صفحه اصلی / استان ها / یزد / کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در یزد/ برنامه ۱۰ ساله یزدی‌ها برای کاهش مصرف نمک
کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در یزد/ برنامه ۱۰ ساله یزدی‌ها برای کاهش مصرف نمک

کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در یزد/ برنامه ۱۰ ساله یزدی‌ها برای کاهش مصرف نمک

معاون رجیستری بیماری‌های قلبی مرکز تحقیقات قلب و عروق استان یزد اظهار کرد: علی‌رغم کاهش 6 درصدی مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در یزد به دلیل اقدامات درمانی مناسب، شیوع این بیماری در این استان به دلیل سبک زندگی و تغذیه نامناسب همچنان روند افزایشی دارد.

اسکن قلب

«سیده مهدیه نماینده» به مناسبت روز جهانی قلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مرگ ۸۰ درصد مردم ایران بر اثر بیماری‌های مزمن غیرواگیر، گفت: بیماری‌های پر فشاری خون، دیابت، آلزایمر، انسداد مجاری ریوی، بیماری‌های کلیوی و انواع سرطان‌ها عامل اصلی مرگ و میرهای دنیا به ویژه ایرانیان هستند که در این بین بیماری‌های قلبی و عروقی، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند .

وی با بیان این که در بازه زمانی ۱۰ ساله از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میلادی، علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، گفت: این در حالی است که دیابت در ایران و در یزد به عنوان بیماری شاخص غیرمزمن، بیشترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده و کشور با رشد ۳۱ درصدی مرگ و میر در بیماران دیابتی‌ها مواجه است که البته بیماری‌های قلبی در این افراد نیز مهمترین عامل مرگ آنهاست.

این مسئول با اشاره به روند کاهشی مرگ و میرها در کشورمان در بازه زمانی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، عنوان کرد: این در حالی است که مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی روندی افزایشی داشته است.

نماینده در رابطه با بیماران قلبی در یزد نیز تصریح کرد: ماهانه ۵۰۰ مورد بیمار قلبی که درصد قابل توجهی از این بیماران متعلق به شهرهای جنوب کشور هستند، در بیمارستان‌های یزد بستری می‌شوند که هزینه‌های زیادی را برای تشخیص و درمان می‌پردازند .

وی از کاهش مرگ و میر بیماران قلبی در یزد به علت درمان مناسب خبر داد و گفت: به علت درمان مطلوب  بیماری‌های قلبی در یزد، مرگ و میر ناشی از این نوع بیماری‌ها از ۱۱ درصد به پنج درصد کاهش یافته اما این در حالی است که به دلیل سبک زندگی نامناسب و تغذیه غلط، میزان ابتلا به بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قلبی در یزد هم چنان رو به افزایش است به طوری که دو گروه سنی جوانان و افراد مسن شاهد بروز این نارسایی‌ها هستیم.

این مسئول در رابطه با لازمه کاهش ۲۵ درصدی بیماری‌های قلبی طبق برنامه بهداشت جهانی، بیان کرد: برای کاهش این آمار در حال رشد، راهی جز پیشگیری نیست اما لازمه‌ی این پیشگیری، توجه به تغذیه سالم، فعالیت بدنی مطلوب، کنترل استرس، عدم مصرف دخانیات و چکاپ دوره‌ای سلامت قلب است .

وی یکی از مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات قلب استان در راستای مقابله با افزایش بیماری‌های قلبی را کم کردن مصرف نمک در بین یزد خواند و گفت: متاسفانه نیمی از مصرف نمک مردم از طریق مصرف نان اتفاق می‌افتد که به دنبال آن بیماری‌هایی مانند فشار خون و قلب و عروق را به همراه داشته است .

نماینده افزود: با کاهش سالیانه پنج درصد از نمک نان مردم طی برنامه‌ای ۱۰ ساله تا سال ۲۰۲۵ تاثیر قابل توجی در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهیم داشت .

وی با اشاره به این که رعایت سبک زندگی مناسب از ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند، ادامه داد: مردم باید بدانند که با رعایت موارد مذکور تا حدود ۷۰ درصد از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، البته گروه سنی بالای ۲۰ سال با رعایت سبک زندگی و بالای ۴۰ سال با چکاپ دوره‌ای می‌توانند در این رابطه پیشگیری کنند .

این مسئول در پایان نیز خاطر نشان کرد: شهرندان یزدی می‌توانند برای چکاپ‌های دوره‌ای سلامت قلب به کلینیک فوق تخصصی پیشگیری و ارتقا سلامت قلب بیمارستان افشار یزد مراجعه و از بروز نارسایی‌های قلبی خود آگاه و اقدامات پیشگیرانه در این رابطه انجام دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.