صفحه اصلی / اسلایدر / کم فروشی کالاهای گران به مردم
کم فروشی   کالاهای گران  به  مردم

کم فروشی کالاهای گران به مردم

مشكلات موجود در روند عرضه كالا به جايي رسيده است كه مصرف‌كنندگان نيز به ناچار حاضر به پذيرش هزينه‌هاي آن از جمله گران‌فروشي و حتي كم‌فروشي شده‌اند. براي نمونه در يك كليپي كه به تازگي در فضاي مجازي از فروش سيب‌زميني به نمايش گذاشته شده است، تصوير خريداري را مي‌بينيم كه به اجبار فروشنده ناگزير از خريد سيب‌زميني به همراه يك مشت خاك مي‌شود.

ثمانه نادری 

به گزارش کسب و کار نیوز، اگرچه خریدار در ابتدا از پذیرش این امر خودداری می‌کند، اما در نهایت فروشنده آن مشت خاک را در نایلون سیب‌زمینی وی می‌ریزد و او نیز به ناچار به این کار تن می‌دهد. از سوی دیگر در همین راستا ویدئویی منتشر شده که حاکی از حمله مردم به کامیون سیب‌زمینی در تره‌بار است. این تصویرها به همراه بسیاری از رفتارهای غیرقانونی فروشنده‌ها مبنی بر کم‌فروشی کالاها، در بازار این روزها نمود بسیاری پیدا کرده است. بسیاری از کالاها در حالی توزیع می‌شود که برچسب‌های تقلبی دارد و حتی گاها با نرخ‌های بالاتر از این برچسب ازسوی فروشندگان به فروش می‌رسد. کم‌فروشی و همچنین کاهش حجم کالاها نیز ترفند اخیر بسیاری از تولیدکنندگان برای جلوگیری از گران‌فروشی شده است. در این شیوه تولیدکننده به جای افزایش قیمت، وزن و حجم کالا را کاهش می‌دهد تا شاید مشتریان سابق را حفظ کند.افزایش چند برابری قیمت گوجه و سیب‌زمینی طی روز‌های اخیر که گفته می‌شود به دلیل صادرات بی‌رویه رخ داده، مردم را با نگرانی‌های بسیاری درباره تامین ارزان این کالاها روبه‌رو کرده است. براساس گزارش‌های موجود، قیمت سیب‌زمینی که قبلا ۲ هزار تومان بود، در بازار به بیش از ۵ هزار تومان رسیده است و در این میان دلالان نیز از فرصت برای عرضه گران‌تر بهره می‌گیرند. یک دلیل مهم دیگر در گران شدن قیمت کالاهایی مثل سیب‌زمینی جدا از افزایش نرخ دلار و بالا رفتن هزینه‌های تولید، حجم تقاضایی است که از خارج کشور برای کالاها و محصولات وجود دارد و به صورت غیرقانونی و در قالب قاچاق پاسخ داده می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، آشفته‌بازار عرضه کالاهای اساسی و شایعات بی‌اساس نیز باعث شده مصرف‌کنندگان نیز حاضر به پذیرش هر شرطی از سوی عرضه‌کننده باشند و پیگیر تخلفات نباشند.

دست برخی از فروشندگان برای تخلف باز است
آرمان خالقی، عضو هیا ت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: گران‌فروشی و کم‌فروشی در حال حاضر برآیند نوسان قیمتی در بازار است که هم تولیدکننده را وادار به افزایش قیمت و هم مصرف‌کننده را ناگزیر از پذیرش کم‌فروشی کرده است، اما طبیعتا این تخلفات درباره کالایی رخ می‌دهد که فاقد برچسب قیمت باشد، به عبارتی دست فروشندگان برای تخلف درباره کالایی که نحوه قیمت‌گذاری آن، در اختیار خودشان است، بازتر است. به عنوان مثال در حالی که برخی از اقلام خوراکی مثل مواد غذایی بسته‌بندی‌شده یا محصولات شوینده که دارای قیمت است، با همان قیمت تعیین‌شده به فروش می‌رسد، برخی از کالاها مثل لوازم خانگی فاقد این قیمت‌گذاری و برچسب است و دست فروشنده در تعیین قیمت باز است. بر همین اساس اگر تخلفی صورت می‌گیرد در رابطه با این کالا مشاهده می‌شود.

پیگیری نشدن تخلفات ازسوی سازمان نظارت و بازرسی
وی با اشاره به اینکه به‌هم ریختگی بازار و عدم پیگیری سازمان نظارت و بازرسی نیز باعث یک‌سری مشکلات در روند عرضه کالا شده است، می‌گوید: مردم زمان، حوصله یا فرصت کافی برای پیگیری تخلفات متخلفان را ندارند، در حالی که عدم بازرسی‌ها و نظارت‌ها نیز موجب زایل شدن حقوق مصرف‌کننده شده است. باید تاکید کرد در نظام توزیع بیشترین صدمه به مصرف‌کننده وارد می‌شود. در حالی که بررسی‌ها و نظارت‌های بیشتر یا جریمه سودجویان و کسانی که در شرایط ملتهب به وضعیت کنونی دامن می‌زنند، مانع از تکرار تخلفات خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.