اظهار داشت: اولویت در استفاده از ارزهای دیجیتال این است که استفاده از این ابزار محملی برای پولشویی و تامین مالی تروریسم نباشد و هماهنگی با مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از اولویت‌های آن باشد، تا زمانی که بانک مرکزی موضع خود را اعلام نکند، بانک‌ها نمی‌توانند به حوزه ارز دیجیتال ورود کنند؛ در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.

کمیته ویژه‌ای برای ایجاد پول رمزی مختص کشور تشکیل شود
ابراهیم علی‌نیا، کارشناس بازار ارز
بیت‌کوین یا همان رمز ارزها در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف پایه معاملات در فضای مجازی شده و طرفداران بسیاری را برای خود دست و پا کرده است. بدین‌ترتیب کشورهای مختلف سعی دارند واحد پول مخصوص کشور خودشان را برای این معاملات راه‌اندازی کنند. در ایران نیز استخراج رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال رونق بسیاری پیدا کرده است و افراد زیادی به این مدل معاملات تمایل پیدا کرده‌اند.
در کشورهایی که از سال‌ها قبل به این موضوع ورود کرده‌اند، قوانین مربوط به این ارزها تدوین و تصویب شده است و می‌توان با استناد به آنها فعالیت قانونی در این رابطه داشت؛ اما در ایران هنوز سازکار درستی برای فعالیت در این حوزه تدوین نشده است و کسانی هم که در حال فعالیت و استخراج بیت‌کوین هستند، شخصی و برای درآمدزایی اقدام به این کار کرده‌اند. مصوبه‌ای که دولت با همکاری مرکز ملی فضای مجازی برای قانونی شدن فعالیت استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال ارائه کرده است، قدم خوبی می‌تواند باشد برای سروسامان دادن به فعالان این موضوع؛ چراکه هیچ برنامه‌ای برای این افراد وجود ندارد.
به عبارتی امروز اهمیت تدوین و تصویب قوانین مرتبط با پول‌های رمزی بر کسی پوشیده نیست و باید هرچه زودتر کمیته ویژه‌ای برای ایجاد پول رمزی مختص کشور تشکیل شود. باید قوانین و مسائل در حوزه پول‌های رمزی هرچه سریع‌تر تدوین شود تا رونق اقتصادی را براساس فناوری اطلاعات داشته باشیم. مسئولان باید تدبیری برای ایجاد پول رمزی داخلی بیندیشند تا در معاملات و خدمات داخلی در کنار پول رایج مورد استفاده قرار گیرد.

نمی‌توان استفاده از رمز‌ ارز‌ها را ممنوع کرد
حسین فردی‌پور، کارشناس بانکداری الکترونیک
اینکه قانون مدونی برای خرید و فروش و استخراج رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال در کشور وجود ندارد، موجب شده در معاملات و فعالیت در این زمینه نابه‌سامانی‌های بسیاری وجود داشته باشد. قوانینی که بتواند فعالیت در این رابطه را سروسامان دهد و سازکاری که دقیقا مرتبط با این فعالیت باشد را در کشور نداریم و امروز با اینکه فعالان بسیاری در حال استخراج و معامله با این ارزهای دیجیتال هستند، مسئولان کمتر به این موضوع پرداخته‌اند. همچنین علاوه بر اینکه افراد بسیاری به این فعالیت روی آورده‌اند، سایت‌های فارسی روی اینترنت هم به‌طور آزادانه اقدام به خریدوفروش انواع ارز‌های مجازی می‌کنند و نظارتی روی کار آنها وجود ندارد. از طرف دیگر بسیاری از صرافی‌ها به‌طور غیرقانونی و زیرزمینی اقدام به دادوستد انواع سکه‌های مجازی می‌کنند و این درحالی است که چند ماه پیش بانک مرکزی صرافی‌ها را از این عمل منع کرده بود؛ اما این فعالیت ادامه پیدا کرده است. همچنین واردات دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین هم آزاد است و کسی مانعی بر سر راه خود نمی‌بیند. یک قانون جامع و مرتبط به این فعالیت‌ها اگر وجود داشته باشد، می‌توان فعالیت در این زمینه را سروسامان داد. بانک مرکزی در این باره اعلام کرده بود که در حال تدوین، تصویب و بررسی شیوه دادوستد ارزهای دیجیتال است؛ اما امروز چند ماهی از این موضوع گذشته و قانونی تصویب نشده است. حال باید دید دولت و مرکز ملی فضای مجازی تا چه اندازه می‌توانند در تصویب این قانون سرعت عمل داشته باشند. امروز در حالی که دیگر کشورها پیشرو در این معاملات هستند، هنوز سازکار مشخصی در ایران و در این زمینه نداریم. با تمام این تفاسیر باید اشاره کنیم که نمی‌‌توان استفاده از رمز‌ ارز‌ها را ممنوع کرد؛ چراکه با این حرکت از اقتصاد دیجیتال فاصله خواهیم گرفت. تصویب قوانین در این حوزه و فعالیت مجاز و قانونی می‌تواند حرکتی رو به جلو به سمت اقتصاد دیجیتال باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.