صفحه اصلی / اسلایدر / صف زایمان در تاریخ لاکچری۹۷/۷/۷
صف زایمان در تاریخ لاکچری۹۷/۷/۷

«كسب‌وكار» از هزينه‌هاي هنگفت تولد در تاریخ های شیک و رند گزارش مي‌دهد

صف زایمان در تاریخ لاکچری۹۷/۷/۷

روز گذشته 97/07/07 بود. تاريخي شيك و هماهنگ كه به دليل داشتن عدد 7 كه به عقيده برخي خوش‌يمن است، مورد استفاده‌هاي فراواني پيدا كرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، روز گذشته شاهد سیل پیام‌هایی بودیم که این تاریخ را به ما یادآوری می‌کردند که برای برآورده شدن آرزوهای‌مان تاریخ مهمی است، اما در این میان این تاریخ رند کاربردهای دیگری هم دارد که گویا برخی والدین که خواستار داشتن تاریخ تولدهای خاص برای فرزندشان هستند برای اینکه نوزاد در این تاریخ به دنیا بیاید و در شناسنامه کودک تازه‌متولدشده تاریخ شیک و هماهنگ ۰۷/۰۷/۹۷ درج شود دست به کارهای عجیبی زده‌اند. گویا روز گذشته برخی بیمارستان‌ها برای زایمان مادران صف اتاق عمل داشته‌اند. این بدان معناست که والدینی هم که تاریخ زایمان مادر این روز تعیین نشده با هر روشی که می‌توانسته‌اند نوبت زایمان گرفته‌اند و اصرار داشتند نوزادشان با وجود نرسیدن وقت زایمان به دنیا بیاید.
مولود زنجانی‌جم، متخصص زنان و زایمان در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: چند سالی است مادران باردار برای اینکه تاریخ تولید نوزادشان در تاریخی خاص یا مطابق با سالگرد عقد و ازدواج‌شان و… باشد دست به کارهای خطرناکی می‌زنند. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد ناچار باید زایمان زودرس یا دیررس را با روش‌های مختلف برای مادر در نظر گرفت. این مادران سلامت خود و کودک‌شان را فدای این تاریخ‌های خاص و لاکچری و به قول خودشان شیک و یکنواخت می‌کنند و حاضرند هزینه‌های زیادی را برای انجام آن بپردازند. برخی پزشکان و جراحان متاسفانه با قبول این ریسک خطر مرگ نوزاد را که به دلیل زایمان زودرس و دیررس ممکن است پیش بیاید، به جان می‌خرند و این کار را قبول می‌کنند.
به گفته این متخصص زنان و زایمان، در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها نوزادانی دیده می‌شوند که به دلیل زایمان‌های زودرس و دیررس در دستگاه‌های خاص قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد یک روز زندگی جنین در شکم مادر معادل سال‌ها زندگی بعد از تولد است و این مدل زایمان‌ها خطرات زیادی برای نوزاد دارد. خطر مرگ هم این نوزادان را تهدید می‌کند. ‌این تغییرات فرهنگی و سبک زندگی در زندگی امروز متاسفانه در این مورد موجب مرگ کودکان می‌شود و یک عمر باید والدین خود را برای چنین اتفاقی سرزنش کنند. البته پزشکان و برخی جراحان هم در این رابطه اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند و با دریافت هزینه‌های هنگفت جنین را برای این تاریخ‌های خاص به دنیا می‌آورند. این مساله در چند سال اخیر بسیار مشاهده شده و به همین دلیل تلاش بسیاری برای فرهنگ‌سازی شده و از متخصصان زنان درخواست شده است که زیر بار فشار خانواده‌ها برای زایمان زودرس در تاریخ خاص نروند. وی در پایان تاکید کرد: اینکه بشود یک یا دو هفته زایمان عقب و جلو بیفتد به این سادگی‌ها نیست. بنابراین از والدین خواستارم سلامت نوزادشان را فدای تاریخ تولد خاص و شیک نکنند. این تاریخ در شناسنامه فرزندشان ثبت می‌شود و موردی نیست که بعدها بتوان از آن استفاده کرد. اما پزشک دیگری که فوق‌تخصص جراحی عمومی دارد در صورتی که نامش فاش نشود به «کسب‌وکار» گفت: بسیاری از پزشکان و ماماها برای این تاریخ‌های رند روزشماری می‌کنند، چراکه منبع درآمدی هنگفت برای آنهاست. هرچند درصد بسیار بالایی از این پزشکان هم هستند که به هیچ عنوان این کار را قبول نمی‌کنند، اما نمی‌توان به طور کلی منکر وجود این افراد هم شد. حتی دیده شده برخی والدین که پزشکی که زیر نظرش ۹ ماه طول بارداری را گذرانده‌اند به دلیل اینکه قبول نکرده در تاریخ موردنظر والدین و نه تاریخ زایمان طبیعی نوزاد را به دنیا بیاورد هفته قبل زایمان به پزشک دیگری مراجعه می‌کنند تا در ازای پرداخت مبالغ بالا این کار به اصطلاح شیک را برای فرزندشان انجام دهد.
این پزشک جراح در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر هزینه‌های زایمان که این مدل زایمان‌ها هم بیشتر در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود از ۶ تا ۹ میلیون تومان است. هزینه‌های زایمان طبیعی به صورت آزاد و بیمه با یک شب بستری مبلغ ۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برآورد می‌شود که در صورت انتخاب اتاق خصوصی این هزینه افزایش می‌یابد. همچنین هزینه‌های زایمان سزارین با یک شب بستری به صورت آزاد و بیمه مبلغ ۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال است که در صورت انتخاب اتاق خصوصی این هزینه افزایش می‌یابد. به این هزینه‌ها دستمزد جراح را هم اضافه کنید که بستگی به خود پزشک و بیمارستان انتخابی دارد. بنابراین این هزینه‌ها شاید تا ۱۰ میلیون تومان هم بالا برود. البته این مبالغ مربوط به زایمان‌های قانونی است و زایمان‌هایی که قرار است قبل و بعد از موعد زایمان و به دلیل تاریخ‌های خاص و رند انجام شود میلیون‌ها تومان به آن اضافه خواهد شد. هزینه برخی از این زایمان‌ها تا ۳۰ میلیون تومان هم گزارش شده است.
این پزشک در پایان گفت: والدین تاریخ زایمان را دستکاری می‌کنند تا شناسنامه فزرندشان شیک‌تر شود، اما غافل از این موضوع هستند که ممکن است با دست خود فرزندشان را به کام مرگ بکشانند یا بیماری‌های خطرناکی را در آینده متوجهاو کنند.

جامعه ایرانی دچار سردرگمی در پیدا کردن ارزش‌ها و هنجارها شده است
امان‌ا… قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس
پدیده مد همیشه در تاریخ زندگی بشر وجود داشته، اما امروز جامعه در شرایطی قرار گرفته که در موضوعاتی این پدیده ورود می‌کند که غیرقابل انتظار است. به طور کلی متفاوت بودن برای ایران به یک موضوع خطرناک تبدیل شده که عواقب بدی را به همراه دارد. این متفاوت بودن را همواره در جامعه می‌توانیم ببینیم. یک بار درباره پوشیدن لباس‌های پاره یا لباس‌های بسیار بلند یا کوتاه، همچنین در رابطه با اصلاح صورت مردان و هزار مورد دیگر، اما این‌بار این تب به تاریخ رند برای تولد فرزند رسیده و بسیاری از مادران و والدین خواستار این موضوع هستند.
در حال حاضر جامعه ایرانی دچار سردرگمی در پیدا کردن ارزش‌ها و هنجارها شده و چشم و هم‌چشمی به این موضوع دامن زده است. به طور کلی اگر بخواهیم توضیح دهیم اینکه به هر حال فرهنگ‌ها تغییرپذیرند و مدها در تغییرات فرهنگی اثر دارند و این خود به خود بد نیست، اما اگر این تغییرات فرهنگی به موضوعی مانند اصرار برای داشتن تاریخ تولد رند و باکلاس منجر شود باید با آن مقابله کرد و برای فرهنگ‌سازی بیشتر وارد عمل شد. تغییرات فرهنگی اگر با جان کسی در ارتباط باشد و آن را به خطر بیندازد نباید در جامعه فراگیر و به عرف تبدیل شود. باید مجازاتی برای آن در نظر گرفته شود تا بازدارنده باشد. البته قوانین تهدیدکننده هم نمی‌تواند خیلی در این رابطه‌ها جوابگو باشد و تنها بی‌اعتمادی در جامعه را افزایش می‌دهد، اما فرهنگ‌سازی می‌تواند با رواج این تغییرات فرهنگی مبارزه کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.