صفحه اصلی / دسته بندی نشده / ورزشکاران اروپایی «مرشد» می شوند
ورزشکاران اروپایی «مرشد» می شوند

ورزشکاران اروپایی «مرشد» می شوند

عضو کمیته مرشدهای فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی از ورود ورزشکاران این رشته در قاره اروپا به حوزه مرشدی خبر داد.

«امیر فردی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به مینسک پایتخت بلاروس، در مورد نخستین دوره تربیت مرشدان اروپایی اظهار داشت: برای نخستین بار است که ورزشکاران خارجی حوزه مرشدی وارد شده اند و تا آنجا که می دانم تا به حال جز در ایران، هیچ کجا مرشد نداشته ایم.
فردی که رئیس هیات ورزش زورخانه ای پهلوانی استان قم است، از تلاش برای استعدادیابی حوزه «مرشدی» در این رشته ورزشی در سایر کشورها خبر داد و افزود: از میان کسانی که به هنر مرشدی و ضرب گرفتن علاقه مند بودند، چند نفر انتخاب شدند تا بتوانند حرکات ورزشی را با ریتم هماهنگ و ریتم های مختلف ضرب زورخانه ای را اجرا کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، نخستین دوره همنوازی و آموزشی مرشدان اروپایی با مدرسی فردی در آستانه مسابقات اروپایی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در مینسک پایتخت بلاروس برگزار شد؛ در دوره تربیت مرشد و ضرب نوازی، پس از شناخت استعدادهای شرکت کنندگان در ضرب نوازی نت های ضرب نوازی به آنها آموزش داده شد.
فردی گفت: آموزش مرشدی به ورزشکاران غیر ایرانی کار مشکلی است ولی ما قدم نخست را برداشتیم؛ آنها می توانند اشعار حماسی کشور خود را بخوانند و حتماً لازم نیست این شعرها به فارسی باشد.
به گفته این مدرس ورزش های زورخانه ای، در این دوره کوتاه، آموزش ضرب و هماهنگی آن با ورزش در دستور کار قرار دارد و در آینده برای خواندن اشعار، دوره هایی در ایران یا کشورهای دیگر برای شرکت کنندگان برگزار می شود.
فردی گفت: ورزشکاران اروپایی شرکت کننده در دوره مرشدی می توانند موسیقی ملی خود را بخوانند یا مطالب کوتاه و مختصر را از مربیان ایرانی یاد بگیرند و تقلید کنند؛ در لبنان یکی از شرکت کنندگان با وجود آنکه عرب بود، توانست شعرهای حماسی ایرانی را حفظ و اجرای آن را تقلید کند.
عضو کمیته مرشدهای فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی که خود از نونهالی به این ورزش پرداخته است، در مورد هنر مرشدی گفت: مرشد ستاد فرماندهی است و رهبری گروه ورزشکاران را به عهده دارد؛ خود مرشد به طور معمول از بهترین ورزشکارهاست و تمام فنون ورزشی را می داند و به نوعی مربی است که هماهنگی ورزشکاران را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: مرشدها ضمن اینکه موسیقی می دانند، شعرهای حماسی و مذهبی نیز استفاده می کنند زیرا اشعار سنتی، مذهبی و آیینی ایرانی با فرهنگ ما عجین است.
فردی، ورود به حوزه مرشدی را مشکل توصیف کرد و گفت: کسی که بخواهد مرشد شود، ابتدا باید ورزشکار خوبی باشد، سپس وارد حیطه موسیقی شود؛ علاقه مندان مرشدی باید صدای خوبی هم داشته باشند و بتوانند ضمن خواندن شعر، نواها و ضرب آهنگ ها را با ورزش هماهنگ کنند.
عضو کمیته مرشدهای فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی درباره چگونگی ورود خود به این عرصه نیز گفت: رشته اصلی من کشتی بود و در خردسالی و نونهالی کشتی کار می کردم؛ در برنامه افتتاحیه مسابقات جام پورزند در قم،ورزش زورخانه ارائه شد که از نوای مرشدها خوشم آمد و به تدریج به دلیل آشنایی با فنون کشتی وارد عرصه زورخانه ای و سپس مرشدی شدم و اکنون حدود ۲۱ سال است که در این رشته فعال هستم.
به گزارش کسب و کار نیوز، ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی به مجموعه ای از حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن باز می گردد که از گذشته های دور در ایران رواج داشته است.
این آیین فرهنگی و ورزشی در آبان ماه سال ۱۳۸۹ (نوامبر ۲۰۱۰) در فهرست میراث معنوی سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید.
ورزشی**۱۵۸۴**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.