صفحه اصلی / استان ها / گیلان / علی کاظمی برنج نام آشنای سفره‌های ایرانی
علی کاظمی برنج نام آشنای سفره‌های ایرانی

علی کاظمی برنج نام آشنای سفره‌های ایرانی

علی کاظمی کشاورزی است اهل روستای شکارگوراب بالای فومن که در دهه ۶۰موفق به کشف رقمی برنج محلی شد که در بین مردم به نام علی کاظمی به شهرت رسید. علی کاظمی برنجی است خوش عطر، خوش‌پخت و خوش خوراک که سالیان سال است مهمان سفره‌های مردم گیلان زمین است و به دلیل اصالت و سازگاری با اقلیم منطقه، شالیکاران گیلان، پس از گذشت سالیان سال این رقم را در شالیزارها کشت و برداشت می‌کنند.

برنج

علی کاظمی کشاورزی است اهل روستای شکارگوراب بالای فومن که در دهه ۶۰موفق به کشف رقمی برنج محلی شد که در بین مردم به نام علی کاظمی به شهرت رسید. علی کاظمی برنجی است خوش عطر، خوش‌پخت و خوش خوراک که سالیان سال است مهمان سفره‌های مردم گیلان زمین است و به دلیل اصالت و سازگاری با اقلیم منطقه، شالیکاران گیلان، پس از گذشت سالیان سال این رقم را در شالیزارها کشت و برداشت می‌کنند.

 رنج شالیکاری در زمین است و شالیکار چشمش به آسمان و آسمان گاه آنقدر می‌بارد که اشک چشم شالیکار جاری شود و گاه آنقدر خشک و بی‌آب می‌شود که آه از نهادش بر می‌خیزد.  رنجِ برنج است و دستان خالی شالیکار و همت بلند او که با گرمای آفتاب، دانه‌های باران،‌کم‌آبی و بی‌آبی می‌جنگد و این برکت را سر سفره می‌آورد و چه سخت است این همه سختی و باز دستان خالی شالیکار. کشاورزی که تمام محصولش پس از اتمام فصل درو برای تامین مخارج شالیکاری و خرج و مخارج سالش به فروش می‌رسد و بی‌برنامگی‌های سیاسی و اقتصادی و مصادف شدن این اتفاق با آزاد شدن واردات برنج و نبود نرخ خرید تضمینی سبب می‌شود کشاورز بماند و حوضش و چقدر بد حوضی است این حوض.

خبرنگار ایسنا در گفتگویی حضوری با علی کاظمی به بررسی دغدغه‌ها و مسایل کنونی این کشاورز گیلانی پرداخت و امید است که این گفت وگو امکان دیده شدن مسائل این کشاورز را که اکنون تبدیل به مصایب شده است فراهم آورد. علی کاظمی در ابتدای این گفت‌وگو  با بیان اینکه در سال ۶۷متوجه ۴خوشه متفاوت از سایر خوشه‌ها در زمین شالیزاری خود شدم،اظهار کرد: در آن زمان بیشتر برنج‌ بینام، صدری و خزر در شالیزارها کشت می‌شد.با اینحال چهار خوشه جدید را با گذاشتن سنگ سیاه نشانه‌گذاری کردم و به فرزندانم سفارش کردم که به خوشه‌های نشانه‌گذاری شده توجه کنند؛ چرا که تعدادش محدود است و ممکن است از بین برود.

وی ادامه داد: بستن همان چهار خوشه با نخ سفید و علامتگذاری آنها راهکار دیگری بود که برای تشخیص خوشه‌ها به ذهنم رسید و آن را اجرا کردم تا در فصل درو براحتی بتوانم خوشه‌ها را پیدا کنم. با فرا رسیدن زمان درو و  انتقال خوشه‌ها به منزل، با تمسخر اهالی محل روبرو شدم در حالی که وقعی به این سخنان نمی‌نهادم.

کاظمی خاطرنشان کرد: شلتوک‌ها را تا فروردین سال بعد در داخل شیشه مربا نگهداری کردم در حالی که به آنها آب می‌دادم و زمانی که جوانه زدند و آن را به خزانه منتقل کردم و مجدد برای تشخیص راحت‌تر آن را علامت‌گذاری و در شالیزار نشاء کردم.

وی اضافه کرد: چهار خوشه سال اول به هفت خوشه،سال دوم به ۷۲خوشه،سال سوم به یک قبیس(یک دهم هکتار)،سال چهارم به نیم هکتار و سال پنجم به یک هکتار تبدیل شد و هفت سال پی در پی بر روی این شلتوک‌ها کار کردم تا توانستم این رقم را ترویج دهم و به تولید انبوه برسانم.

کاظمی افزود: همسایه‌ها،اهالی محل و کشاورزان روستاهای دور و نزدیک با شنیدن آوازه رقم کاظمی به شکارگوراب می‌آمدند و از من شلتوک تهیه می‌کردند.

پایه رقم علی کاظمی بی‌نام است

وی با بیان اینکه آوازه برنج علی کاظمی به همه کشاورزان منطقه رسیده بود،تصریح کرد: دیگر شلتوک کاظمی به کارخانه برنج نمی‌رسید و در همین حیاط خانه‌ام به فروش می‌رفت و با توجه به خوش طعم و عطر بودن و زودرسی این رقم تصمیم گرفتم که همه شالیزار خود را رقم کاظمی کشت کنم.

کاظمی با بیان اینکه برنج کاظمی در صورتی که با سایر ارقام مخلوط  شود براحتی قابل تشخیص است،عنوان کرد:برنج علی کاظمی بسیار خوش پخت و خوش خوراک است و حتی پس از سرد شدن نرم می‌ماند و براحتی قابل خوردن است.

وی با اشاره به اینکه پایه رقم کاظمی برنج بی‌نام است،گفت: پس از آن کشاورزان و اهالی محل  تخم جو(شلتوک) را از ما می‌گرفتند، و می‌کاشتند.

کاظمی به ماجرای تصادف اخیر خود اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۵به علت تصادف از ناحیه لگن به شدت آسیب دیدم و استاندار و مسئولین وقت به عیادتم آمدند و البته ناگفته نماند که استاندار مساعدت‌هایی در این زمینه کردند.

تاکنون رقم علی کاظمی در هیچ جایی ثبت نشده است

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته ۵ هزار متر از اراضی شالیزاری خود را برای درمان بیماری کلیوی همسرم فروخته‌ام،افزود:با توجه به آسیب از ناحیه لگن و ناتوایی جسمی و از دست دادن اراضی شالیزاری به سختی زندگی را می‌گذرانم و به صورت اجاره روی زمین‌های مردم کار می‌کنم.

کاظمی با بیان اینکه متاسفانه امروز هیچکس به ما توجهی ندارد،ادامه داد: یادم هست یکبار در روزنامه‌ها نوشتند که هاشمی و کاظمی نباید مشکلی داشته باشند ولی امروز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم.

کاظمی اضافه کرد: تاکنون این رقم در هیچ جایی ثبت نشده و کشف این رقم فقط باعث شناخته شدن من شد و منفعت دیگری برای من نداشت.

کاشف رقم برنج کاظمی در پایان یادآور شد: اکنون این رقم علاوه‌بر استان گیلان در سایر استان‌ها هم کشت و به فروش می‌رسد.

فومن بدلیل برخورداری از جاذبه‌ها مقصد گردشگران است

در ادامه محمود قاسم‌نژاد فرماندار فومن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گیلان،با بیان اینکه ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان سبب تولید و ایجاد اشتغال می‌شود،اظهار کرد: نوع اقلیم و خاک حاصل‌خیز موجب شده فعالیت‌های کشاورزی در شهرستان‌های گیلان بیشتر از سایر نقاط کشور باشد. به عبارتی وجود خاک مناسب و آب کافی سبب شده در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های کشور مزیتی نسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این عوامل باعث شده جلگه‌های ما به زیر کشت برنج روند،خاطرنشان کرد:۱۳هزار و ۸۷۰ هکتار اراضی شالیزاری در شهرستان فومن وجود دارد و بیشتر مردم در زمینه برنجکاری اشتغال دارند.

فرماندار فومن با اشاره بر اینکه وجود اراضی شیب‌دار در این شهرستان سبب شده دو هزار هکتار باغ چای داشته باشیم،گفت:بسیاری از افراد و ساکنین این منطقه علاوه بر کشاورزی در زمینه تولید چای اشتغال دارند. در این شهرستان تعداد هشت کارخانه چای فعال وجود دارد که با توجه به ظرفیت‌های تبدیلی در بخش کشاورزی در کارخانجات برنجکوبی و کارخانجات چای بسیاری از افراد در صنایع بسته‌بندی و فرآوری مشغولند.

وی با یادآوری اینکه شهرستان فومن در زمینه تولیدات باغی سهم خوبی را در استان به خود اختصاص داده است،ادامه داد:فومن دارای سه هزار و ۵۱۹ هکتار اراضی باغی است.این شهرستان دارای ۴۶واحد مرغداری است که سالانه میزان۹هزار و ۶۰۰تن گوشت سفید در شهرستان تولید می‌شود.سالانه میزان ۱۶هزار و ۸۰۰تن شیر و دو هزار و ۹۰۰تن گوشت قرمز  از ۱۲۴هزار و ۱۰۰راس دام سبک و سنگین تولید می‌شود.از گذشته دامداری به صورت سنتی در این شهرستان رایج بوده و مردم مبادرت به پرورش دام می‌کردند.همچنین تعداد ۸۷۵پهنه استخر پرورش ماهی گرم‌آبی با ۶۵۵هکتار  و ۲۳پهنه استخر پرورش ماهیان سردآبی به مساحت یک هکتار در شهرستان وجود دارد که از ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان در راستای ایجاد اشتغال و تولید محسوب مب‌شوند.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه در راستای رونق اقتصادی منطقه، برنامه‌هایی که در سطح شهرستان دنبال می‌شود ذیل برنامه‌های توسعه کشور است،اضافه کرد:علاوه بر موارد ذکر شده  گردشگری نیز از مزیت‌های نسبی در شهرستان است که خود زیربنای توسعه اقتصادی است.فومن همواره به دلیل برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری میزبان گردشگران است.این شهرستان بدلیل دارا بودن پتانسیل‌های تاریخی،طبیعی و…یکی از هدف‌های ثابث گردشگری در طول سال به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ماسوله و قلعه رودخان همواره در طول سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است،گفت:وجود این دو منطقه در شهرستان می‌تواند موجب توسعه اقتصادی شود.حضور و ماندگاری گردشگران در منطقه، خرید تولیدات صنایع‌دستی،محصولات دامی،سوغاتی‌ها،اقامت اماکن اقامتی،رستوران‌ها بر اقتصاد مردم منطقه اثرگذار است.

قاسم‌نژاد با اشاره بر اینکه تعدادی از ساکنین ماسوله و قلعه‌رودخان به تولید صنایع‌دستی که از گذشته به ارث برده‌اند مشغولند،ابراز کرد:این تولیدات برای گردشگران جذاب است.بخشی از خانواده‌ها علی‌الخصوص بانوان که در چرخه اقتصادی سهم کمتری از درآمد را به خود اختصاص داده‌اند می‌توانند در این زمینه تولیدات داشته باشند و باعث رونق اقتصادی خانوارها شود.

گردشگری کشاورزی از راهکارهای توسعه گردشگری است

وی با بیان اینکه در کنار این موارد سیاست‌گذاری‌هایی در سراسر استان توسط استاندار گیلان در خصوص واحدهای بوم‌گردی شکل گرفته است،متذکر شد: شهرستان فومن از این حیث قوی است؛چرا که دارای منابع خوب،آب و هوای مطبوع،مراتع و…است.امروزه بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به گردشگری روستایی هستند.تمایل دارند در مناطق بکر حضور یابند و با آداب و رسوم،تنوع غذایی،رفتار و …روستاییان آشنا شوند.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه گردشگری یکی از عوامل موثر بر کشاورزی می‌تواند باشد،افزود:شاید برای ما که در این زیست‌بوم زندگی می‌کنیم نگاه کردن به یک تابلوی اراضی کشاورزی جاذبه نداشته باشد گرچه باعث آرامش روحی ما می‌شود.در حال حاضر در دنیا یکی از راهکارهای توسعه گردشگری، گردشگری کشاورزی است و دیدن از مراحل سه گانه کاشت،داشت و برداشت برنج است.قطعاً دیدن باغات جای در اراضی شیب‌دار و اراضی کشاورزی و…دارای جذابیت برای گردشگران است.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر شاهد هستیم بسیاری از محصولات باغی در اراضی باغی به فروش می‌رسد و بسیاری از گردشگران متقاضی خرید محصولات به طور مستقیم هستند.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه کاشف رقم علی کاظمی اهل روستای شکارگوراب فومن است،تصریح کرد:طی صحبتی که با کاشف برنج علی کاظمی داشتم از چگونگی شناسایی این رقم آشنا شدم. این نوع برنج از لحاظ پخت از کیفیت بالایی برخوردار است.این رقم در فصل برداشت و طی بارندگی‌های فصلی بدلیل کوتاهی ساقه‌ها دچار ورس و خوابیدگی نمی‌شود.

فرماندار فومن در پایان با بیان اینکه کشت و پخت این نوع رقم در سطح استان فراگیر است،گفت:درآمد کشاورزان از قِبَل فروش این محصول بیش از سایر ارقام است.این برنح خواهان زیادی دارد.

کاشت رقم علی کاظمی در ۶هزار هکتار از اراضی شالیکاری فومن

مهندس محمدرضا ابراهیم زاده مدیر جهاد کشاورزی فومن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه فومن دارای ۱۳هزار و ۸۷۰هکتار اراضی شالیزاری است و ۶درصد برنج گیلان در این شهرستان تولید می‌شود،اظهار کرد:در شش هزار و ۴۶۸هکتار از این اراضی رقم علی کاظمی کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم علی کاظمی رقمی شناخته شده در استان گیلان است،افزود: بالاترین سطح زیر کشت این رقم در بخش سردار جنگل  قرار دارد.متوسط عملکرد رقم علی کاظمی در هکتار چهار هزار تن تا چهار هزار و ۲۰۰تن شلتوک برنج است.

مدیر جهاد کشاورزی فومن در پایان با بیان اینکه بیشترین ارقامی که در اراضی شالیزاری این شهرستان کشت می‌شود کاظمی و هاشمی است،اظهار کرد:دوره رشد رقم علی کاظمی کوتاهتر و حدود یک هفته تا ۱۰روز زودتر از سایر اراقام می‌باشد.این رقم بیشتر در غرب استان به خصوص در فومن کشت می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.