صفحه اصلی / سرخط خبرها / عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی برق زاهدان آغاز شد
عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی برق زاهدان آغاز شد

عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی برق زاهدان آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه 540 مگاواتی سیکل ترکیبی افق زاهدان همزمان با چهارمین روز هفته دولت در مراسمی آغاز شد و به گفته مجری طرح های نیروگاه خصوصی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، این طرح که سال قبل کلنگ زنی شد تا 2 سال آینده وارد مدار می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز،  مهدی خباز پیشه در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی افق زاهدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اینک عملیات تحویل زمین به شرکت مدیریت پروژه ‌های نیروگاهی ایران (مپنا) به عنوان پیمانکار اجرایی با حضور سرمایه گذار انجام شد که این امر برای مردم منطقه پیامدهای مطلوبی دارد.
وی ادامه داد: فاز نخست این نیروگاه با ظرفیت ۵۴۰ مگاوات تا ۲ سال آینده تحویل داده می شود و میزان ظرفیت سایر فازها نیز به وضعیت استفاده از برق در منطقه بستگی دارد.
مجری طرح های نیروگاه خصوصی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی افزود: سرمایه گذاری فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان حدود ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده است
وی با اشاره به استفاده بهینه آب در این نیروگاه تصریح کرد: رویکرد وزارت نیرو و صنعت برق به حداقل رساندن مصرف آب است و با توجه به کمبود آب در سیستان و بلوچستان از شرکت مپنا درخواست شده تا در زمینه کاهش مصرف آب در نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان با انجام مطالعات لازم از سامانه هایی استفاده کند که مصرف آب را به حداقل برساند.
خبازپیشه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت استفاده از نیرو و ظرفیت های داخلی در عملیات ساخت و بهره برداری این نیروگاه، تجهیزات مورد استفاده از کارخانجات داخلی تهیه و نیروهای بومی برای عملیات اجرایی آن بکار گرفته خواهند شد.
وی با اشاره به ظرفیت صادرات برق به کشور های همجوار سیستان و بلوچستان بیان کرد: با ورود گاز به این منطقه و نیز برآورد نیاز کشورهای همسایه به برق می توان به صادرات برق به این کشورها امید داشت.
به گزارش ایرنا تجهیزات به کار رفته در نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان شامل ۲ واحد توربین گاز MGT – 70، دو واحد بویلر بازیاب حرارت و یک دستگاه توربین بخار متعلق به شرکت مپناست که در داخل کشور تولید شده است، با توجه به بهبود عملکرد توربین های گازی و استفاده از سیکل بخار سه فشاره در نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان، راندمان نامی این نیروگاه به ۵۴ درصد می رسد و به این ترتیب این نیروگاه یکی از نیروگاه های پیشرفته کشور محسوب خواهد شد که تجهیزات آن بر اساس فناوری بومی ساخته شده است.
از جمله موارد قابل توجه در نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان بکارگیری فناوری مدرن در واحدهای تصفیه آب این نیروگاه است به طوری که با استفاده از این سامانه میزان مصرف آب و تولید پساب نیروگاه بشدت کاهش می یابد.
کل سرمایه گذاری این نیروگاه ۲۹۰ میلیون یورو است که ۷۰ درصد از طریق تسهیلات منابع خارجی و ۳۰ درصد توسط سهامداران تامین می شود.
حدود ۸۰۰ نفر که عمده آنان شرکت ها و افراد متخصص بومی استان هستند در عملیات احداث نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان حضور خواهند داشت و پس از پایان احداث نیروگاه نیز حدود ۱۰۰ نفر از کارشناسان استان در این نیروگاه مشغول بکار خواهند شد.
کلنگ ساخت نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی سیکل ترکیبی بخش خصوصی افق زاهدان اردیبهشت پارسال با حضور ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان استانی به زمین زده شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.