صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / سکوی پرش تئاتر مقاومت، پرهیز از نگاه کلیشه‌ای است
سکوی پرش تئاتر مقاومت، پرهیز از نگاه کلیشه‌ای است

تجلی مقاومت بر صحنه نمایش؛ (4)

سکوی پرش تئاتر مقاومت، پرهیز از نگاه کلیشه‌ای است

داور جشنواره تئاتر مقاومت، مخاطبان امروز تئاتر را افرادی بسیار هوشمند، دقیق و پرسشگر دانست و گفت: تئاتر مقاومت برای ارتباط گیری، ارتقا و تعالی هر چه بیشتر با مخاظبان باید از نگاه کلیشه‌ای فاصله بگیرد.

سیاوش طهمورث روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، جشنواره تئاتر مقاومت را یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه جشنواره‌های موضوعی در عرصه هنرهای نمایشی کشور دانست و یادآور شد: نفس برگزاری چنین جشنواره‌هایی می تواند به جریان داشتن و زنده نگه داشتن مفاهیم کلان فرهنگی مانند مقاومت در بین عموم مردم جامعه کمک کند.
وی ادامه داد: بخش مهمی از تاریخ معاصر انقلاب کشورمان گره خورده با حماسه سازی هشت سال دفاع مقدس است. به همین سبب است که تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن روزها با زبان هنر می تواند انتقال دهنده ارزش هایی برای نسلی باشد که آن سال ها را درک نکرده اند و این مساله مگر با فعالیت مستمر هنرمندان فعال در عرصه تئاتر مقاومت کشورمان میسر نخواهد شد.
کارگردان نمایش «هیچ در هیچ» با تأکید بر این مساله که در خیل آثار تولید شده در عرصه تئاتر مقاومت هنوز بسیاری از مفاهیم ارزشمند این حوزه مورد توجه هنرمندان قرار نگرفته اند؛ درباره دلایل پیدایش این اتفاق گفت: شاید یکی از اصلی‌ترین چشم اسفندیارهای تولید آثار نمایشی در حوزه تئاتر مقاومت، نگاه هنرمندان بر اتفاقات، حوادث و داستان های کلیشه ای است. همین عامل باعث شده است که هنرمندان مان در ارتباط گیری با مخاطب با مشکلات متعددی مواجه شوند.
وی ادامه داد: مخاطبان امروز را نسلی با دانش، کاوشگر و هوشمند تشکیل می دهند که در جریان ارتباط گیری با آثار فرهنگی و هنری بر ناب بودن مفاهیم آن تکیه ویژه‌ای دارند. بر همین اساس است که این دسته از مخاطبان، وقتی با آثاری که از نگاه های کلیشه ای بهره مند هستند مواجه می شوند کمتر با آنها ارتباط را برقرار می کنند.
به گفته طهمورث، دلیل فاصله مخاطبان در اقبال به آثار تئاتر مقاومت با آنچه هب عنوان نقطه ایده آل مد نظر داریم، متوجه همین نکته است.
داور جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به قدرت و کیفیت آثار هنرمندان استان‌های مختلف در این دوره جشنواره خاطرنشان کرد: امروز شاهد قدرت و توان برابر هنرمندان استان ها با همتایان خود در تهران هستیم. حتی در مواردی کیفیت آثار هنرمندان استانی و شهرستانی از هنرمندان تهرانی بسیار بیشتر است.
وی ادامه داد: همین مساله لزوم توجه مسوولان و متولیان امر فرهنگ و هنر به توزیع عادلانه امکانات فرهنگی و همچنین حمایت همه‌جانبه از هنرمندان جوان و مستعد دیگر استان ها را برای معرفی به عرصه فرهنگ و هنر کشورمان بیش از پیش دارای اهمیت می سازد.
کارگردان نمایش «معرکه در معرکه» یکی از مهم‌ترین موارد برای جریان سازی آثار تئاتری در کشور را کمک به اجرای عمومی این آثار در سطح جامعه دانست و تصریح کرد وقتی برخی از استان‌ها و شهرستان‌های ما از داشتن حتی یک سالن نمایش محروم هستند نمی توانیم به سقف ایده آل مان برای جریان سازی فرهنگی در عرصه نمایش های ارزشی مانند گونه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس دست یابیم.
وی ادامه داد: اما خوشبختانه طی سالیان اخیر با همت مسئولان، شاهد ساخت سالن‌های متعدد در کشور هستیم و اینجاست که نیازمند حمایت همه جانبه متولیان امر فرهنگ از هنرمندان برای تولید آثار تئاتری با مفاهیم ارزشمندی مانند مقاومت، ایستادگی، ایثار و شهادت و همچنین کمک به اجرای عمومی آنها برای تحقق جریان‌سازی این ارزش‌ها در جامعه هستیم.
شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از 6 تا۱۰ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.