صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / برگزاری رای‌گیری خاص در انتخابات پارلمانی کردستان عراق با مشارکت بیش از ۹۰ درصدی
برگزاری رای‌گیری خاص در انتخابات پارلمانی کردستان عراق با مشارکت بیش از ۹۰ درصدی

برگزاری رای‌گیری خاص در انتخابات پارلمانی کردستان عراق با مشارکت بیش از ۹۰ درصدی

کمیسیون عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق از برگزاری موفقیت‌آمیز رای‌گیری خاص در انتخابات پارلمانی این اقلیم خبر داد و میزان مشارکت در کل اقلیم را ۹۱ درصد اعلام کرد.

انتخابات پارلمانی اقلیم

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق،‌ شیروان زرار، سخنگوی کمیسیون عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی در شهر اربیل اظهار داشت: روند رای‌گیری خاص با موفقیت انجام شد و مشکلات ساده‌ای که برای مدت کوتاهی به وجود آمده بودند، حل شدند.

زرار با تشکر از نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی اقلیم به دلیل همکاری‌های‌شان در این زمینه گفت که کمیسیون تمامی شکایات گروه‌های سیاسی درباره روند رای‌گیری خاص را از امروز (شنبه) تحویل خواهد گرفت و طبق اصول قانونی با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

این کمیسیون همچنین میزان مشارکت در کل اقلیم را ۹۱ درصد اعلام کرد.

همچنین این کمیسیون پیشتر از بروز مشکلاتی در روند رای‌گیری خاص در انتخابات پارلمانی اقلیم خبر داده بود.

صبح روز جمعه رای‌گیری خاص برای انتخابات پارلمانی اقیلم آغاز شد و قرار است فردا (یکشنبه) انتخابات به شکل سراسری و با مشارکت نزدیک به سه میلیون شهروند ساکن اقلیم برگزار شود.

در انتخابات روز جمعه مسؤولان وزارتخانه‌های کشور و امور پیشمرگ‌ها و سازمان آسایش در ۹۳ مرکز انتخاباتی رای خود را به صندوق انداختند.

به گفته سخنگوی این کمیسیون، بیش از ۱۷۰ هزار رای دهنده حق شرکت در رای‌گیری خاص را داشتند.

زرار در ادامه گفت: انتخابات سراسری فردا از انتخابات قبلی متفاوت خواهد بود،‌ زیرا شمارش آراء با پایان رای‌گیری آغاز خواهد شد و اعلام فوری نتایج ضروری نیست.

از ساعت هشت صبح روز جمعه صف‌هایی از نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی برای شرکت در انتخابات در مراکز رای‌گیری تشکیل شدند.

اربیل تدابیر امنیتی شدیدی را همزمان با آغاز این رای‌گیری در پیش گرفت و راه‌های مواصلاتی استان‌های اقلیم را مسدود کرده و موانعی را در مسیرهای خروجی قرار داد. همچنین نیروهای آسایش و پیشمرگ در نزدیکی دفاتر احزاب مستقر شدند تا مانع از هرگونه حمله‌ احتمالی همانند آنچه در انتخابات اخیر عراق رخ داد،‌ شوند.

استان حلبچه شاهد استقبال بسیار رای دهندگان بود. رای دهندگان از نیروهای پیشمرگ و سایر دستگاه‌های امنیتی در مراکز رای‌گیری حاضر شدند و این اولین باری است که حلبچه به عنوان یک استان مستقل و نه شهری تابع استان سلیمانیه در انتخابات شرکت می‌کند.

در این انتخابات ۶۷۳ کاندیدا برای کسب ۱۱۱ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند که از مجموع این کرسی‌ها ۱۱ کرسی متعلق به اقلیت‌ها است.

در انتخابات قبلی که در سال ۲۰۱۳ برگزار شد، حزب دموکرات کردستان وابسته به مسعود بارزانی با کسب ۳۸ کرسی در جایگاه اول و پس از آن جنبش تغییر با ۲۴ کرسی، اتحادیه میهنی کردستان با ۱۸ کرسی، ‌اتحادیه اسلامی با ۱۰ کرسی و جماعت اسلامی با شش کرسی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. پس از آن‌ها نیز سه گروه سیاسی دیگر هر کدام تنها یک کرسی را کسب کردند.

یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر عراق اعلام کرد: در برخی از مراکز رای‌گیری در استان‌های اقلیم شاهد بودیم برخی از رای دهندگان همراه خود سلاح آورده‌ بودند و برخی نیز از برگه انتخابی خود با گوشی‌های همراهشان عکس گرفتند در برخی از مراکز رای گیری نیز نمایندگان سازمان‌ها غایب بودند.

این کمیسیون با انتقاد از سوء مدیریت در برخی از مراکز رای‌گیری گزارش داد: برخی از رای دهندگان از سایر استان‌ها به دلیل اینکه مدارک لازم را به همراه نداشتند از شرکت در انتخابات محروم شدند.

این کمیسیون در ادامه از اینکه هیچ‌گونه نهاد بین‌المللی به جز نهادهای داخلی برای نظارت بر روند انتخابات در اقلیم کردستان حضور نداشته‌اند، ابراز تعجب کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.