صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات آستانه
ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات آستانه

ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات آستانه

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد که مذاکرات آستانه به نتایج مورد نظر برای پیشبرد روند سیاسی دست نیافته است و ایران و روسیه از این مذاکرات برای پنهان کردن عدم مشارکت بشار اسد استفاده می‌کنند.

هیتر نائورت

به گزارش کسب و کار نیوز، مذاکرات آستانه با ابتکار عمل ایران، روسیه و ترکیه با هدف یافتن راه حلی سیاسی برای جنگ سوریه آغاز شد و تاکنون به برقراری آتش بس در برخی نقاط سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش انجامیده است.

این سه کشور که همواره بر حل سیاسی بحران سوریه و سپس برگزاری انتخابات در سوریه تاکید داشته‌اند، در چارچوب مذاکرات آستانه اکنون در تلاشند تا کمیته‌ای را برای تعیین قانون اساسی تشکیل دهند.

اما این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که یک منبع آگاه روس به تازگی گفته است که روند تعیین کمیته قانون اساسی در حال انجام و پیشرفت است اما سختی‌هایی نیز دارد. وی در این باره تصریح کرد: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به سختی در حال انجام است و امیدواریم پیش از پایان ۲۰۱۸ با لیست اعضای این کمیته موافقت شود. تاکنون با ۷۵ درصد از لیست اعضا موافقت شده و در حال حاضر باید درباره ۱۵ یا ۱۶ نامزد دیگر از میان نمایندگان جامعه مدنی برای عضویت در کمیته موافقت شود.

یازدهمین دور از نشست‌های صلح سوریه نیز از صبح روز چهارشنبه هفتم آذر ماه در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد و تا روز هشتم آذر ماه (پنج‌شنبه) به طول انجامید. کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در خصوص این نشست بیانیه‌ای ۱۵ بندی منتشر کردند و در آن تعهد قوی خود را به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد مورد تاکید مجدد قرار دادند.

این کشورها در بخش دیگری از این بیانیه بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های مشترک به منظور آغاز هرچه سریعتر کمیته قانون اساسی در ژنو که از حمایت طرفین سوری در انطباق با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوری در سوچی برخوردار باشد، تاکید کردند و  تصمیم گرفتند رایزنی های خود در تمام سطوح را به منظور نهایی نمودن ایجاد آن در سریع ترین زمان ممکن تقویت نمایند. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.