صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / تدوین برنامه توسعه، اشتغال و کارآفرینی ۳۳۰ روستا در تهران
تدوین برنامه توسعه، اشتغال و کارآفرینی ۳۳۰ روستا در تهران

تدوین برنامه توسعه، اشتغال و کارآفرینی ۳۳۰ روستا در تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به اینکه اجرای برنامه توسعه پایدار ۷۰ روستای استان تهران آغاز شده است، از تدوین برنامه توسعه، اشتغال و کارآفرینی ۳۳۰ روستای هدف در استان تهران خبر داد.

نعمت‌الله ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران

نعمت الله ترکی در گفتگو با ایسنا، در تشریح آغاز برنامه توسعه روستاهای استان تهران گفت: برنامه های توسعه و اشتغال پایدار روستاها بر اساس ظرفیت های بومی و منطقه ای تعریف و عملیاتی خواهند شد. برای اولین بار در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به توسعه روستاها شده است. بر همین اساس پنج هزار روستا در سراسر کشور در اولویت اجرای برنامه های توسعه و اشتغال پایدار قرار گرفته اند.

وی افزود: برنامه های توسعه پایدار روستاها با رویکرد گردشگری مانند بیابانگردی در روستاهای کویری، توسعه باغداری به روش های نوین مانند ایجاد باغ های انار و پسته در مناطق کم آب و ایجاد صنایع کوچک بر اساس استعداد منطقه و مردم بومی تدوین و اجرا می شود. در حال حاضر نیز تدوین برنامه توسعه، اشتغال و کارآفرینی ۳۳۰ روستای هدف در استان تهران تکمیل شده است و اجرای این طرح در ۷۰ روستای استان در سال جاری آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید منابع مالی خوبی برای توسعه پایدار روستاها تعریف کرده است، افزود: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه پایدار روستاها اختصاص یافته است. دولت در تبصره ۱۸ بودجه سال آینده، ۷۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه و اشتغال روستاها در نظر گرفته است که در قالب وام های بدون بهره از یک میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال در اختیار روستاییان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در طول ۴۰ سال گذشته توسعه مناطق شهری به مناطق روستایی ارجحیت داشته است به این ترتیب امروز ۸۰ درصد جمعیت کشور در شهرها و ۲۰ درصد در روستاها ساکن هستند. جمعیت تهران در سال ۱۳۵۵ در حدود سه میلیون نفر بود که این آمار امروز به حدود ۱۴ میلیون نفر رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: روستاهای کشور در گذشته محل اشتغال و تولید بوده‌اند، اما امروز جمعیت مولد روستایی گذشته تبدیل به جمعیت مصرفی حاشیه شهرهای بزرگ شده که همین امر زمینه نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های زیادی را ایجاد کرده است. خالی از سکنه شدن روستاهای استان های دور دست کشور، موجب خوابگاهی شدن روستاهای حاشیه تهران شده که همین امر موجب حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی در پایتخت شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی ۲۶ همت درآمد از محل جرایم در بودجه سال ۱۴۰۳ + جدول

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس جداول بخش دوم لایحه بودجه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.