صفحه اصلی / اصناف / برندها / من حریم خصوصی کاربرانم را فروختم

بنیان گذار واتساپ:

من حریم خصوصی کاربرانم را فروختم

برایان اکتون، یکی از بنیان‌گذاران واتساپ در مصاحبه‌ای با فوربز اعلام کرده که فروش واتساپ به فیسبوک، به حراج گذاشتن حریم خصوصی کاربران این پیام‌رسان بوده است.

برایان اکتون، یکی از دو بنیان‌گذار واتساپ است که در ماه مارس میلادی و همزمان با رسوایی کمبریج آنالیتیکا، کمپینی را با عنوان deletefacebook# راه‌اندازی کرد. اکتون سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی از فیسبوک جدا شد و حال پس از راه‌اندازی کمپینی در توییتر بر علیه فیسبوک، در مصاحبه‌ای که با فوربز انجام داده به دلایل ترک فیسبوک و استارتاپی که خود راه‌اندازی کرده بود، پرداخته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از زومیت، اقدامات اکتون با توجه به اینکه وی یکی از دو نفری بود که در ازای دریافت ۱۹ میلیارد دلار، واتساپ را در اختیار فیسبوک قرار داد، کمی تعجب برانگیز می‌رسد؛ چراکه فیسبوک عامل دست یافتن اکتون به ثروتی هنگفت بود. البته اکتون فیسبوک را ۶ ماه پیش از انتشار توییت خود ترک کرده بود که آغازی برای کمپین پاک کردن حساب کاربری از فیسبوک بود. همچنین باید به دریافت نکردن آخرین بسته‌ی سهام فیسبوک توسط اکتون به‌دلیل ترک این شرکت نیز اشاره کرد که باعث شد تا اکتون نتواند ۸۵۰ میلیون دلار خود را دریافت کند.

اکتون، دلیل ترک کردن Facebook را مقاومت‌های بی نتیجه‌ی خود در برابر تلاش‌هایی خوانده که برای درآمدزایی از پیام‌رسان رایگان Whatsapp آغاز شده بود. براساس گفته‌های اکتون فیسبوک برنامه‌هایی برای درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات داشته که البته با در اختیار گذاشتن ابزارهایی به‌منظور تعقیب کاربران توسط کسب‌وکارها نیز همراه می‌شود. اکتون همچنین اعلام کرده که فیسبوک برای اعمال مدل رمزگذاری سرتاسری (end-to-end) بسیار بی‌میل بوده است، حال آنکه اکتون این رمزگذاری را یکی از شروط اصلی حفظ حریم خصوصی در فیسبوک عنوان کرده بود.

اکتون در خصوص مدیران فیسبوک چنین اظهار نظر کرده است:

آن‌ها تاجر هستند؛ واقعا تاجران خوبی هستند. آن‌ها روش‌های تجاری، اصول و قوانینی را ارائه می‌کنند که من ضرورتا با آن‌ها موافق نیستم.

به‌طور حتم نمی‌توان چرایی فروش واتساپ به فیسبوک توسط جان کوم و اکتون را زیر سوال برد؛ به‌طور حتم، مقاومت در برابر پیشنهاد ۱۹ میلیارد دلاری فیسبوک کار چندان راحتی نیست. اکتون در این خصوص می‌گوید:

او پیشنهادی ارائه کرد که ما قادر به رد کردن آن نبودیم.

اکتون در مصاحبه‌ی خود بارها پیکان انتقادات را به سمت خود گرفت و اعتراف کرد که معامله‌ای را بر سر حریم خصوصی کاربران انجام داده است. وی در حالی تن به فروش واتساپ به فیسبوک داده که در انتظار نهایی شدن معامله و استعفا پس از چند ماه از زمان انجام آن بوده است. وی در این خصوص می‌گوید:

من حریم خصوصی کاربران را در ازای منافع بیشتری فروختم. من به این موضوع اعتراف می‌کنم و هر روز با این موضوع زندگی می‌کنم.

بخش دیگری از سخنان اکتون در رابطه با رفتاری است که زاکربرگ در قبال واتساپ داشته است. تصاحب واتساپ توسط فیسبوک را باید یکی از بزرگترین خریدهای دنیای تکنولوژی عنوان کرد. اکتون به این نکته اشاره کرد که با وجود اهمیت و مهم بودن تصاحب واتساپ، تعامل زیادی با زاکربرگ نداشته و غیر از جلسات معمول، صحبت آنچنانی با زاکربرگ نداشته است. اکتون اعلام کرده که زاکربرگ، واتساپ را نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های فیسبوک می‌شناخت و واکنش متفاوتی نسبت به آن نداشت. وی آخرین جلسه‌ی خود با زاکربرگ را نیز به یاد می‌آورد که خیلی خشک و بی‌روح بوده و در انتها زاکربرگ به اکتون گفته که احتمالا این دیدار، آخرین جلسه‌ی آن‌ها است.

اکتون در حالی اکنون این نقطه نظرات را مطرح کرده که در ژوئن ۲۰۱۴ و پس از پیوستن واتساپ به فیسبوک، اظهار نظر متفاوتی داشت:

ما از این دید که قرار است واتساپ در در غول بزرگی ادغام شده و اثری از آن به‌جای نماند، به مساله نگاه نمی‌کنیم.

پس از جدا شدن اکتون از فیسبوک، وی ۵۰ میلیون دلار در پیام‌رسان سیگنال سرمایه‌گذاری کرد که به‌نوعی رقیب واتساپ شناخته می‌شود. اکتون همچنین یک میلیارد دلار از ثروت خود را نیز به امور خیریه اختصاص داده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.