صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / ابراز امیدواری معاون محیط زیست برای همکاری بیشتر مجلس برای مدیریت پسماند
ابراز امیدواری معاون محیط زیست برای همکاری بیشتر مجلس برای مدیریت پسماند

ابراز امیدواری معاون محیط زیست برای همکاری بیشتر مجلس برای مدیریت پسماند

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به پیشنهاد دولت به مجلس اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری از صندق ارزی برای مدیریت پسماند اختصاص یابد و وزارت کشور با احداث نیروگاه و کارخانه در چارچوب بهره برداری سرمایه گذاری و پسماند را در مسیر مدیریت صحیح هدایت کند. به این مبلغ اعتباری از سوی مجلس شورای اسلامی اختصاص پیدا نکرد و امیدواریم تا سال آینده مجلس بودجه قابل قبولی برای مدیریت پسماند اختصاص دهد.

کریم شافعی

به گزارش کسب و کار نیوز کریم شافعی در خصوص تهدیدها و فرصت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در یک برنامه رادیویی گفت: امروز حال محیط زیست کشور خیلی خوب نیست. تهدیدهای مهم و تاثیرگذاری حیات مردم، جنگل و آب را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: حفاظت محیط زیست سازمانی است متولی حفاظت از منابع طبیعی، گونه‌های جانوری و گیاهی، حفاظت از دریاها، سرزمین ایران و هر آنچه به زیست مردم اعم از گیاهان،آب و هوا ارتباط دارد. محیط زیست دستگاه‌های نظارتی است و راهکار برای دستگاه‌های تصمیم‌گیر مثل مجلس و دولت ارائه می‌کند و دستگاه‌های مجری ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

شافعی با اشاره به اولویت‌های زیست محیطی دولت دکتر روحانی گفت:چهار اولویت مدیریت آب، پسماند، پساب و پدیده گرد و غبار در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران کشور کم آبی است، گفت: اگر مردم و دولت آب را درست مصرف نکنند، آینده خوبی نداریم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روزانه ۵۰ هزار تن روزانه زباله در کشور تولید می شود، گفت: اگر زباله درست دفع و تفکیک نشود برای مردم و محیط زیست مشکلات زیادی ایجاد می شود.

وی در ادامه به موضوع پساب اشاره و اظهارکرد: در فرآیند بعد از تصفیه، آب تصفیه شده وارد چرخه مجدد می شود و ۷۰ درصد آب مصرفی مردم قابل استفاده مجدد است.

شافعی اصلی‌ترین علت بروز پدیده گرد و غبار را خشک شدن طبیعت، از بین رفتن مراتع و کم آبی برشمرد و گفت: سطح زیادی از از سرزمین ایران و کشورهای همسایه خشک شده است و باد خاک را بلند می‌کند و منجر به بروز پدیده گرد و غبار می شود و زندگی برای مردم  را سخت می‌کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست پدیده گرد و غبار را از دیگر تهدیدهای سازمان محیط زیست برشمرد و گفت: حل معضل گرد و غبار از اولویت های مهم دولت است و امسال در قانون بودجه ۱۵۰ میلیون دلار برای مدیریت گرد و غبار خوزستان اختصاص یافته است و امیدواریم مشکلات مردم خوزستان حل شود.

به گفته شافعی، سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه اجرا وارد نمی شود و یک دستگاه سیاستگذار و ناظر است و بر تکالیفی که قانون‌گذار بر عهده دستگاه‌های گذاشته است، نظارت می کند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود و ۵ در صد باقی مانده در صنعت و شرب استفاده می شود، اظهار داشت: وزارت جهاد و وزارت نیرو مدیریت مصرف آب را باید به عهده بگیرند و به مردم راهکار بدهند. کشور های خشک تر از ایران وضع بهتری در زمینه منابع آبی دارند.

شافعی افزود: از۱۰۰ درصد آبی که در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد، ۶۰ در صد  آن به نحوی از دسترس خارج می شود.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های خود کفایی در کشور اظهارکرد: برای رسیدن به خودکفایی بخش اعظم ذخایر آب های زیزمینی استفاده شد و منابع پشتوانه آبی کشور هم به پایان رسیده است. در برخی از مناطق کشور گودال‌های عمیق ایجاد شده است وخاک نشست کرده است دلیل آن تخلیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی است. اگرکشاورزان ،مردم، دولت و صنعت، آب را درست و بهینه مصرف و از اسراف آن جلوگیری کنند از بحران کم آبی عبور خواهیم کرد.

شافعی با تاکید بر اینکه صنایع آب‌بر مثل صنعت فولاد نباید در مناطق کم آب مستقر شود، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با استقرار صنایع آب‌بر درخارج از مرز دریاها موافقت نمی‌کند. صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی باید در مکان هایی که آب هست، مستقر شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت پسماند به ویژه در استان‌های شمالی را یکی دیگر از تهدیدهای محیط زیست دانست و گفت: پسماندها باید در مراحل تولید، تفکیک، حمل و فرآیند پس از حمل و دفع مدیریت شوند.

شافعی درحوزه تولید پسماند از مردم درخواست کرد که زباله کمتری تولید کنند و گفت: در حوزه تفکیک از مبدا مردم ، صنایع و صاحبان تولید باید از همان مبدا زباله خشک، تر و خطرناک را مجزا کنند.

وی ادامه داد: عمده آلودگی مربوط به زباله‌های تر است و اگر در مبدا تفکیک انجام شود، بسیاری از مشکلات برطرف می شود. اگر زباله تر و خشک با هم مخلوط و در طبیعت رها سازی و دفن شوند، هزاران سال طول می کشد پلاستیک تجزیه وجذب شود.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، کشور در فرآیند مدیریت پسماند موفق نبوده است و انتظارات محیط زیست برآورده نشده است. شهرداری برای جمع‌آوری زباله اقدام‌های ارزشمندی انجام داده است ولی سازمان حفاظت محیط زیست از نوع دپو و فرآیند دفن پسماند به طور کامل راضی نیست.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت در مسیر مدیریت پساب سرمایه گذاری کرده ولی به نقطه مطلوب نرسیده است، گفت: از سال ۱۳۶۷ بحث طراحی و اجرای شبکه فاضلاب در کشور آغاز شد و این شبکه‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و در بسیاری از استان‌های کشور تصفیه خانه‌های خوبی احداث شده است.

وی افزود: برنامه دولت و مجلس در حوزه مدیریت پساب نسبتاً خوب بوده است،وقتی فاضلاب تصفیه می شود آب قابل قبولی برای استفاده است و متاسفانه با وجود سرمایه گذاری، این آب در طبیعت رها سازی و با فاضلاب مخلوط می‌شود، در واقع کاری انجام نشده است.

شافعی خاطرنشان کرد: کارشناسان می‌گویند مخلوط شدن آب تصفیه شده با فاضلاب باعث رقیق‌سازی فاضلاب می‌شود ولی سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت پساب نگرانی دارد و وزارت نیرو باید برنامه برای مدیریت پساب داشته باشد. در فرآیند پس از تصفیه روان آب‌ها در شبکه فاضلاب هدایت نمی‌شود .

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در کانال سرخه حصار، باران‌های کوهستانی با فاضلاب صنایع و پادگان مخلوط می‌شود. ۲۲۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به آب همراه سموم و کودهای حیوانات در جنوب ری رها سازی می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست نگران این موضوع است.

شافعی تاکید کرد: شهرداری، وزارت نیرو، محیط زیست و دست اندرکاران باید فاضلاب‌هایی که حکم روان اب دارند و تصفیه نمی شوند را مدیریت کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از اولویت‌های سازمان محیط زیست آلودگی هوای کلان شهرها و پدیده گرد و غبار است،گفت: مرطوب نبودن زمین باعث می‌شود، گیاهان رشد نکنند و نابودی درختان ، باغات و طبیعت خشک منجر به بروز گرد و غبار می‌شود. پدیده گرد و غبار منشاء داخلی و خارجی دارد. وزارت امور خارجه مسئول رایزنی‌ها برای حل مشکلات گرد و غبار با منشاء خارجی است و تاکنون به دلیل مشکلات کشور عراق و عربستان نتایج قابل قبولی نداشته است.

وی ادامه داد: دولت برای حل و مدیریت معضل گرد و غبار با منشاء داخلی، نقاط بحرانی در کشور را در اولویت قرار داده است. خوزستان یکی از این نقاط بحرانی است و سال گذشته سال بدی برای مردم خوزستان بود.

شافعی افزود: سیستان هم نقطه بحرانی دیگر در کشور است که مردم هم به شدت تحت فشار هستند. دولت اعتباری امسال پیش‌بینی و مجلس همکاری کرد و۱۵۰ میلیون دلاربرای مدیریت گرد و غبار اختصاص یافته است. ۵۰ میلیون دلار برای ساماندهی شبکه های برق خوزستان اختصاص یافت. سال گذشته مشکلات زیادی مردم خوزستان داشتند. مجلس شورای اسلامی منابع اعتباری برای طرح آبخیز داری پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت و حل پدیده گرد و غبار در مدت زمان کوتاه غیر ممکن است،گفت: مالچ پاشی همه جا جواب نمی دهد باید به دنبال کنترل آب، کاشت درختان، نهال‌ها و گونه‌های سازگار با کم آبی باشند.

شافعی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در حدود ۲۰ استان کشور، نقاط بحرانی و گرد و غبارخیز را شناسایی و برای آن برنامه و راهکار داده است که امیدواریم در طول سال‌های آینده بتوان پدیده گرد و غبار را مدیریت کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست مال هم ملت ایران است و سازمان حفاظت محیط زیست هم به دنبال حفظ حقوق ملت ایران است،گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تشکیلات عریض و طویلی نیست ، یک دستگاه ستادی محسوب می شود و اجرایی تلقی نمی شود.

وی ادامه داد: همه مردم ایران باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنند، این سرزمین مال همه ملت ایران است. همه مردم فارغ از دین، قوم و مذهب باید دست به دست هم بدهند.

به گفته شافعی، محیط زیست برای زیستن مردم است بدون اراده مردم محیط زیست قابل اصلاح نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با بیان اینکه مردم را برای حفظ محیط زیست به کمک مطلبیم،گفت: از مردم می خواهیم در طبیعت زباله نریزند، حیوانات را شکار نکنند. حیوانات جزو ذخایر این مملکت هستند. مردم در پاسداری منابع طبیعی ،آب ، جنگل و حیوانات با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند تا وضع ما بدتر نشود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.