صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / تنگه هرمز؛ محل مناقشه/دادگاه متهمان توزیع غیرقانونی ارز/روز دوم بررسی شکایت ایران در لاهه و…
تنگه هرمز؛ محل مناقشه/دادگاه متهمان توزیع غیرقانونی ارز/روز دوم بررسی شکایت ایران در لاهه و…

در گزیده اخبار سیاسی ششم شهریور بخوانید؛

تنگه هرمز؛ محل مناقشه/دادگاه متهمان توزیع غیرقانونی ارز/روز دوم بررسی شکایت ایران در لاهه و…

اولین جلسه دادگاه ۱۹ متهم توزیع غیرقانونی ارز، واکنش پمپئو به شکایت ایران از آمریکا، گفت‌وگوی وزیر خارجه انگلیس با ظریف درباره " زاغری"، تلاش اروپا برای فرار از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گزارش ایسنا از پاسخگویی روحانی به سوالات پنجگانه نمایندگان مجلس، تکذیب شایعه‌ی سوءاستفاده‌ی زائران عراقی از زنان ایرانی، انتصاب اعضای هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی با حکم رهبر انقلاب و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، ششم شهریور ماه ۱۳۹۷ است.

6.6

به گزارش کسب و کار نیوز، جانشین فرمانده کل ارتش طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و افتتاحیه دوره ۲۹ حرفه‌ای دافوسبا تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی جایگاه مطمئنی در محاسبات قدرت جهانی دارد،  گفت: این جایگاه به صورتی است که توان تجاوز به حقوق ما را ندارند هرچند که می کوشند حقوق ما را تضعیف کنند. امیر سرتیپ محمدحسین دادرس همچنین افزود:می‌توانیم از صفر تا صد یک جت را خودمان بسازیم که با نمونه‌های خارجی هم قابل مقایسه نیست.

رهبر انقلاب اسلامی در حکمی حجج اسلام سید مهدی خاموشی، محمد قمی، احمد واعظی، محمدحسین روحانی نژاد و محمدرضا فلاح را براساس ماده ۸ و ۹ اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان اعضای هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند.

روح‌الله‌ جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در توئیت خود نوشت: وزیر کشور شایعه‌ی سوءاستفاده‌ی زائران عراقی از زنان ایرانی را تکذیب کرده و خواستار برخورد قاطع قضایی با عاملان نشر این مطالب اختلاف برانگیز و خلاف واقع شد.

در همین ارتباط سید رضا قزوینی غرابی، کارشناس مسائل عراق در یادداشتی با عنوان « توطئه‌ای برای تفرقه میان ملت ایران و عراق»با اشاره به انتشار برخی از اخبار زرد مبنی بر این که گردشگران و زائران عراقی با هدف ایجاد روابط جنسی با زنان ایرانی به ایران (با تأکید بر مشهد و قم) سفر می‌کنند، تاکید کرد: تمرکز بر دو شهر مذهبی و شیعه نشین قم و مشهد به عنوان پایتخت‌های روابط جنسی و جوسازی علیه شیعیان عراق نشان می‌دهد باید سرنخ‌ها را در جایی دیگر دید.

رییس‌جمهور برای پاسخگویی به سوالات پنجگانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی این نهاد قانونگذاری حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد اما نهایتا نمایندگان تنها نسبت به یکی از پاسخ های وی قانع شدند.

در همین رابطه بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان این‌که فعلا بحث قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رییس جمهور درباره سوالات مطروحه و ارجاع آن به قوه قضاییه مطرح نیست، گفت: این موضوع منوط به جمع‌بندی و نظر حقوقی مجلس شورای اسلامی و هیات رییسه است. همچنین حجت الاسلام مجتبی ذوالنور به عنوان یکی از سوال کنندگان از رئیس جمهور گفت که احتمالا وضعیت ارجاع سوال از رئیس جمهور به قوه قضاییه یکشنبه آینده ( ۱۱ شهریور ) مشخص می‌شود.

همچنین چهره های سیاسی با انتشار توییت‌هایی نسبت به جلسه امروز سوالات مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور واکنش نشان دادند.

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس حدود ۶۰ نماینده مجلس نیز  استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت را در ۱۴ محور امضا و جهت رسیدگی به هیات رییسه مجلس ارجاع دادند.

آلمان و فرانسه اعلام کردند که به دنبال راهکاری برای گریز از تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی همچون ایران هستند و برای این منظور گزینه‌هایی از جمله نقش بانک‌های مرکزی را بررسی می‌کنند.

در همین رابطه  سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار هیاتی از بنیاد آلمانی برگهوف با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت ثبات منطقه تلاش کرده است»، درباره توافق هسته‌ای گفت: حیثیت اروپا ایجاب می‌کند که در مقابل فشارهای آمریکا در قضیه برجام مقاومت کند. وی همچنین با تشریح علت اصلی تداوم بحران یمن و سوریه تصریح کرد: علت ادامه بحران یمن، بازگذاشتن دست عربستان و امارات از سوی آمریکا برای ادامه بمباران‌ها و عدم اراده سیاسی برای حل این بحران است.

دومین روز جلسه بررسی شکایت ایران از آمریکا  در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه برگزار شد.جلسات استماع این دادگاه که به درخواست ایران مبنی بر صدور دستور موقت در پرونده نقض تعهدات آمریکا به موجب عهدنامه مودت تشکیل شده، چهار روز(۵ تا ۸ شهریور) به طول خواهد انجامید و رای دادگاه تا یک ماه پس از آن ارائه خواهد شد.

در این جلسه وکیل آمریکا، قضات سازمان ملل را فاقد صلاحیت قضایی برای صدور حکم در خصوص درخواست تهران برای توقف تحریم‌ها دانست و اظهار کرد: آمریکا حق دارد که از امنیت ملی و دیگر منافع کشورش دفاع کند.

با اشاره به شروع بررسی شکایت ایران از آمریکا در لاهه سید علی خرم کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ایران به بدعهدی آمریکا معترض است و جهان هم حرف ایران را تایید می‌کند و این موضوع در جهان از جایگاه برخوردار است.

در همین رابطه وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش نشان داد. مایک پمپئو در این بیانیه‌ ادعا کرد : شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری، اقدامی برای دخالت در حق بی چون و چرای آمریکا برای اتخاذ اقداماتی قانونی نظیر اعمال مجدد تحریم‌هایی است که برای امنیت ملی آمریکا ضروری است.

همچنین سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزارت خارجه با استفاده از ظرفیت بین‌المللی راه نوینی را انتخاب کرده و ما استدلال قوی داریم که فکر می‌کنیم در نهایت لاهه به نفع ایران رأی دهد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنان علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در توییتی تنگه هرمز را یک گذرگاه جهانی عنوان کرد و گفت: آمریکا به همکاری با شرکایش برای اطمینان از آزادی ناوبری و جریان آزاد تجارت در گذرگاه‌های جهانی ادامه خواهد داد.

مشاور انرژی عربستان هم در این رابطه گفت، اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، احتمال دارد شورای امنیت سازمان ملل مجوز اقدام نظامی را صادر کند. وی افزود: ایران نمی‌تواند تنگه هرمز یا باب‌المندب را به طور کامل یا جزئی ببندد.

یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد: وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه با محمدجواد ظریف درباره نازنین زاغری گفت‌وگو کرده است.جرمی هانت روز یکشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرده بود که روز جمعه با محمدجواد ظریف صحبت کرده است اما صحبت‌هایش کافی نبوده‌اند اما برای آزادی زاغری به تلاشش ادامه خواهد داد.

اولین جلسه دادگاه ۱۹ متهم به توزیع غیرقانونی ارز اولین جلسه دادگاه ۱۹ متهم به توزیع غیر قانونی ارز در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به اتهامات اخلالگران در نظام اقتصادی – موضوع نامه اخیر رییس قوه قضاییه به رهبری- برگزار شد. در این جلسه رییس شعبه دودادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی خطاب به ۱۹ متهم به توزیع‌ غیر قانونی ارز گفت: این کار شما اولا به مردم لطمه وارد می‌کند و ثانیا دشمن را شاد کرده است.

همچنین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جلسه علنی صبح امروز مجلس پس از ارائه گزارش کمیسیون صنایع درباره‌ی قاچاق کالا و ارز گفت که در رابطه با جرائم سازمان یافته ۵۵۵ نفر متهم که قاچاقچی اصلی بودند دستگیر شده و در اختیار محاکم هستند.

مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در خصوص گزارشاتی در رابطه با نقض حقوق شهروندی زندانیان در برخی زندان‌ها، گفت: در حال انجام پیگیری‌های لازم در رابطه با این گزارش‌ها هستیم و باید ببینیم در آن چارچوب، قوه‌قضائیه و سازمان زندان‌ها چه پاسخی را ارائه خواهند داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.