صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آغاز اجلاس سران گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین
آغاز اجلاس سران گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین

آغاز اجلاس سران گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین

رهبران ۲۰ اقتصاد صنعتی بزرگ جهان از امروز (جمعه‌) نشست خود در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین را که به مدت دو روز و تا فردا ادامه خواهد داشت آغاز کردند.

جی 20

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این نشست زیر سایه تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین و مناقشات دیگر شامل رویارویی اخیر کشتی‌های اوکراینی و روسیه‌ای در تنگه کرچ  و همچنین افزایش فشارهای جهانی بر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی برگزار می‌شود.

در جدیدترین تحول مربوط به این دوره نشست گروه ۲۰، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده که به دلیل بحران مربوط به توقیف کشتی‌های اوکراینی از سوی روسیه در تنگه کرچ، دیدار برنامه‌ریزی شده اش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در اجلاس گروه ۲۰ را لغو می‌کند.

حدود یک ساعت قبل از انتشار این خبر، ترامپ به خبرنگاران در حین سوار شدن به هواپیمایش برای عزیمت به پایتخت آرژانتین گفت‌وگو کرد و گفت که این نشست زمان خیلی خوبی برای ملاقات با پوتین است.

واکنش کرملین هم به این نحو بود که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه از بابت این تصمیم ترامپ متاسف است، چون موجب به تاخیر افتادن بحث بر سر مسائل مهم دو جانبه و بین‌المللی برای مدتی نامعلوم می‌شود، اما پوتین برای مذاکرات با ترامپ آماده است.

در جریان اجلاس گروه ۲۰  عمدتا رهبران کشورهای شرکت کننده با یکدیگر دیدارهایی خواهند داشت و در همین راستا رییس جمهوری روسیه امروز (جمعه‌) با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود به منظور بحث درباره مسائلی سوریه، لیبی، اوکراین و تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موسوم به سلاح های هسته‌ای میان برد دیدار می‌کند.

همچنین  قرار است رهبران کشورهای بلوک اقتصادی بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نشستی داشته باشند که پوتین در آن شرکت خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه روز شنبه با آنکلا مرکل، صدر اعظم آلمان و همچنین شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز دیدار می‌کند.

نشست گروه ۲۰ همزمان با افزایش فشار به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از سوی کشورهای غربی به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی برگزار می‌شود.

گروه دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرده دادستان آرژانتین قبول کرده تا پرونده قضایی علیه بن سلمان تشکیل دهد در حالی که بن سلمان در ۲۸ نوامبر وارد بوینس آیرس شده است.

برخی از رهبران شرکت کننده در نشست جی ۲۰ از دیدار با بن سلمان خودداری کرده‌اند. با این حال او قرار است یکسری مذاکرات و دیدارها با رهبران جهان شامل رییس جمهوری روسیه داشته باشد و  طبق اعلام کرملین این دو قرار است در این دیدار در خصوص تحولات یمن و سوریه در روز شنبه مذاکره داشته باشند.

آنتونیو کوترش، دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کرده است که برای دیدار با ولیعهد عربستان در حاشیه اجلاس گروه  ۲۰ و تلاش برای گشایش در مذاکرات صلح یمن آماده است.

با این حال طبق اعلام جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، دونالد ترامپ برنامه‌ای برای دیدار دو جانبه با بن سلمان ندارد “چرا که برنامه او بسیار پر است.”

دنیل ری موندی، معاون امور خارجه آرژانتین هم اعلام کرده است که ولیعهد عربستان در زمان سفرش به آرژانتین هر چند که تحت تحقیقات قضایی قرار بگیرد، از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.

رییس جمهوری آمریکا قرار است فردا (شنبه) در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با شی جینپینگ، همتای چینی خود دیدار کند. همزمان با ادامه جنگ تجاری بین دو کشور دیدار کند.

ترامپ اخیرا تهدید کرده اگر در دیدارش با رییس جمهوری چین در بوینس آیرس به توافق نرسد، تعرفه‌های جدید به ارزش ۲۶۷ میلیارد دلار بر کالاهای چینی اعمال خواهد کرد.

روز پنجشنبه‌ وزرای دارایی ۲۰ نشست سالانه خود را برگزار کردند. نشست رسمی رهبران از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت گرینویچ امروز (جمعه‌) گشایش یافت و اجلاس سراسری در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت گرینویچ با سخنرانی مائوریسیو ماکری، رییس جمهوری آرژانتین به منظور افتتاحیه آغاز می‌شود. بعد از این اجلاس نشست‌های کاری شروع شده و تا روز شنبه ادامه‌ خواهد داشت.

رییس جمهوری آرژانتین قرار است در پایان درباره نتایج اصلی اجلاس کنفرانس خبری برگزار کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.