صفحه اصلی / سرخط خبرها / اقدامات اکتشافی شرکت مس با تمرکز بر «ذخایر پورفیری»
اقدامات اکتشافی شرکت مس با تمرکز بر «ذخایر پورفیری»

طی 4 ماه نخست امسال انجام شد

اقدامات اکتشافی شرکت مس با تمرکز بر «ذخایر پورفیری»

شرکت ملی صنایع مس ایران گزارش برنامه و عملیات اکتشافی در کشور را همزمان با هفته دولت اعلام کرد. این اقدامات،‌ شناسایی محدوده های مستعد کانی سازی پورفیری را در اولویت قرار داده است.

شرکت ملی صنایع مس ایران که چهار ماه امسال را با جهش تولید آغاز کرده (۶۲درصدی کاتد و ۶۵ درصدی آند) ، برنامه های اکتشافی را نیز با استفاده از کلیه روش های سطحی و زیرسطحی اجرایی کرده است. ذخایر پورفیری، یکی از مهم‌ترین منابع مس و مولیبدن و از منابع اصلی نقره، طلا و سرب به‌شمار می‌روند. علاوه بر این، ذخایر پورفیری، محصولات جانبی ارزشمندی چون پلاتین، پالادیوم و تنگستن نیز با خود به همراه دارند. تقریبا بین ۵۰ تا ۶۰درصد مس و حدود ۹۵درصد مولیبدن در جهان، در منابع پورفیری شکل گرفته‌اند.
حفاری در مرز ۹ هزار متر

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خلاصه عملیات اکتشافی در بخش مس پورفیری نشان می دهد در چهار ماه امسال ۸۹۲۰ متر حفاری اکتشافی صورت گرفته است. برنامه های شرکت ملی صنایع مس ایران عمدتا معطوف به شمال غرب (آذربایجان شرقی با ۴۰۷ متر حفاری)، جنوب شرق (کرمان با ۲۲۸۱ متر حفاری)، سیستان و بلوچستان و همچنین خراسان جنوبی است اما در استان های دیگر از جمله یزد و کرمان نیز این اقدامات انجام شده است.

همچنین از ابتدای سال تا پایان تیر ماه ۳۱۲۰ آنالیز نمونه در محدوده های اکتشافی انجام شده است. شرکت ملی صنایع طی این مدت افزون بر ۴۶٫۲ میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری کرده است. در حوزه شمال غرب باتوجه به تکمیل مطالعات پی جویی در پهنه اهر، مطالعات تفضیلی و تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس یک ۲۵هزارم در مناطق امید بخش در دستور کار قرار گرفته است. همچنین ادامه فرایند تهیه نقشه های زمین شناسی اقتصادی و ژئوشیمیایی یک ۲۵هزارم در چهار محدوده آن استان انجام شده است.

در ناحیه کرمان نیز ادامه فرایند تهیه نقشه های زمین شناسی اقتصادی در مقیاس یک ۲۵هزارم و یک ۱۵هزارم در محدوده های در تعدادی از محدوده ها انجام شده است. همچنین تهیه نقشه های ژئوشیمیایی در ۲۸هزار هکتار و ژئوفیزیک مغناطیسی در هزار هکتار، از بخش دیگر اقدامات اکتشافی ناحیه کرمان بوده است.

در استان سیستان و بلوچستان پهنه بندی نواحی مستعد کانی سازی مس سولفیدی در حال اجرا است. در استان خراسان جنوبی نیز گزارش پتانسیل یابی در پهنه این استان، گزارش کلیه اطلاعات اکتشافی و بررسی ۷۷ محدوده اولویت دار برای انجام مطالعات، انجام شده است.

اکتشافات تهیه شده به تفکیک شامل کرمان ۱۱ محدوده، آذربایجان شرقی ۲ محدوده، اصفهان ۲ محدوده و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هر کدام یک محدوده است.

نمای آماری پروانه های معادن

نمای کلی آماری پروانه های کشف و بهره برداری در بخش مس نشان می دهد، در حال حاضر ثبت ۲۷محدوده در دست پیگیری است. همچنین ۴ پروانه در حال تمدید است، ۲ درخواست برای گواهی کشف وجود دارد و ۲ گزارش اکتشاف نیز پایان یافته است. از سوی دیگر ۶ گواهی کشف موجود است و تعداد پروانه های بهره برداری نیز به ۱۰ فقره می رسد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.