صفحه اصلی / استان ها / لرستان / “گرندکنیون” ایران محصور ماهی‎هاست
“گرندکنیون” ایران محصور ماهی‎هاست

“گرندکنیون” ایران محصور ماهی‎هاست

تنگه شیرز، گرندکنیون ایران است، به خاطر ساختار زمین شناختی مشابه آن با دره‎ای در ایالت آریزونای آمریکا این نام را گرفته است. در سال‌های گذشته روند مدیریت دره به هیچ عنوان متناسب با ظرفیت‌های موجود و شرایط کنونی این منطقه پیش نرفته است.

تنگه شیرز

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌، در تنگه شیرز می‎توان عظمت طبیعت را به تماشا نشست و آرامشی کم نظیر را لمس کرد. در اینجا طی میلیون‎ها سال، نقاشی کم نظیر و شگفت‎انگیزی به تصویر کشیده شده است. شکل خاصی که صخره‎ها دارند، آب زلالی که در دل دره جاری است و طبیعتی بکر، ساخته‌ دست طبیعت است اما بخشی از آن انسان‎ساز بوده که مزرعه‌ پرورش ماهی است. در گذشته دهانه این دره به گونه‌ای بود که به صورت طبیعی شاهد تنظیم میزان دبی آب بودیم اما احداث مجموعه پرورش ماهی باعث مسدود شدن بخش قابل ‌توجهی از دهانه ورودی شده است.

ورودی تنگه سایت پرورش ماهی وجود دارد

سامان احمدی، فعال زیست‎محیطی تنگه شیرز را یکی از آثار طبیعی کم‎نظیر استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این منطقه زیرساخت‎های لازم وجود ندارد در حالی که اگر این امکانات ایجاد شود می‎تواند نقش بسزایی در رونق منطقه و استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه در ابتدای ورودی این تنگه سایت پرورش ماهی وجود دارد، ادامه داد: هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی در این باره اقدامی انجام نداده‌اند و گردشگران نیز بی‌ضابطه وارد این منطقه می‌شوند.

احمدی بیان کرد: باید با برنامه‎ریزی مناسب در این منطقه از ظرفیت‎های آن استفاده کرد و از هر گونه خطر احتمالی آن را محافظت کرد.
این دوستدار طبیعت با اشاره به اینکه برای حفاظت از منطقه دستگاه مشخصی باید تولیت آن را بر عهده بگیرد، افزود: در این رابطه باید برنامه‎ریزی بیشتری صورت پذیرد و متولی حفظ و مراقبت از آن تعیین شود.

وجود این استخر ماهی در دهانه تنگه شیرز اقدامی غیرکارشناسی بوده و باید هر چه سریع‎تر این مشکل توسط دستگاه‌های مسئول حل و فصل شود. همچنین از سازمان‌های صادرکننده مجوز برای این مجموعه پرورش ماهی باید پرسید با چه استدلالی این اقدام را انجام داده‌اند؟
 

بازدید ۶۰ هزار نفری از تنگه در  ایام عید امسال

نورمحمد فردی بیرانوند، فرماندار کوهدشت نیز اظهار کرد: یکی از منظره‎های طبیعی این شهرستان تنگه شیرز است که تنها در ایام عید امسال ۶۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

وی با بیان اینکه در سال‎های گذشته این آمار بین ۲ تا ۳ هزار نفر بوده که امسال رشد چشم‎گیری داشته است، افزود: همچنین بیش از صد توریست خارجی در این مکان بیتوته کردند.

فردی بیرانوند اضافه کرد: با توجه به حجم بالای گردشگر در این منطقه امانات و زیرساخت‎های آن محدود است که باید برای این موضوع فکری اساسی شود.

این مسئول با انتقاد از اینکه در سال‎های گذشته مجوز پرورش ماهی در ورودی این تنگه داده شده است، گفت: وجود این مجتمع با این منطقه طبیعی گردشگری سنخیتی ندارد و باید تصمیم‎ درستی درباره آن گرفت.

وی با بیان اینکه مناطق گردشگری متولی ندارند، ادامه داد: این منطقه باید ساماندهی شده و سپس به بخش خصوصی واگذار شود.

فردی بیرانوند از کمبود تابلو و علائم ایمنی راه در این منطقه خبر داد و افزود: بهبود این شرایط می‎تواند تاثیر زیادی در جذب گردشگر و در نهایت رونق اقتصادی منطقه داشته باشد.

همچنین فرماندار کوهدشت به تامین امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: برای این مهم نیز باید برنامه‎ریزی کرد.

باید اقدامات لازم جهت تهیه یک برنامه مدون و ویژه مدیریت تنگه شیرز در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گیرد. همچنین برای حفاظت هر چه بیشتر این دره شگفت‌انگیز باید با کمک گرفتن از کارشناسان و همچنین فعالان زیست‌محیطی اقدامات لازم جهت تحقق گردشگری پایدار بدون آسیب رساندن به طبیعت انجام شود.
 

چرا در ابتدای این جاذبه گردشگری مجوز شیلات داده شده است؟

احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز بیان کرد: همه جای دنیا گردشگر را منبع درآمد می‎بینند اما ما بدون هدف به دنبال جذب گردشگر هستیم.

وی تنگه شیرز را یکی از زیبایی‎های طبیعی شهرستان کوهدشت عنوان کرد و با اشاره به وجود پرورش ماهی در ابتدای این تنگه گفت: چرا در ابتدای این جاذبه گردشگری باید مجوز برای طرح‎های شیلاتی داده شود؟

مرادپور ادامه داد: اگر پلان گردشگری داشته باشیم نباید این چنین شود.

او بیان کرد: وجود یک نقشه و پلان مشخص باعث می‎شود که مرز مناطق مشخص و از ایجاد طرح‎های دیگر و یا ساخت و ساز جلوگیری شود.

سلیمانی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به وجود مجموعه پرورش ماهی در این دره گفته بود: طی سال‌های گذشته مجوز احداث یک مجموعه پرورش ماهی در دهانه دره شیرز داده شد و صاحب آن با داشتن مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از طرح اقدام ‌کرد. برای تعیین تکلیف این وضعیت و سامان‌دهی ورودی دره شیرز راهکار اساسی تملک این مجموعه پرورش ماهی توسط ارگان‌های مسئول است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته برای تملک این مجموعه به اعتبار قابل‌توجهی نیازمند هستیم و تأمین این میزان بودجه در توان سازمانی همچون میراث فرهنگی نیست.
 

در مورد مشکلات بعضی از جاذبه‎ها باید به صورت ویژه تصمیم‎گیری کرد

امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: جاذبه‎های طبیعی و ملی اکثرا در مناطق اراضی ملی و یا زیست محیطی قرار دارند که برای حضور گردشگر در آنها نمی‎توان خدماتی ارائه داد و ما را با مشکل روبرو کرده است.

وی ادامه داد: در جاذبه طبیعی تنگه شیرز سایت پرورش ماهی را داریم که طی سال‎های گذشته مجوز آن صادر شده است.

قاسمی بیان کرد: متاسفانه عبور از این منطقه به خاطر اینکه پرورش ماهی در ورودی تنگه قرار دارد با محدودیت روبرو است چراکه معارض شخصی دارد و خدمات را دچار مشکل کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار کرد: بعضی از جاذبه‎ها مشکلات شاخص و خاص خود را دارند که باید به صورت ویژه در مورد آنها تصمیم‎گیری کرد.

مسئولان اعلام کرده‌اند که مجوز احداث این مجموعه پرورش ماهی با ظرفیت ۲۰ تن سال‎ها پیش صادر شده و کج‌سلیقگی‌هایی در این راستا صورت گرفته است. تا زمانی که شرایط برای تعیین تکلیف این مجموعه پرورش ماهی مهیا نشود وضعیت کنونی همچنان ادامه خواهد یافت و نمی‌توان انتظار داشت که این تنگه به عنوان یک مجموعه ژئوتوریسمی ثبت جهانی شود.
 

 این منطقه اثر طبیعی و ملی اعلام شود از فعالیت این پرورش ماهی جلوگیری می‎شود

مهندس مهرداد فتحی بیرانوند نیز در این باره گفته بود: تنگه شیرز یکی از مناطق بکر و زیبای شهرستان کوهدشت بوده که دارای پتانسیل‎های بالایی در حوزه گردشگری است.

وی با بیان اینکه این منطقه جزء مناطق آزاد محسوب می‎شود، ادامه داد: بررسی‎هایی در منطقه در حال انجام است که اگر شاخص‎های موردنظر احصاء شوند، این منطقه را اثر طبیعی ملی اعلام کنیم و مورد حفاظت ویژه قرار گیرد.

فتحی بیرانوند با اشاره به مشکلات زیست محیطی این منطقه اظهار کرد: متأسفانه در دهانه ورودی این تنگه یک سایت پرورش ماهی وجود دارد که مسیر را مسدود کرده است. اگر این منطقه اثر طبیعی و ملی اعلام شود، از فعالیت آن جلوگیری می‎شود، اما اگر این کار صورت نگیرد اداره کل میراث فرهنگی استان می‎تواند سایت را خریداری و آن را تعطیل کند، چراکه دارای پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در این منطقه گونه‎های جانوری و گیاهی متنوعی وجود دارند که برای شناسایی آنها باید این تنگه مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

محیط طبیعی«شیرز» با عواملی نامتجانس و تخریب کننده از جمله استخرهای پرورش ماهی در ورودی دره، لوله‎های انتقال آب از بستر جویباری دره به سمت این سایت و تا حدی خشکسالی‎های فراگیر که کل سرزمین ایران را تحت تاثیر قرار داده‌، روبرو است. وجود این مجموعه پرورش ماهی به هیچ عنوان با ظرفیت‌های منحصر به فرد زیست‌محیطی و گردشگری شیرز همخوانی ندارد. حتی باعث صدمات زیادی به اکوسیستم منطقه شده، به همین دلیل باید سازمان‌های مسئول شرایط را برای تعیین تکلیف آن مهیا کنند.

گزارش از: سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.