صفحه اصلی / استان ها / کهگیلویه و بویراحمد / آتش‌سوزی در ۳۵۵ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در تابستان

آتش‌سوزی در ۳۵۵ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در تابستان

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد از طعمه حریق شدن ۳۵۵ هکتار از جنگل‌های این استان طی سه ماهه تابستان امسال خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز،«وحید محمدی‌تبار» گفت: با افرایش آگاهی مردم، سطح آموزش، فرهنگ‌سازی و تلاش و پشتکار مسئولان مربوطه و تشکل‌های مردم نهاد، وسعت آتش‌سوزی‌ها در سه ماهه اخیر( تیر، مرداد و شهریور) نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود: سال پیش ۹۰ فقره آتش‌سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان رخ داد، اما امسال ۵۰ فقره آتش‌سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار وجود داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سرعت عمل و حداکثر زمان کنترل بحران آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان از سه شبانه‌روز به حداکثر ۸ ساعت کاهش یافت که این مهم ممکن نبود مگر با همبستگی، هماهنگی و اقدام مشترک دستگاه‌های مسئول و آحاد مردم و نهادهای انقلابی و منابع طبیعی استان، فرماندهی یگان حفاظت و همه پرسنل و محیط زیست استان و در مواردی هم که نیاز بود، سپاه، بسیج و هلال‌احمر استان، مردانه پای کار بودند.

محمدی‌تبار تصریح کرد: آمارهای یگان حفاظت نشانه‌های بسیار خوبی از توسعه فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست دارد و به گفته فرماندار بویراحمد بیشتر آتش‌سوزی‌های امسال عمدی و به تحلیل خودم و اکثر کارشناسان امر تا حدودی دارای انگیزه‌هایی از قبیل زمین‌خواری دارد و انتظار ویژه مدیریت بحران از مسئولان ذی‌ربط پیگیری و برخورد شدید در این خصوص است.

وی با اشاره به میزان آتش‌سوزی‌های استان به تفکیک شهرستان‌ها اظهار کرد: در سه ماه تابستان سال ۱۳۹۶ در بویراحمد تعداد ۴۰ فقره آتش‌سوزی به وسعت ۱۷۱ هکتار، در دنا تعداد ۱۳فقره و ۱۳۳ هکتار، در گچساران تعداد ۲ فقره و ۳ هکتار، در باشت تعداد ۱۱ فقره و در ۱۳۶هکتار، در شهرستان لنده تعداد ۱۱فقره در ۲۸ هکتار، در چرام ۱۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع با ۴۸ هکتار، در کهگیلویه ۲ فقره و در وسعت ۶هکتار و در بهمئی تعداد ۱ فقره به وسعت ۲۰ هکتار آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این شهرستان‌ها داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در حالی که طی سه ماه تابستان امسال(۱۳۹۷) در شهرستان‌های بویراحمد، ۲۷ فقره آتش‌سوزی به وسعت ۱۳۰ هکتار، در دنا ۵ فقره و به وسعت ۵۲ هکتار، در گچساران آتش‌سوزی نداشتیم، در باشت ۲ فقره و در ۲۷ هکتار، در لنده ۵ فقره در ۶۸ هکتار، در چرام ۶ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع و به وسعت ۲۵ هکتار، در کهگیلویه ۵ فقره و در ۴۴ هکتار و در بهمئی یک فقره و در وسعت ۸ هکتار آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این شهرستان رخ داده است.

محمدی‌تبار خاطرنشان کرد: این آمارها خود به خود کاهش نیافته و مرهون تاکیدات، سیاست‌ها و راهبردهای دکتر احمدی استاندار و حمایت‌های فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و پای کار بودن مدیرکل منابع طبیعی استان است.

وی گفت: کمبود امکانات و نیروی انسانی، جدی‌ترین چالش است و امسال نتوانستیم تجهیزات برای مدیریت بحران و دستگاه‌های ذی‌ربط خریداری کنیم به‌علل نداشتن ثبات قیمت‌ها که خوشبختانه با تدبیر فیلی معاون امورعمرانی و همکاری نوروزی رئیس سازمان برنامه و برنامه‌ریزی یک میلیارد تومان اعتبار بحران که امکان برگشت داشت به شهرداری‌های مناطق محروم استان اختصاص یافت و مانع برگشت این اعتبارات شدیم و آن‌را میان آب و فاضلاب روستایی و شهرداری‌های دهدشت، دیشموک، لنده، سوق، قلعه رئیسی، پاتاوه، مارگون، چیتاب و … توزیع کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: چون با اسناد خزانه ۲ ساله عملاً خرید میسر نبود با این روش که تخصیص پروژه‌ای را در منطقه‌ای محروم تکمیل کرد این توزیع انجام شد، البته برای سایر شهرداری‌ها نیز برنامه کمک داریم.

محمدی‌تبار با اشاره به فردی که هفته گذشته بر اثر صاعقه در بخش لوداب کشته شد، یادآور شد: به همراه کارشناس مسئول حوادث به خانواده ایشان سر زدیم و موضوع هم‌چنین مشکلات این خانواده را بررسی کرده و با مسئولان ذی‌ربط مکاتبه کردیم ان‌شاءا… که بتوانیم بخشی از مصائب و مشکلات چنین خانواده‌هایی را برطرف کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرکز فنی و حرفه ای

فعالیت ۹۷ مرکز فنی و حرفه ای در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “فرج اله راد” افزود: ۱۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.