صفحه اصلی / استان ها / البرز / گاو گلپایگانی منقرض شد!
گاو گلپایگانی منقرض شد!

گاو گلپایگانی منقرض شد!

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت:متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و عدم استقبال دامداران برای پرورش گاو گلپایگانی، این نوع گاو در کشور منقرض شده است.

گاو

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد حسین بنابازی در نشست مطبوعاتی امروز سه‌شنبه ششم شهریورماه اظهار کرد:  هر چند از نمونه‌های بومی این گاو به اندازه کافی اسپرم ذخیره شده داریم ولی از نظر فیزیکی این گاو را از دست داده‌ایم.

وی افزود: ما نگران ژن ذخیره شده این گاو نیستیم ولی واقعیت این است پرورش گونه‌های جانوری ازطریق اسپرم کار ساده‌ای نیست و به سختی انجام می‌گیرد و به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. برخی دیگر نمونه‌های دام‌های بومی ایران  نیز در خطر انقراض قرار دارند و همین امر حساسیت‌ها را برای جلوگیری از سرعت بخشی این روند افزایش داده است.

این مسئول بیان کرد: به نظر می‌رسد برای جلوگیری از انقراض گونه‌های بومی دام در کشور به جای حفاظت باید به فکر افزایش بهره‌وری از آنها باشیم. بدون شک اگر بهره‌وری دام‌ها افزایش یابد دامداران خود به خود انگیزه بیشتری برای پرورش دام‌های بومی پیدا می‌کنند و به این ترتیب خطر انقراض رفع می‌شود.

ضرورت راه اندازی پارک علم و فناوری دامپروری کشور

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضرورت راه اندازی پارک علم و فناوری دامپروری کشور اشاره کرد و گفت: در کنار مرکز رشد این موسسه به دنبال راه اندازی اولین پارک علم و فناوری دامپروری کشور هستیم تا به عنوان مرجع و پایگاهی در این حوزه فعالیت داشته باشد.

وی اظهار کرد: با برنامه ریزی‌ها و توافقات صورت گرفته، این پارک سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

گاو سیستانی در لیست انقراض!

سعید اسماعیل‌خانیان، سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز در نشست مطبوعاتی  به خطر انقراض گاو سیستانی اشاره کرد و گفت: به دلیل خشک شدن دریاچه هامون دامداران منطقه سیستان رغبت خود را برای نگهداری از این نوع گاو از دست داده اند. به دلیل اینکه گاو سیستانی گونه‌ای نیمه وحشی است امکان خون گیری و نمونه‌گیری از آن به راحتی ممکن نیست که همین امر خطر انقراض را افزایش داده است. باید با روش‌هایی انگیزه دامداران این منطقه برای پرورش گاو سیستانی را افزایش دهیم که یکی از آنها می‌تواند خرید شیر این گاو برای تهیه شیر خشک باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۶ هزار هکتار از اراضی این منطقه برای تامین علوفه مورد نیاز برای پرورش این نوع گاو به زیر کشت رفته تا دامداران برای تامین علوفه کمتر دچار مشکل شوند. علاوه بر این نوع نر این گونه با ۴۰ درصد کمتر از قیمت واقعی به دامدار فروخته می‌شود تا از خطر انقراض آن جلوگیری شود.

وی بیان طی دهه‌های گذشته شاهد تغییر اقلیم و به واسطه آن کاهش منابع تغذیه‌ای دام‌ها در کشور بوده‌ایم. این تغییرات باعث شده امکان توسعه برخی نژادهای دامی در کشور از بین برود یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد؛ به عنوان مثال کمیت پرورش گاو هلشتاین که وسعت پرورش آن تا چند سال پیش از شمال کشور تا سیستان و بلوچستان ادامه داشت به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط خاص نگهداری این گونه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی توضیح داد: به جای این گونه، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد گاوهای دو منظوره که شیردهی و گوشت مناسبی دارند هستیم.

طرح اصلاح نژاد گروهی دام‌های کوچک در کشور کلید خورده است

وی در خصوص برنامه‌های مدون شده برای افزایش بهره‌وری دام های سبک  در کشور توضیح داد: طرح اصلاح نژادی گروهی دام‌های کوچک با همکاری یک موسسه بین المللی آغاز شده و در فاز اول بر روی گوسفند سنجانی اجرایی می‌شود. صفر تا صد این طرح پنج ساله توسط دامداران اجرایی می‌شود و موسسه علوم دامی تنها نقش نظارتی دارد.

دیگر امکان پرورش گاو در همه مناطق کشور وجود ندارد

این مسئول در ادامه با اشاره به تلاش برای تامین شیر مورد نیاز کشور از طریق دام‌های سبک مثل بز بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، دیگر امکان پرورش گاو در همه مناطق کشور وجود ندارد به همین دلیل در صدد هستیم دامداران را برای تولید شیر به نگهداری از دام‌های سبک چون بز ترغیب کنیم. هزینه نگهداری، تامین علوفه و ایجاد جایگاه برای دام‌های سبک شیرده به مراتب آسان‌تر و مقرون به صرفه تر از گاو است.

وی خاطر نشان کرد: هر چند اجرای طرح اصلاح نژادی گروهی دام‌های کوچک پروژه‌ای هزینه‌بر و زمان‌بر است ولی در نهایت به افزایش رغبت دامداران برای پرورش دام‌های بیشتر و رفع بخشی عمده‌ای از نیازهای داخلی منجر می‌شود.

سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پرورش بوقلمون نیمه صنعتی در کشور گفت: با توجه به اینکه تامین بخش عمده ای از منابع تغذیه ای طیور در ایران وابسته به خارج است تحولات اخیر و تحریم‌های اعمال شده می‌تواند تاثیر زیادی بر کمیت تولید این بخش بگذارد. بر این اساس سعی داریم فعالان صنعت طیور را به پرورش بوقلمون نیمه صنعتی ترغیب کنیم تا آسیب کمتری را متحمل شویم.

وی افزود: بوقلمون نیمه صنعتی می‌تواند بخشی از غذای مورد نیاز خود را از طریق چرا تامین کند که این از لحاظ اقتصادی صرفه زیادی به همراه دارد.

این مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین بخش مهمی از نیاز کشور به خوراک دام و طیور از طریق پسماند بیان کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از نیاز کشور در این حوزه از طریق واردات تامین می‌شود و اگر ما بتوانیم از طریق پسماندهایی مثل پسماند میوه و تره بار و نیشکر بخشی از این نیاز را تامین کنیم، هم ارز کمتری از کشور خارج می‌شود و هم در جریان تحریم‌ها کمتر آسیب می‌بینیم.

اسماعیل خانیان گفت: تاکنون چند شرکت برای تبدیل این پسماندها به خوراک دام و طیور اعلام آمادگی کرده‌اند و قراردادهای مرتبط منعقد شده است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سبد کالا

توزیع ۲ هزار سبد کالا در مناطق حاشیه‌نشین کرج

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد محمدی فرد اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.