صفحه اصلی / فرهنگی / کاوش تازه برای هویت ساکنان محوطه اشکانی در املش
کاوش تازه برای هویت ساکنان محوطه اشکانی در املش

سرپرست هیأت کاوش

کاوش تازه برای هویت ساکنان محوطه اشکانی در املش

سرپرست هیأت کاوش سومین فصل کاوش اضطراری محوطه باستانی لیارسنگ‌بن املش،گفت: باستان شناسان در بخش شرقی و غربی محوطه به دنبال دست یابی به اطلاعاتی از مردمان باستانی این منطقه هستند.

سرپرست هیأت کاوش سومین فصل کاوش اضطراری محوطه باستانی لیارسنگ‌بن املش،گفت: باستان شناسان در بخش شرقی و غربی محوطه به دنبال دست یابی به اطلاعاتی از مردمان باستانی این منطقه هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ولی جهانی اظهار کرد: محوطه باستانی لیارسنگ‌بن در املش گیلان برای سومین سال پیاپی مورد کاوش اضطراری قرار می‌گیرد.
او افزود: پس از کشف این محوطه باستانی در سال ۱۳۹۱ گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۳ انجام شد و با توجه به وقفه ایجاد شده تا سال ۱۳۹۵ محوطه به شدت توسط عتیقه جویان مورد دستبرد قرار گرفت.
جهانی تصریح کرد: فاصله ۳کیلومتری از نزدیک‌ترین روستا و سخت گذر بودن مسیر دسترسی به محوطه، کار حفاظت از این گورستان باستانی ارزشمند را بسیار دشوار می‌کرد از این رو کاوش اضطراری در این محوطه باستانی در دستور کار قرار گرفت و به کمک باستان‌شناسان استان گیلان در دو فصل، در سال‌های ۹۵ و ۹۶ انجام شد.
وی افزود: طی کاوش‌هایی که تاکنون در این محوطه انجام گرفته است داده‌های فرهنگی باارزشی به‌دست آمده و مطالعات زیادی توسط متخصصان باستان‌شناس، انسان شناس، دیرین گیاه‌شناس و … روی این داده‌های باستانی انجام شده است.
به گفته این باستان شناس بسیاری از نتایج این مطالعات در قالب گزارش، پایان نامه، مقاله و ارائه شفاهی در اختیار متخصصان قرار گرفته و بسیاری دیگر نیز در دست نگارش است.
سرپرست هیأت باستان شناسی تصریح کرد: مطالعات گاه نگاری مطلق انجام گرفته روی دندان‌های متوفیان این گورستان باستانی، قدمت این محوطه را به ۱۹۵۰ سال پیش یعنی همزمان با دوران اشکانی بازمی‌گرداند.
او گفت: سومین فصل کاوش اضطراری محوطه باستانی لیارسنگ‌بن در شهر املش آغاز شده و به‌نظر می‌رسد در این فصل، با توجه به کارگاه‌های ایجاد شده در بخش شرقی و غربی محوطه، اطلاعات تکمیلی بیشتری از مردمان باستانی ساکن این منطقه به‌دست آید.
کاوش اضطراری در محوطه باستانی لیارسنگ‌بن املش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، اَملَش شهری است در استان گیلان و در شمال ایران. شهرستان املش با مساحت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر مربع در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان رشت و در ۱۶ کیلومتری شهرستان‌های رودسر و لنگرود قرار دارد.

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.