صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / نقشه ملی پهنه‌ بندی زمین لغزش کشور تهیه شد
نقشه ملی پهنه‌ بندی زمین لغزش کشور تهیه شد

نقشه ملی پهنه‌ بندی زمین لغزش کشور تهیه شد

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اعلام کرد: نقشه ملی پهنه‌ بندی زمین لغزش کشور با هدف درک سازمان‌یافته‌ای از مناطق پرخطر و کم خطرتر از نظر وقوع زمین لغزش از سوی این سازمان تهیه شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیر گروه آبزمین‌شناسی سازمان مزبور گفت : ایران یکی از کشورهای درگیر معضل ناپایداری‌های دامنه است و این ناپایداری‌ها می‌تواند با بارندگی‌ ناگهانی، اقدامات انسانی غیر اصولی و زلزله‌های بزرگ تحریک شود.
«ایمان انتظام سلطانی» اضافه کرد: زمین ‌لغزش‌ها می‌توانند علاوه بر خسارت‌های مستقیم جانی و مالی، خسارات مالی غیر مستقیم زیادی نیز می تواند دربرداشته باشند .
وی خاطرنشان کرد: زمین‌لرزش کجور ( استان مازندران) در سال ۱۳۸۳ تلفاتی نداشت، اما ریزش سنگ‌‌های حاصل از آن موجب تلفات جانی شد و پیامد بسته شدن جاده چالوس به مدت یک ماه و پس از آن هزینه‌های مالی بسیار زیادی را برای منطقه و کشور به همراه داشت.
کارشناس زمین‌شناسی مزبور گفت: نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش در مقیاس‌های مختلف برای مدیریت مخاطرات و زمین‌شناسی مهندسی تهیه شده و در این بخش می‌توان از نقشه‌های پهنه‌بندی یک ‌دویست‌وپنجاه هزارم گلستان، نقشه‌های پهنه‌بندی یک‌پنجاه هزارم شهمیرزاد و حسن‌آباد کالپوش و نقشه‌های یک‌بیست‌وپنج هزارم خور و فشند یاد کرد.
به گفته سلطانی، نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش به عنوان اطلاعاتی محسوب می شود که مناطق پرخطر و کم‌خطر مستعد زمین‌لغزش را از هم تفکیک کرده و آنها را در قالب نقشه ارائه می‌کند.
وی افزود: این نقشه‌های پهنه‌بندی می‌توانند کوچک مقیاس و در سطح ملی و استانی، یا بزرگ مقیاس و در حد نقشه‌های یک بیست‌و پنج‌هزارم و یک ده‌هزارم تهیه شوند.
مدیر گروه آبزمین‌شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد : نقشه یک میلیونیم پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش‌های کشور بخشی از پروژه تهیه نقشه‌های مخاطرات کشور یا اطلس ملی نقشه‌های مخاطرات کشور بود که در ابتدا نقشه‌های سیل، زمین‌لغزش و فرونشست کشور را دربر می گرفت، بر همین اساس نقشه سیل و زمین‌لغزش تهیه شده و نقشه مخاطرات فرونشست هم در مراحل پایانی قرار دارد.
وی یادآور شد: این نقشه‌ها زمینه ساز مطالعات مربوط به زمین‌لغزش‌ها می شود و اینکه در کدام بخش‌های کشور مطالعات تفضیلی‌ بیشتر لازم است و در مجموع از مناطق پرخطر و کم خطر از نظر وقوع زمین لغزش امکان درک سازمان یافته ای را برای کارشناسان فراهم می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی محققان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نشان می دهد، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان لرزه خیزترین کشورهای منطقه محسوب می شود و در عین حال کشورهای عراق و افغانستان به ندرت با وقوع زمین لرزه روبرو می شوند که این نیز امری طبیعی محسوب می شود .

براساس یافته‌های این محققان، ایران، لرزه خیزترین کشور منطقه است. کشورهای عراق و افغانستان به ندرت شاهد زمین‌لرزه هستند که بر همین اساس وجود زمین‌لرزه‌های زیاد در ایران در حالی که همسایه‌ها در پایداری بسر می‌برند، امری کاملا طبیعی است.
محققان یادشده تاکید دارند: اینکه رویداد زمین‌لرزه در کشورهای همجوار چندان مشهود نیست، پدیده‌ای قابل انتظار است و وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد با بزرگای زیاد در برخی از دوره‌های زمانی در کشورمان ثبت است.
اقتصام**۳۰۶۵** ۱۵۵۹

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.