به گزارش کسب و کار نیوز، حجتالاسلام سید حسن خمینی در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر با اشاره به یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: شهید بهشتی را با صفت مظلوم شناختهاند و ظلم نقطه مقابل عدل است.
وی افزود: عدل را در علوم انسانی به دو گونه تعریف کردهاند؛ یکی این که ما به هر صاحب حقی حقش را بدهیم یا هر چیز را در جای خود بگذاریم که برخی هم به این تعریف خرده گرفتهاند.
یادگار امام (ره) با بیان این که هرجا حقی بود و آن را به صاحب حق ندادیم وی را مورد ظلم قرار داده ایم، ادامه داد: تعریف دوم، عدالت را به معنای انصاف میداند و ریشههای قدیمی هم دارد که اگر انصاف بورزید، عادلید و اگر نه، عادل نیستید.
سیدحسن خمینی تأکید کرد: بعضی چیزها در تاریخ بشر دستاورد همه ملتها است. انصاف نیز یعنی هرچه برای خودت میپسندی، برای دیگران هم بپسند و هرچه بد میدانی برای دیگران هم بد بدان و این در آداب کنفسیوس و امیرالمؤمنین (ع) و امام صادق (ع) و بودا هم هست و کانت هم فلسفه خود را بر این توصیف نهاده است.
وی افزود: اگر میخواهید بدانید که عادل هستید یا نه، خود را درجای طرف مقابل بگذارید. بهشتی با صفت مظلوم شناخته شد و یعنی حق او آنگونه که باید ادا نشد، یا به طور انصاف برخورد نشد. این ظلم گاهی مالی گاهی ظلم غیرمالی است. گاهی حق کسی که باید شناخته شود، نمیشود.
سیدحسن خمینی با اشاره به آیهای از قرآن، گفت: انسانها ظالمند چون حق خدا را آنطور که باید، نمیشناسند. بهشتی تحت ظلمی قرار میگیرد که واقعیت او در جامعه شناخته نمیشود و به چیزهایی متهم میشود که حقیقت ندارد. فضای سنگین تخریبی علیه او یک ظلم نسبت به شناخت درباره او ایجاد میکند. امثال شهید بهشتی قدرت سیاسی داشته اما تحت ظلم واقع شده است؛ چرا که او را نمیشناختند.
یادگار امام (ره) گفت: گاهی ما مظلوم واقع میشویم اما حق نداریم ظلم را بپذیریم. آدم باید با همه توان در برابر ظلم بایستد. پذیرش ظلم به ظلم رسمیت میبخشد. انسان گاهی مظلوم واقع میشود اما طبق دستور دین نباید انزوا را بپذیرد که گناه کبیره است. ظلم اتفاق میافتد اما باید در مقابلش ایستاد. تن به ظلم دادن از ناپسندترین امور بشر است که انسان را از انسانیت خارج میکند.
وی گفت: در مقابله با ظلم باید چه کنیم؟ قرآن آیهای در سوره کهف دارد که میگوید بدترین کاری که ممکن است و بدترین آدمیهایی که میتوانند وجود داشته باشند، آنهایی هستند که فکر میکنند کار خوب میکنند اما بسیار کار بدی میکنند؛ یعنی خودشان میپندارند کار خوب میکنند اما همه چیز را خراب کردهاند.
سید حسن خمینی تأکید کرد: نیت خیر تنها کافی نیست. امروز همه جامعهمان را میشناسیم. با یک جریان ظالمانه جهانی مواجه شدهایم. یک رئیسجمهوری در آمریکا بر خلاف همه موازین تصمیماتی میگیرد و بیتردید در هر نظام اخلاقی ظلم است و پذیرش ظلم گناه است. اما مقابله با ظلم لوازم دارد و اگر تنها به نیت خیر بسنده کنیم، میشود مصداق این آیه. اولین لازمه مقابله با ظلم، همبستگی ملی است. به تعبیر امام (ره) اگر همه با هم بودیم، میتوانیم مقابل ظلم بایستیم و گمراهی و کوتهفکری است اگر کسی فکر کند با پاره پاره کردن جامعه میتوان در برابر ظلمها ایستاد.
وی با بیان این که مردم باید همه احساس کنند آنچه صورت میگیرد عزت خودشان است، گفت: تکتک مردم باید احساس کنند این مقاومت عزت آنها را در بردارد. تکتک انسانهای جامعه مقاومت ملی را عزت خود بدانند. باید به گونهای تعریف شود که وقتی شیرهای نفت را بستند، جامعه در برابر سرمای زمستان پنجاه و هفت نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه محکمتر ایستاد. لازمه استقامت این است که تکتک مردم استقامت را استقامت خود بدانند و اینطور نباشد که به من گوینده فشار کم و به دیگری فشار زیاد بیاید. همه باید به انسجام و وحدت ملی برسیم.
یادگار امام (ره) با بیان این که باید از تزریق یأس به جامعه پرهیز کنیم، تاکید کرد: امید لازمه حرکت به جلو است. مگر انسان بدون امید میتواند زندگی کند. این امید اگر باشد زمانه با ماست. مرسوم شده که ما بر طبل بیانگیزگی میکوبیم. آنها که رسانههاشان شناسنامهدار نیست، اما رسانههای شناسنامهدار چرا اینطور میکنید؟ وضع ما از بسیاری دورانها بهتر است و چون امید داشتیم، از همه مشکلات عبور کردیم. روزی سیلوها برای یک روز هم گندم نداشت. یکی از شاهکارهای امام (ره) روز اول مهر ۵۷ بود که یک روز قبل فرودگاهها را بمباران کردند، اما امام (ره) امید میداد. جایی که باید هیجان دهیم، بدهیم و جایی که باید هیجان را جمع کنیم، جمع کنیم.
وی اظهار داشت: قوام یک جامعه به مدیرانی است که مورد تایید مردم هستند. از فراز و نشیبها نترسید. باید همت بلند داشت. جمهوری اسلامی آنقدر پتانسیل قوی دارد که از این موارد عبور میکند اما امید را نباید از دست داد.
سیدحسن خمینی گفت: دست از تخریب هم بردارید. یک هدف و یک آینده داریم و در یک کشتی نشستهایم و یک ناخدا داریم که باید بیش از همیشه، از خدا بخواهیم سایه او را بالای سر ما نگاه دارد. اگر به این لوازم علیه ظلم تن دهیم، پیروزیم اما باید به لوازم مقابله با ظلم پایبند باشیم.
وی در پایان گفت: بزرگترین صفت بهشتی در زمان امام (ره)، شهید مظلوم بود و مظلوم بود چون مورد تخریب قرار داشت. مظلوم بود ولی به ظلم تن نداد. ما هم نباید به ظلم تن دهیم و دست در دست هم آینده جمهوری اسلامی روشن خواهد بود.
انتهای پیام