چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / دسته بندی نشده / درخواست فعال بین‌المللی حقوق بشر از میانمار برای آزادی خبرنگاران رویترز
درخواست فعال بین‌المللی حقوق بشر از میانمار برای آزادی خبرنگاران رویترز

درخواست فعال بین‌المللی حقوق بشر از میانمار برای آزادی خبرنگاران رویترز

یک وکیل حقوق بشر در جریان رویدادی درباره آزادی رسانه در سازمان ملل گفت: خانواده‌های دو خبرنگار رویترز حبس شده در میانمار خواستار عفو آنها هستند و وی از دولت غیرنظامی این کشور خواست تا با این عفو موافقت کند.

خبرنگاران رویترز

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، امل کلونی، وکیل حقوق بشر و یکی از اعضای تیم حقوقی خبرنگار محبوس رویترز در میانمار گفت: همسران دو خبرنگار نامه‌ای را به دولت این کشور نوشته و خواستار عفو این دو شدند.

کلونی همچنین گفت: وین مینت، رییس جمهوری میانمار باید در مورد این مساله و رایزنی با آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار تصمیم‌گیری کند.

این وکیل حقوق بشر در پیامی به رهبر دوفاکتوی میانمار گفت: شما برای چندین سال از همان زندانی که اکنون این دو خبرنگار در آن هستند برای آزادی مبارزه کرده‌اید و حالا قدرتی دارید که اگر می‌خواهید عدالت را برقرار سازید.

در همین حال سخنگوی دولت میانمار نیز اعلام کرد که دادگاه رسیدگی به پرونده این دو خبرنگار مستقل است و روند مربوط به این پرونده در دست بررسی است.

این دو خبرنگار که تجاوزات و نقض حقوق بشر علیه مسلمانان روهینجایی را در میانمار بررسی می‌کردند توسط مقام‌های امنیتی این کشور بازداشت شده، اما اتهامات علیه خود را نمی‌پذیرند.

هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل نیز اعلام کرده که ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجایی دست به کشتار جمعی و تجاوزات گروهی زده است و خواستار تحت پیگرد قرارگرفتن ژنرال‌های ارشد این کشور شد.

آنگ سان سوچی در نشستی در ویتنام که ماه جاری میلادی برگزار شد اعلام کرد که این پرونده ارتباطی به آزادی بیان ندارد و علت دستگیری این دو خبرنگار رویترز تحویل اسناد محرمانه است و آنها به این دلیل که خبرنگار شده‌اند بازداشت نشده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اخیرا از دولت میانمار خواسته بود تا این دو خبرنگار را عفو و آنها را هرچه زودتر آزاد کند.

امل کلونی همچنین پس از نشست صورت گرفته به میزبانی کمیته حفاظت از خبرنگاران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این پرونده چیزی بیشتر از دو مرد بی‌گناه است. اگر شما به آزادی رسانه اهمیت می‌دهید باید به این پرونده نیز اهمیت دهید. بدون آزادی رسانه دموکراسی ندارید، چون شما اصلا نمی‌دانید باید آنچه را که دولت انجام می‌دهد قضاوت کنید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.