صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / شرایط کنونی بازار خودرو فقط به سود دلالان است
شرایط کنونی بازار خودرو فقط به سود دلالان است

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه:

شرایط کنونی بازار خودرو فقط به سود دلالان است

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: هر روز تاخیر در اعلام قیمت جدید خودروها، ضرر و زیان زیادی برای خودروسازان، قطعه سازان و بازار به همراه خواهد داشت و این شرایط فقط به سود واسطه ها و دلالان است.

«محمدرضا نجفی منش» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در دور نخست تحریم های ظالمانه آمریکایی ها در ۱۵ مردادماه گذشته، صنعت خودروسازی نشانه قرار گرفت؛ در آن مقطع خودروسازان هوشمندانه تصمیم به واردات قطعات مورد نیاز و همه آن قطعاتی که شاید بعدها تامین آنها با مشکل مواجه می شد، گرفتند.
وی اظهار داشت: مشکلی که در شرایط حاضر وجود دارد، این است که تولید خودرو با ضرر و زیان همراه است، به طوری که آمار و ارقام بورسی حاکی از زیان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ۲ خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال بود.
این مقام صنفی بیان داشت: به این ترتیب با از دست رفتن توان مالی خودروسازان، رقم پرداختی به قطعه سازان کاهش یافت و نتوانستیم تعدیل قیمتی برای قطعات تولیدی داشته باشیم.
وی گفت: پیشنهاد این انجمن، تعدیل قیمت قطعات و تسویه پرداختی ها به قطعه سازان است اما این موضوع به تعیین تکلیف قیمت خودروها بستگی دارد.
نجفی منش افزود: ۹۵ درصد افرادی که در ماه های گذشته خودرو خرید یا پیش خرید کرده اند، برای کسب سود بوده است و مصرف کنندگان واقعی با قیمت بالا از بازار خرید کرده اند.

** پیگیری نامه قطعه سازان به رییس جمهوری
وی به نامه اخیر قطعه سازان به رییس جمهوری نیز اشاره کرد و افزود: پی نوشتی از ریاست جمهوری برای وزرات صنعت، معدن و تجارت در این خصوص فرستاده شده تا موارد، مورد پیگیری قرار بگیرند.
به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان صنعت قطعه سازی هفته گذشته در نامه ای به رییس جمهوری، اصلاح قیمت قطعات، تامین نقدینگی مورد نیاز، تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و واردات اعتباری (یوزانس) را به عنوان مهمترین خواسته های خود در مرحله حساس کنونی مطرح کرده و هشدار دادند اگر تا یک هفته آینده مشکلات یاد شده حل نشود، موج دوم بیکاری در صنعت قطعه سازی در راه خواهد بود.

** تحریم ها، فرصتی برای ارتقای داخلی سازی
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، تحریم ها علیه کشورمان را فرصتی برای ارتقای این صنایه خودروسازی و قطعه سازی برشمرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی به داخلی سازی حداکثری بپردازیم.
وی در خصوص ارتباطات پولی و مالی با خارجی ها، خاطرنشان کرد: از دوم دسامبر (۱۰ آذرماه) مشکل نقل و انتقال پول بین بانک چینی طرف قرارداد با اکثر قطعه سازان ایرانی رفع می شود.

** پیشنهاد قیمتگذاری خودروها نزدیک به حاشیه بازار
نجفی منش، همچنین با اشاره به برخی شایعات این روزها درخصوص نرخگذاری خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار، خاطرنشان کرد: تجربه مشابهی در دهه ۷۰ در این زمینه داشتیم که اختلاف فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها ایجاد شد.
وی ادامه داد: آن زمان با تصمیم هوشمندانه شورای اقتصاد و تعیین قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار، با نزدیک شدن قیمت های کارخانه و بازار به یکدیگر دلالان و واسطه ها از بازار خارج شدند و خریداران واقعی باقی ماندند، در نهایت حتی در برخی موارد قیمت بازاری از قیمت کارخانه ای خودروها کمتر شد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: این تجربه موفق برای یک دهه ادامه یافت، به طوری که با وجود رشد ۳۰۰ درصدی شاخص تولید در آن ۱۰ سال، اما قیمت خودروها فقط ۱۵ درصد رشد کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به برخی اخبار و شایعات درخصوص احتمال قیمتگذاری جدید خودروها پنج درصد زیر قیمت های کنونی بازار، تاکید کرد: این موضوع صحت ندارد.
«رضا رحمانی» افزود: در این زمینه در ماه های گذشته نظرهای زیادی مطرح شده، اما در برخی موارد اطلاعات افراد دقیق نیست و برپایه حدس و گمان است.
به گفته این مقام مسئول، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی کارشناسانه قیمت هاست و به زودی گزارش آن نهایی می شود.
رحمانی بیان داشت: آنچه در بحث خودرو به دنبال آن هستیم فقط موضوع افزایش قیمت ها نیست، بلکه ساماندهی صنعت خودرو را در برنامه داریم که همکاران در حال تدوین آن هستند و از خودروسازان نیز برنامه خواسته ایم.
بیش از ۸۴ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات پلاستیکی، ۳۰ درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.
اقتصام*۳۰۶۵**۲۰۲۵**۲۰۲۲

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.