صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / همدان ۲۰۱۸؛ بخت آزمایی برای صنعت هگمتانه
همدان ۲۰۱۸؛ بخت آزمایی برای صنعت هگمتانه

همدان ۲۰۱۸؛ بخت آزمایی برای صنعت هگمتانه

رویداد همدان 2018 شانسی است که شاید دیگر بار در خانه همدان را نزد؛ خوش شانسی که حوزه گردشگری نیک خواهانه با بخش های کشاورزی، تولید و خدمات قسمت کرده اما صنعت و معدن بیش از دیگران به آزمودن بخت و اقبالش در پایتخت گردشگری کهن قاره آسیا محتاج است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بخت و اقبال یار همدان بود تا به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ آسیا برگزیده شود؛ بختی نیکو که پس از نیم قرن انتظار به ایران رو کرد و از بین استانهای کشورمان، قرعه به نام همدان افتاد.
این اقبال نیک نه تنها بخش گردشگری که همه ی همدان را به تکاپو انداخت تا اندوخته ای سزاوار از این نیک بختی را مالک شوند و در این میان بخش صنعت و معدن که قلب اقتصاد همدان در آنجا می تپد، بیش از همه نیاز به این فرصت فراملی را در تک تک سلول هایش فریاد می کند.
دغدغه معرفی دسترنج همدان به جهانیان، شناساندن استعداد و توانایی این خطه و مهمتر از همه تحریک میل و انگیزه خارجی ها برای سرمایه گزاری در همدان خواب و خوراک از متولیان صنعت و معدن این استان ربوده و چیستی و چگونگی عرضه و معرفی همدان از همان آغازین لحظات ورود همدان به سال ۲۰۱۸ میلادی خط مشی این سازمان قرار گرفت.

** همدان ۲۰۱۸ بوف شوم تحریم را فراری می دهد
هرچند همدان خاطرات خوبی از سفر هیات های تجاری خارجی به ویژه پس از اجرایی شدن برجام دارد و مشارکت آلمانی ها در ساخت نیروگاه های خورشیدی همدان، نمونه درخشانی از سرمایه پذیر بودن همدان است، اما این موفقیت ها چیزی از انگیزه ی رو به فزونی مسئولان نمی کاهد.
بی تردید میزبانی برنامه های متنوعی همچون اجلاس وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی، نشست افزون بر ۵۰۰ عضو سازمان جهانی گردشگری، گردهمایی شهرداران شهرهای جاده ابریشم، همایش بین المللی طب سینوی و برپایی چندین نمایشگاه تخصصی در سال ۲۰۱۸ همان شانس بزرگی است که شاید دیگر بار در خانه همدان را نزند.
شانسی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان آنرا فرصت ناب بین المللی برای فراری دادن بوف کور و شوم تحریم از بام صنعت می داند.
بهره برداری بهینه از این فرصت تکرار نشدنی نیازمند برنامه ریزی اصولی است تا همدان همچون بازاری جذاب برای مشتاقان سرمایه گذاری جلوه کند. این جملات را حمیدرضا متین، راسخ و متواضع در پاسخ به اهمیت رویداد همدان ۲۰۱۸ از منظر صنعت و معدن می گوید و عزم و اراده مجموعه تحت مدیریتش را برای نمک گیرکردن هیات های خارجی برایمان شرح می دهد.

** ۲۰ طرح ‘های تک' کاندیدای سرمایه گذاری
جای صنایع های تک در همدان به شدت خالی است، صنایعی که ارزش افزوده بالاتری را نصیب تولیدکنندگان این خطه کند و خط قرمز روی پدیده خام فروشی منابع معدنی بکشد؛ این بزرگترین آرزوی مرد نخست صنعت همدان است، آرزویی که برآورده شدنش در بستر همدان ۲۰۱۸ اصلا محال نیست.
کارخانه های الیاف شیشه، فرآوری آندالوزیت، تولید منیزیم از دولومیت و کارخانه تولید کاغذ از آهک به پشتوانه فراوانی کانی هایی که ماده پایه این صنایع به حساب می آیند، در لایه لایه ژئوفیزیک همدان توان تغذیه و تامین خوراک این صنایع را دارد. این وفور و تنوع معدنی راه اندازی واحدهای صنعتی را توجیه اقتصادی بخشیده و دل سرمایه گذاران را هم قرص و گرم می کند.
۲۰ طرح شاخص صنعتی از این دست در قالب یک بسته پیشنهادی آماده ارائه به تیم اقتصادی است که به همراه سران چندین کشور جهان در سالجاری وارد پایتخت گردشگری آسیا می شوند. حال کدام طرح ها را می پسندند؟ و میل به سرمایه گذاری چند طرح دارند؟ بستگی به سرشت و بخت همدان و تلاش مسئولان در ارایه این طرح ها دارد.
اما متین اطمینان قلبی دارد که رویداد بین المللی همدان ۲۰۱۸ و حضور طیف گسترده ای از شخصیت های اثر گذار جهانی می تواند آبی زیر پوست صنایع و معادن این دیار بیاندازد و چرخ تولیدکنندگان استان را سریعتر بچرخاند.
بویژه با بسته مشوق سرمایه گذاری که در اداره کل امور اقتصاد و دارایی همدان تدارک دیده شده، این امیدواری هر روز جوانه های بیشتری در مزرعه تولید و اشتغال همدان می رویاند.
کوتاه کردن زمان سرمایه گذاری، آسان سازی روند دریافت مجوز و برداشتن هرگونه مانع و مزاحم در این مسر، وعده ای است که سیدناصر محمودی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بنابر تاکید و تذکرهای مکرر محمدناصر نیکبخت استاندار همدان بر حمایت بی چون و چرا از سرمایه گذاران خارجی در این رویداد فراملی بارها تیتر رسانه ها شده است.

** خلا بانک اطلاعاتی صنایع پر شد
تهیه بانک اطلاعاتی جامع از صنایع بزرگ، کوچک و متوسط که استعداد رقابت با اجناس مشابه خارجی دارند، کار ارزنده دیگری از صنعت، معدن و تجارت همدان است که به میمنت رویداد میمون همدان ۲۰۱۸ شکل گرفت.
متین می گوید این مجموعه در قالب یک لوح فشرده شامل اطلاعاتی از قبیل نام، نشانی و مشخصات صنایع، گردآوری شده است تا بدین وسیله سرمایه گذاران از وجود امتیازهای همدان باخبر شده و بلکه شیفته و مجذوب گشته و برای مبادلات تجاری با صاحبان آن وارد مذاکره شوند.
اگر چه تجربه ورود هیات های تجاری به کشورمان نشان می دهد که آنها بیشتر در پی یافتن بازار محصولات خود هستند، اما می توان با ارایه بسته های صنعتی مناسب، شرکت های خارجی را به سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های صنعتی همدان تشویق کرد.

** کتاب طلایی، معرف خوب صنعت
وجود یکهزار و ۱۰۰ کارخانه کوچک و بزرگ در پهنه همدان و تولید ۲ هزار و ۴۹۵ قلم کالا حاصل دسترنج صنعتگران این دیار است که ضرب شصت سختی ها را بسیار چشیده اند اما نهال امیدشان هرگز نخشکیده و حالا رویداد همدان ۲۰۱۸ بار مسئولیت را سنگین تر می کند تا جنسی مرغوب و آبرومند بسازند که در شان شهرت پایتخت گردشگری آسیا باشد.
از این رو صفحات کتاب طلایی صنعت همدان با هدف معرفی مولفه ها و مزیت های همین صنایع آراسته شده است تا اثری گیرا برای معرفی قابلیت ها و ظرفیت های همدان به سرمایه داران خارجی باشد.
معرفی خوب داشته ها همان فوت کوزه گری در بازار مکاره تبلیغات است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اعتقاد دارد باید آنرا بخوبی بلد بود و از این ظرفیت به نفع استان بهره برد.

** تمنای شکفتن در بازارهای جهانی
عرصه صنعت همدان سبدی از تولیدات رنگارنگ است؛ صنایعی همچون تولید سیمان، روغن های خوراکی، پودرهای معدنی، چینی آلات بهداشتی، صنایع فولاد و بخاری فوق کم مصرف که از صنایع اصیل و اثر بخش استان محسوب می شوند و سهم چشم گیری از میزان تولیدات کشوری از آن اینهاست.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، این صنایع گل سرسبد تولیدات استان هستند که می توانند آرام آرام در آغوش همدان ۲۰۱۸ با این شانس و اقبال جهانی دمساز شده، بشکفند و طراوت رونق را به همدان هدیه کنند.
بی تردید ترکیب واژه ‘پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ میلادی' به مدد موقعیت ممتاز طبیعی و تاریخی همدان، همان بخت نیکویی است که باید قدرش را به نیکی دانست. این نیکبختی را حوزه گردشگری مشتاقانه با بخش های کشاورزی، تولید و خدمات قسمت کرده و بیش از همه صنعت برای آزمودن بخت و اقبالش در این رویداد بین المللی مصمم است.
۷۵۲۷/۲۰۹۰

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت نیرو و صنعت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.