صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / هنرمند تئاتر مقاومت باید فرزند زمانه خود باشد
هنرمند تئاتر مقاومت باید فرزند زمانه خود باشد

تجلی مقاومت بر صحنه نمایش؛ (3)

هنرمند تئاتر مقاومت باید فرزند زمانه خود باشد

داور جشنواره تئاتر مقاومت سه عامل تعامل، تجربه و ارتقای سطح علمی را موجب کم شدن فاصله میان کیفیت آثار نمایشی هنرمندان تهرانی با دیگر استان ها دانست و یادآور شد: هنرمندان زمانی می توانند به انتقال مفاهیم ارزشمند تئاتر مقاومت میان مخاطبان دست یابند که فرزند زمانه خود باشند.

نادر برهانی مرند روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در کشور به شکل مستمر طی سال های اخیر، گفت: چنین رویدادهای موضوع محور، مهمترین بستر برای برقراری تعامل و همکاری هنرمندان در سراسر کشور با یکدیگر است.
وی ادامه داد: توجه به این موضوع  می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف و سیاست های کلان مسئولان فرهنگی برای توفیق گونه های مختلف تئاتری از جمله «تئاتر مقاومت» در طی سال های آینده باشد.
کارگردان نمایش «سردار» هدف گذاری و برنامه ریزی در مسیر ارتقای سطح کیفی آثار تئاتر مقاومت را نیازمند نگاه بلندمدت مسئولان و متولیان فرهنگی دانست و یادآور شد: تعامل و همکاری هنرمندان سراسر کشور زیر چتر واحدی به نام جشنواره تئاتر مقاومت، برداشتن نخستین گام برای اعتلای این گونه نمایشی در کشورمان است.
وی ادامه داد: با این وجود نباید فراموش کنیم که این نگاه مسوولان و برنامه ریزان عرصه تئاتر کشور نباید تنها متکی بر نگاه مقطعی جشنواره‌ای باشد و در تمامی ایام سال باید شاهد این نگاه حمایتی از جانب دست اندرکاران امور فرهنگ و جامعه باشیم.
دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر با تأکید بر این مساله که هنرمند باید فرزند زمانه خود باشد تاکید کرد: این مهم محقق نمی‌شود مگر آنکه هنرمندان با جامعه و طبقات مختلف اجتماعی که در آن زیست می کنند در تعامل و گفتمان فرهنگی باشند.
به گفته برهانی مرند، به همین سبب است که ما به برگزاری جشنواره‌هایی مانند تئاتر مقاومت برای برقراری این تعامل و گفت وگو میان هنرمندان و جامعه مخاطبان نیازمند هستیم. چرا که این جشنواره ها در نهایت می‌توانند به شکل گیری ذهنی خلاق و هنرمندانه میان فعالان عرصه تئاتر در کشور منتج شود.
وی با اشاره به آنکه برگزاری یک جشنواره طی چند روز شاید بتواند بخشی از مخاطبان جامعه را به خود جلب کند اما در امر جریان سازی با اما و اگرهای فراوانی مواجه خواهد بود یادآور شد: برای جریان سازی فرهنگی مانند مقاومت، نیازمند نگاه مستمر در امر تولید و اجرای عمومی نمایش ها با مفهوم مقاومت و دفاع مقدس در تمام روزهای سال در سطح کشوری هستیم.
کارگردان نمایش پاییز افزود: این مهم مگر با ایجاد انگیزه و حمایت از هنرمندان این عرصه محقق نخواهد شد. بی شک در سایه تحقق چنین امری می توانیم شاهد تجلی مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی میان عموم مردم جامعه با هر نگرشی و متعلق به هر قشر فرهنگی باشیم.
کارگردان نمایش «باغ زیتون» با تاکید بر این نکته که پژوهش، مطالعه و ارتباط با مفاهیم گسترده در جامعه از سوی هنرمندان سه ضلع موفقیت آثار تئاتری در کشورمان را تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: باید بر این مساله تأکید کنیم که اگر امروز شاهد زنده ماندن مفاهیم ارزشمند و مقدسی مانند مقاومت، پایداری، ایثار و شهادت میان عموم مردم هستیم بخش مهمی از آن را مدیون فعالیت هنرمندان عرصه های مختلف از جمله هنرمندان حوزه تئاتر هستیم.
شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.