صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / حفاظت فلزات از خوردگی با محصول فناورانه محققان پارک فناوری ایلام/لزوم رونق فن‌بازارهای استانی
حفاظت فلزات از خوردگی با محصول فناورانه محققان پارک فناوری ایلام/لزوم رونق فن‌بازارهای استانی

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

حفاظت فلزات از خوردگی با محصول فناورانه محققان پارک فناوری ایلام/لزوم رونق فن‌بازارهای استانی

رئیس پارک علم و فناوری ایلام با بیان این‌که محققان این پارک موفق به تولید محصولی فناورانه برای حفاظت فلزات از خوردگی شده‌اند، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان را بازارسازی برای محصولاتشان دانست و ضمن تأکید بر لزوم رونق یافتن فن‌بازارهای استانی و منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات به این شرکت‌ها باید به صورت بلاعوض باشد و طوری نباشد که آن‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار دهد؛ در این مورد اُرگان‌های مربوطه باید به فعالیت جزیره‌ای خود پایان داده و بستر مناسبی را برای ادامه فعالیت این شرکت‌ها فراهم کنند.

شانزدهمین نمایشگاه هفته پژوهش

کامران طاهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مجوز این پارک از سوی  وزارت علوم برای استان صادر شده و تمام حمایت‌های مالی و تشکیلاتی آن نیز از سوی این وزارت‌خانه تأمین می‌شود، پارک ایلام را یک پارک‌ جوان توصیف کرد و گفت: مجوز ما از اواخر سال ۹۲ صادر شده؛ این در حالی است که فعالیت‌های ما بر اساس برنامه و اساس‌نامه پنج‌ساله از ابتدای سال ۹۴ شروع شده است.

تولید ۱۷ محصول دانش‌بنیان

وی از استقرار ۸۵ واحد و شرکت فناور در این پارک خبر داد و تشریح کرد: از این تعداد، ۶ واحد دانش‌بنیان هستند و ۱۷ محصول دانش‌بنیان تولید کرده‌اند. در کنار این‌ها محصولات خوبی داریم که هم قابل عرضه و هم قابل رقابت در عرصه ملی و منطقه‌ای  است.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام خاطرنشان کرد: این پارک خیلی از جوانان خلاق و ایده‌پرداز را تحت پوشش قرار داده و از آن‌ها حمایت مادی – معنوی می‌کند.

طاهرپور با اشاره به اینکه امسال لیست اقلامی را که شرکت‌های ما تولید می‌کنند در اختیار استان قرار دادیم، ادامه داد: از طریق اقتصاد مقاومتی خریداری این محصولات را به ادارات پیشنهاد کردیم. همچنین نمونه این محصولات را در قالب یک نمایشگاه دائمی محصولات شرکت‌ها، در پارک به نمایش گذاشتیم.

وی تأکید کرد: تمام هم و غم ما این است که تمام مسائل اداری، مشکلات، حمایت‌ها و مشاوره‌های تخصصی برای ارتقای محصول و… پیگیری ‌شود. در عرض سه سال و اندی فعالیت، ده‌ها محصول تولید کرده‌ایم که ۱۷ مورد آن‌ها نشان دانش‌بنیان دارند.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام وضعیت فوق را امیدوارکننده دانست و تصریح کرد: نمونه اولیه هر محصولی که توسط شرکت‌های مستقر در پارک ایلام تولید می‌شود را پارک خریداری می‌کند و اجازه نمی‌دهیم مشابه محصولی که به وسیله شرکت‌های خودمان تولید می‌شود، از جای دیگر خریداری شود.

طاهرپور با بیان اینکه استان ایلام با ۰٫۸ جمعیت کشور و دارا بودن ۱۱ درصد منابع نفتی- گازی آن، می‌تواند نقشی مهم در توسعه منطقه و کشور داشته باشد، گفت: پیشنهاد خرید محصولات را در جلسات اقتصاد مقاومتی مطرح کرده‌ایم و امیدواریم که در سطح استان پیگیری شود. اگر حمایت‌های ما درست، عمیق  و به صورت منسجم باشد، در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

استقرار 85 واحد فناور در پارک

وی اعلام کرد: در سند راهبردی ۵ ساله ما که در وزارت علوم به تصویب رسیده است، معین شده که تعداد واحدهای فناور ما باید در پایان سال ۱۳۹۹ به ۶۴  واحد برسد. این در حالی است که تعداد واحدهای فناور پارک در حال حاضر به ۸۵ رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این تعداد سه رقمی شود.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام افزود: در حال حاضر به خاطر محدودیت فضا و خدمات، ارائه خدمات استقرار در پارک سخت شده که امیدوارم با تحویل زمین و تکمیل فضاهایی که در اختیار قرار می‌گیرد، این مشکل مرتفع شود. آنچه مسلم و مبرهن است باید ظرفیت کار و خدماتمان را بالا ببریم که شرمنده این جوانان خلاق و اندیشمند ایلامی نشویم.

طاهرپور با اشاره به اینکه در نمایشگاهی که در هفته پژوهش برگزار شد، یکی از غرفه‌های پرکار بودیم، توضیح داد: در کشور ما همه‌چیز هست، اما به شرط آن که اجزا کنار هم باشند و برنامه‌ها و سیاست‌ها در جهت تکمیل و تقویت توسعه فناوری باشد. اگر یک جا حلقه‌های مفقوده‌ای در حمایت‌ها، به‌خصوص در تجاری‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پدیدار شود، باید کمک به این شرکت‌ها با هماهنگی و در اسرع وقت در اولویت کاری قرار گیرد. در صورتی که زنجیره حمایتی به درستی چیده شود و حمایت‌ها به موقع و به میزان نیاز و موثر صورت گیرد، بسیاری از مشکلات شکل‌گیری و توسعه فناوری در کشور حل می‌شود.

وی سپس به چالش‌های شرکت‌های نوپا پرداخت و توضیح داد: اگر دست این شرکت‌ها را نگیریم به سبب نوپا بودنشان دچار فروپاشی می‌شوند. دور این‌ها باید فضایی ایجاد کرد تا فشارهای غیرمتعارف، سیستم‌های ناکارآمد و پیچ و خم‌های روابط اداری، آن‌ها را از پا نیندازد. نمایشگاه‌های زیادی هستند که هزینه بسیاری دارند و بسیاری از این شرکت‌های نوپا نمی‌توانند در آن‌ها شرکت کنند؛ لذا برای نمایش محصولات و توانمندی این شرکت‌ها، باید شرایط حضور قدرتمند آن‌ها در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی مهیا شود.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام از طرحی برای برگزاری فن‌بازار منطقه‌ای، نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان و نیز طراحی کُریدور صادرات فناورانه به منطقه خاورمیانه، خبر داد و گفت: مطالعات اولیه این طرح انجام شده، همچنین مورد حمایت وزارت علوم قرار گرفته و در اقتصاد مقاومتی استان نیز مطرح شده است که برای اجرایی کردن آن و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، باید منابع مالی در سطح ملی و استانی فراهم شود.

طاهرپور اضافه کرد: زمانی که فضای کُریدور صادرات را ایجاد می‌کنیم، باید استانداردها را بالا برده و در کنار آن روی رونق صنایع داخلی هم کار کنیم. تحقق اقتصاد مقاومتی یا دانش‌بنیان بدون توسعه زیرساخت‌ها ی لازم امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: هیچ ایرادی ندارد که بتوانیم محصولات دانش‌بنیان خود را در تمامی استان‌ها ارائه کنیم. برگزاری نمایشگاه‌ها و فن‌بازارهای محلی و منطقه‌ای  و … باید به قدری رونق داشته باشد که چنین امکانی فراهم شود، ضمن آن که هزینه شرکت در این نمایشگاه‌ها نیز به گونه‌ای نباشد که شرکت‌های نوپا جهت شرکت در آن‌ها دچار فشار مالی شوند.

ضرورت چابک‌سازی فضای حمایتی از شرکتها

رئیس پارک علم و فناوری ایلام با اعلام اینکه در کشور بالای ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که خیلی از آن‌ها به علل مختلف با چالش‌های سختی مواجه هستند، ادامه داد: باید توجه داشت حمایتی که باید از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شود، به دور از روابط پیچیده و زمان‌بر در فرصت مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد و گرنه آن حمایت نوش‌ داروی بعد از مرگ سهراب می‌شود. چابک‌سازی فضای حمایتی از این شرکت‌ها، فضای مساعدتری را برای شکل‌گیری شرکت‌های جدید به وجود می‌آورد.

تولید ترکیبی برای حفاظت از فلزات در برابر خوردگی

طاهرپور سپس با شرح یک مثال به بحث بازاریابی برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و توضیح داد: یکی از شرکت‌های ما که در آستانه دانش‌بنیان شدن است، ترکیبی تولید کرده که از خوردگی فلزات جلوگیری کرده و حفاظت در برابر خوردگی را تضمین می‌کند. این محصول می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد و صنعت کشور بکند.

وی صاحب این ایده را دانشجوی دکترای مکانیک دانشگاه صنعتی شریف معرفی و تشریح کرد: در استان ما، گاز منطقه بیجار معروف است. در منطقه بیجار گازی هست که ترش است، خوردگی آن بالاست و هر چند وقت یک‌بار انفجاری در تأسیسات آن رخ می‌دهد. در چنین زمان‌هایی مجبورند تجهیزات را به صورت نو مجدداً خریداری کنند یا در بازه‌های زمانی مشخص، پیش از بروز حادثه، قطعات را عوض کنند. قصد من از شرح این توضیحات این است که بگویم علی‌رغم وجود همه این مسائل، هنوز نتوانستیم اُرگان‌های مربوط را مُجاب کنیم محصول این شرکت را خریداری کنند.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام  با بیان اینکه ارتباط ما با اُرگان‌های استان از خوب هم بهتر است، اما آن‌طور که دوست داریم نیست، تصریح کرد: قوانین هست، اما اجرایی نمی‌شود. ما اعلام کردیم و نامه زدیم که ما بخشی از کار را به صورت مجانی انجام می‌دهیم، اگر باب میلتان بود با شرکت ما قرارداد ببندید. بحث همین است. یعنی یا باید افراد به این موضوع باور داشته باشند، یا قوانین آن‌قدر باید محکم باشد که کسی نتواند از آن‌ها سرپیچی کند.

طاهرپور ضمن تأکید مجدد بر مشکل بازاریابی محصولات، گفت: قوانین مناقصه وجود دارند. بخشی از قوانین مناقصه این است که باید بخشی یا درصدی از مبلغ مناقصه را به صورت پول، چک یا ضمانت‌نامه بانکی برای شرکت در  مناقصه پرداخت شود که غالب شرکت‌های نوپای پارکی و دانش‌بنیان که مدیران  آن‌ها یک دانشجو یا استاد جوان دانشگاه است، معمولا امکان چنین تأمینی را ندارند.

فن‌بازارها را در استان‌های مختلف گسترش دهیم

وی با بیان اینکه باید فن‌بازارها را در استان‌های مختلف گسترش دهیم، یادآور شد: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان، هر یک مقوله‌ها و اصولی دارند. طرح‌هایی که در پارک علم و فناوری ایلام جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان مطرح شده تا کنون از حمایت‌های ویژه مالی در سطح ملی و استانی برخوردار نشده‌اند.

‌طاهرپور سپس به موضوع بودجه پرداخت و توضیح داد: بودجه ما از طریق وزارت علوم تأمین می‌شود. پارک‌ها ۳ سطح هستند؛ سطح ۱، ۲ و ۳٫ ما سطح ۳ هستیم و بودجه ما در همان سطح است. سال گذشته ۷۷٫۵ درصد بودجه محقق شده است.

نقش اساسی متوازن‌سازی تسهیلات معاونت علمی و وزارت علوم در توسعه امور فناوری

وی تصریح کرد: غالب تشکیلات پارک‌های علم و فناوری تحت نظارت و هدایت وزارت علوم است. این در حالی است که برنامه‌های توسعه فناوری و امکانات معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز بیانگر آن است که همراهی و متوازن‌سازی ارائه خدمات و تسهیلات این دو نهاد در شکوفایی و توسعه امور فناوری کشور نقش پایه‌ای و اساسی خواهد داشت. برای مثال اگر امکاناتی که در بنیاد نخبگان وجود دارد، به صورت سیستماتیک در کنار امکانات و خدمات پارک قرار گیرد، توانایی و راندمان حمایت‌ها از واحدهای فناور بیشتر خواهد شد.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام سپس به برخی ظرفیت‌های این پارک اشاره کرد و ضمن اشاره به صحبت دکتر برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم مبنی بر لزوم بازنگری مأموریت پارک‌ها بر حسب شرایط، توضیح داد: ۸۰ درصد مأموریت یا محوری که برای فعالیت پارک علم و فناوری ایلام تعیین شده در بخش کشاورزی، گیاهان دارویی، دامپروری، گردشگری و حوزه ICT است که این با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای این استان است.

طاهرپور با مطرح کردن اینکه ۲۰ درصد دیگر نیز به حوزه‌های دیگر اختصاص دارد، گفت: مثلاً اگر شرکتی ایده‌ای در  حوزه الکترونیک داشته باشد، به آن نه نمی‌گوییم. با این حال اینکه مأموریت پارک‌ها به صورت تخصصی بازنگری شود، امر خوبی است. ما می‌دانیم  در چه شاخص‌هایی ضعف و قوت داریم و کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم که بتوانیم برنامه‌های مصوب خود  را به صورت متوازن جلو ببریم.

وی به برخی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: معافیت گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند طی یک پروسه ۶ تا ۷ ماهه است. شرکتی که دانش‌بنیان شده مجوزهای لازم را اخذ کرده، اما صندوق شکوفایی و نوآوری برای دادنِ وام، شرکت مورد نظر را مورد ارزیابی‌های مجدد قرار می‌دهد.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام تصریح کرد: بر طبق آماری که صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کرده، ۱۴۰۰ الی ۱۶۰۰ تقاضای وام داده شده است. این در حالی است که تنها ۴۰ درصد این شرکت‌ها موفق به اخذ وام دانش‌بنیان شده‌اند. در قوانین بیش از ۱۱۰ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر شده، در حالی که در عمل که مسائلی همچون دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی با قرار گذاشتن وثیغه متناسب پیش می‌آید، شرایط به‌گونه‌ای است که افراد به سمت آن نمی‌روند.

طاهرپور با اعلام اینکه تاکنون به واحدهایمان بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وام کم‌بهره داده‌ایم و برای حدود ۵۶۲ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ایم، از بیمه شدن ۸۱  نفر از این افراد خبر داد و خاطرنشان کرد: حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشند که اولاً همه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، ثانیاً طوری نباشد که شرکت‌ها را در صورت به هم خوردن بازار، در آستانه ورشکستگی قرار دهد.

طاهرپور در پایان افزود: با توجه به اخذ مجوز “صندوق پژوهش و فناوری” در روزهای آتی، این صندوق جهت ارائه خدمات به واحدهای فناور استان ایلام افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.