صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / آغاز دور جدید انتقال گورخرهای ایرانی به سمنان
آغاز دور جدید انتقال گورخرهای ایرانی به سمنان

آغاز دور جدید انتقال گورخرهای ایرانی به سمنان

مدیر کل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای مرحله جدید انتقال گورخرایرانی به پارک ملی کویر خبر داد.

گورخر

مجید خرازیان مقدم با اشاره به اینکه در سایت تکثیر و پرورش گوراب یزد ۲۲ رأس گورخرایرانی وجود دارد، به ایسنا خبر داد که در ماه جاری، پنج رأس گورخر از سایت گوراب به پارک ملی کویر سمنان منتقل می‌شود که یک رأس آن نر و دو تا چهار رأس آن‌ها ماده است.

وی با بیان اینکه در سایت تکثیر و پرورش دره‌باغ استان فارس چهار رأس گورخر وجود دارد، اظهارکرد: دی‌ماه امسال با انتقال این گورها به پارک ملی کویر این سایت تعطیل خواهد شد. همچنین قصد داریم که امسال یا سال آینده ۱۱ رأس گورخری را که در سایت خبر کرمان وجود دارد به پارک ملی کویر منتقل و این سایت را نیز تعطیل کنیم.

بر اساس برآوردهای سازمان محیط زیست، در حال حاضر در دو زیستگاه طبیعی «بهرام گور» استان فارس و «توران» سمنان به ترتیب ۸۵۰ و ۲۲۰ رأس گورخر ایرانی وجود دارد، اما مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست اعلام می‌کند که با وجود بهبود جمعیت گورها طی یک دهه گذشته، قصد داریم که این گونه‌ را از طریق پرورش در سایت‌های تکثیر به زیستگاه‌های مادری مثل پارک ملی کویر سمنان که معرفی کنیم.

خرازیان مقدم افزود: هدف سازمان حفاظت محیط زیست از نگهداری گونه‌های در معرض خطر انقراض در سایت‌های محصور و فنس‌کشی‌شده تحت عنوان سایت‌های تکثیر و پرورش این است که بتواند این گونه‌ها را احیا و دوباره به زیستگاه‌های طبیعی و مادری معرفی کند. به همین علت برای تکثیر و پرورش در اسارت گورخرهای ایرانی، شش سایت در استان‌های یزد (گوراب، تنگ حنا و پنج‌انگشتی)، کرمان (خَبر)، سمنان (توران) و فارس (دره‌باغ) راه‌اندازی شده است تا بتوانیم جمعیت گورخرها را تقویت کنیم.

شرایط پارک ملی کویر برای احیای گورخر فراهم شده است

امکان سنجی احیای گورخر ایرانی در پارک ملی کویر سمنان که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است و حتی در گذشته به دلیل تنوع گونه‌های جانوری به «آفریقای کوچک» معروف بود جزو برنامه‌های سازمان محیط زیست است. به اعتقاد مدیر کل حیات وحش سازمان محیط زیست در حال حاضر شرایط این زیستگاه مساعدتر و شبیه به منطقه توران است، البته از ۳۳ سال پیش نسل گورخرهای این پارک منقرض شده که دلیل آن به تعارض بین دام و حیات وحش طی چهار دهه گذشته برمی‌گردد که خوشبختانه این تعارض تا حدی رفع شده است.

البته دو ماه پیش هم عملیات انتقال گورخرایرانی از توران به قرنطینه پارک ملی کویر انجام شد که از بین ۱۰ رأس گورخر انتقالی، پنج رأس تلف شدند. این کارشناس حیات وحش سازمان محیط  می‌گوید: من در مورد عملیات انتقال گورها که طی دو پیش اجرا شد، یک گزارش ۱۵ صفحه‌ای به معاونت طبیعی ارائه دادم که طی آن همه اشتباهات احصا شد. حتما باید این اشتباهات را بپذیریم اما نباید از هدفی که داشتیم پا پس بکشیم.

تضمین سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال ایمن گورخرها

خرازیان مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا تضمین می‌دهید که خطاهای عملیات انتقال قبلی مجددا تکرار نشود؟ با تاکید بر اینکه در دنیا عملیات انتقال حیات وحش به‌ویژه در مورد پستانداران با ریسک بالا همراه است، گفت: در ایران هم طی دو سه دهه گذشته، عملیات انتقال گورخرایرانی در اکثر موارد بدون تلفات نبوده و با علم بر اینکه عملیات انتقال حیات وحش و گورخر با ریسک بالا همراه است باید اشکالات رفع و با نظارت مستقیم دفاتر تخصص معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست این انتقال انجام شود.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: من شخصا در عملیات انتقال گورخرهای گوراب یزد به پارک ملی کویر سمنان حضور می‌یابم. همچنین رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش و رئیس گروه پستانداران در عملیات حضور خواهد داشت. همه سعی ما این است که عملیات را با کمترین خسارت اجرا کنیم. هرچند که هیچ‌کس نمی‌تواند ضمانت کند که تلفات به صفر برسد اما می‌توانیم تضمین کنیم همه مسائل ایمنی را اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.