صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / کمک ۱۷۰۰ میلیارد تومانی مردم به “سلامت” در سال گذشته/ لزوم افزایش سواد سلامت مردم

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد

کمک ۱۷۰۰ میلیارد تومانی مردم به “سلامت” در سال گذشته/ لزوم افزایش سواد سلامت مردم

معاون وزیر بهداشت گفت: مشارکت اجتماعی و پایبندی افراد به وظایف و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی یکی از ارکان مهم توسعه سلامت و رفع مشکلات این بخش در کشور است.

ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سید محمدهادی ایازی در آیین افتتاح همزمان ۶٠ کانون سلامت محله در استان مرکزی با اشاره به اینکه اجتماعی شدن سلامت، افزایش مشارکت‌های مردمی، همکاری بین بخشی، عدالت در سلامت و افزایش سواد سلامت را دنبال می‌کند، افزود: امروز ٧۵ درصد مشکلات حوزه سلامت توسط بخش‌های خارج از نظام سلامت قابل رفع است و اگر مشارکت اجتماعی حاصل شود، بسیاری از چالش‌ها رفع خواهد شد.

وی با اشاره به مصدومان و فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای،  گفت: این تعداد مصدومان فشار بالایی را به بخش سلامت تحمیل می‌کنند و حتی خدمات‌رسانی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهند. اگر بتوانیم دستگاه‌های دیگر را برای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود بکار گیریم، بخشی از مشکلات حل می‌شود.

ایازی اضافه کرد: در حال حاضر سالانه ٣۶۶ هزار مجروح ناشی از تصادفات جاده‌ای ١٠ هزار تخت بیمارستانی، معادل ١٠ درصد تخت های موجود را به خود اختصاص می‌دهند.  در حالی که اگر افراد به وظایف اجتماعی خود پایبند باشند از شمار این حوادث کاسته می‌شود و می‌توان این تعداد تخت را به دیگر بیماران اختصاص داد و بار مشکلات کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر اینکه هیچ دستگاهی در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد که به بخش سلامت مرتبط نباشد، افزود: مشارکت مردم در این راستا بسیار مهم است و باید مردم متوجه شوند که در گام اول باید خودشان به فکر سلامت خودشان باشند و اگر سلامت خود را محقق کنند، می‌توانند به سلامت دیگران نیز توجه کنند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت عنوان کرد: افراد در گام اول باید سبک زندگی سالم، عدم مصرف دخانیات، تغذیه سالم و تحرک لازم را مورد توجه قرار دهند تا مشکلات کاهش یابد، اما متاسفانه در این حوزه مواجه با مشکلاتی هستیم.  برای مثال روز گذشته ١۵ نفر به دلیل مصرف الکل جان خود را از دست دادند، ۶٠ نفر درگیر از کار افتادگی کلیه شدند و تعداد زیادی نیز بینایی خود را از دست داده‌اند و حتی یک استان در این خصوص به حالت آماده‌باش درآمده است؛ در حالی که اگر افراد به وظایف خود پایبند باشند چنین مواردی بروز نمی‌کند.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت ساختارمند به عنوان گام دیگر در بحث مشارکت اجتماعی بیان کرد: مشارکت ساختارمند شامل فعالیت تشکل‌های مردم نهاد است، سالانه ٩٠ تا ١٠٠ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا میشوند و در حال حاضر ١٧۵ تشکل در این حوزه در کشور فعالیت دارند و بخش عمده‌ای از پیشگیری از طریق مشارکت مردم انجام می‌شود.

ایازی با اشاره به مشارکت در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت به عنوان یکی از ابزارهای مشارکت ساختارمند که با ساخت بیمارستان، مرکز بهداشت، خانه بهداشت و … به کاهش کمبودها کمک شایانی می‌کند، افزود: سال گذشته هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان از سوی مردم به بخش سلامت کمک شده است که این رقم در سال ٩۵، هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان و در سال ٩۴ نیز هزار میلیارد تومان بود.  همچنین در سال گذشته ٢۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور افزایش یافت و ۴٨ هزار تخت در بیمارستان‌های دولتی توسط بخش خصوصی مرمت شد.

وی با اشاره به مشارکت آحاد مردم در کانون‌های سلامت افزود: در کانون سلامت هر فرد بنابه فراخور موضوعات، عضویت در کانون‌های مختلف را انتخاب می‌کند. امروز ۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند و ۵ میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند که از این تعداد نیمی از بیماری خود مطلع نیستند و این کانون‌ها کمک شایانی به اطلاع به موقع از بیماری، پیشگیری و درمان مناسب می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ٩.٢۵ درصد جامعه، سالمند است و به روزی خواهیم رسید که ٢٢ تا ٢۵ درصد جامعه به سالمندی می‌رسند و اگر از امروز به فکر نباشیم، طی ٢ تا ٣ دهه آینده به چالش برمی‌خوریم و باید زیرساخت‌های کانون سلامت را ایجاد و توانمندسازی را دنبال کنیم.

ایازی گفت: امروز در تهران به منظور اجتماعی شدن سلامت، در سطح ٣۵۴ محله، ۳ هزار و ۵۴٠ کانون سلامت ایجاد شده است که بزرگ‌ترین خدمت به جامعه سلامت را رقم خواهند زد و استان مرکزی نیز در این راستا پیشگام بوده است و امید است که این رتبه اول را حفظ کند و همه مردم عضو کانون‌ها باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.