صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / مقام صنفی: کنترل ارز و بهبود تولید، ابزار مقابله اقتصادی است
مقام صنفی: کنترل ارز و بهبود تولید، ابزار مقابله اقتصادی است

مقام صنفی: کنترل ارز و بهبود تولید، ابزار مقابله اقتصادی است

رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران و رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفت: ابزار مقابله با جنگ اقتصادی امروز، کنترل ارز و بهبود تولید است و با توجه به آنها می توان فرصت بیشتری ایجاد کرد یا قدرت چانه زنی را افزایش داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمدرضا دیانی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: امروز شرایط کشور به گونه ای است که به عزم و رویکردی متفاوت در اطلاع رسانی واقعیت های اقتصادی به جامعه نیازمندیم.
به گفته وی، باید باور کنیم در یک جنگ تمام عیار بسیار بی رحمانه و سرسختانه اقتصادی قرار گرفته ایم و بیان نکردن واقعیت های تحریم، خدمت به دولت و نظام نیست.
رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران اضافه کرد: در شرایطی که منابع ارزی کشور محدود است، باید به شیوه ای مدیریت شده به مصرف آن بپردازیم. در جنگ اقتصادی امروز باید فراتر از منافع فردی و حزبی بیندیشیم و آحاد جامعه باید پای کار باشند؛ در غیر این صورت شرایط را برای خودمان سخت تر می کنیم.
وی گفت: امروز عده ای در جامعه جز به منافع خود نمی اندیشند اما باید بپذیریم عملکرد نامطلوب ما، فضای سوء استفاده را در اختیار آنان قرار داده است.
«امروز با دشمنانی روبروییم که تحریم ها را هنرمندانه برنامه ریزی کرده اند. به طور مثال در حالی که اجازه مبادلات ارزی به فعالان اقتصادی داده نمی شود اما واردات کالاهای لوکس را آزاد کرده اند».
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از طرح هر روزه موضوع نقدینگی های سرگردان در رسانه ها انتقاد کرد و گفت: پرداختن به این موضوع یا مطرح کردن مسائل سیاسی دردی از جامعه دوا نمی کند، بلکه مهم است بدانیم چگونه این نقدینگی را به بدنه تولید تزریق کنیم.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد حجم نقدینگی کشور در دست سفته بازان و بورس بازان است و در این شرایط باید با ارائه مشوق های تولیدی، مدیریت افکار عمومی و برخورد با سفته بازان، پول های سرگردان در دست مردم را به سمت تولید هدایت کنیم.
به گفته این مقام صنفی، امروز دشمنان ایران به دنبال خسته کردن هرچه بیشتر مردم با دست گذاشتن روی مسائل اقتصادی اند تا جو را ناآرام کرده و اعتراض های مردمی را شکل دهند؛ در این پیوند باید ابزارهای دشمن را از او بگیریم که در غیر این صورت ما را به صحنه بازی خود می کشاند.

** تحریم، مساله درجه دوم تولیدکنندگان است
رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران گفت: امروز تحریم ها برای تولیدکنندگان ایرانی یک مساله ثانویه است. ما قادریم حتی در این شرایط تولید را افزایش بدهیم به شرط اینکه سرمایه در گردش مورد نیاز تامین شود.
دیانی افزود: معتقدم دولت باید سیاست کنترل نرخ ارز را بدرستی اجرا کند و به عنوان نمونه برای واردات از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکند، زیرا در این صورت واردات بسیاری کالاها به کشور توجیه پیدا می کند.
وی تاکید کرد دولت برای تخصیص ارز به کالاها، باید دقیق تر و موشکافانه تر وارد عمل شده و رسانه ها نیز با همراهی کردن با دولت به آن بپردازند.
«تقاضای مازاد ارز در بازار باید کنترل شود و نباید به افراد اجازه بدهیم برای دریافت ارز به بانک مرکزی فشار بیاورند».

** سفته بازان احتکار می کنند
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت امروز بازار تهران، یادآوری کرد: تولیدکنندگان از آنجا که بدهی داشته و باید هزینه تولید، حقوق و دستمزد بپردازند و به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز دارند، هیچ وقت تولید و فروش محصول را متوقف نمی کنند. این سفته بازان اند که اجناس را احتکار می کنند و باید با آنها مقابله کرد.
این مقام صنفی تصریح کرد: امروز هرگونه تخریب و تضعیف دولت جنایت است و باید همانطور که اروپایی ها و چینی ها به مقابله با تصمیم آمریکا برخاسته و ورود اجناس آمریکایی را تحریم کرده اند، ما نیز با پایین آوردن انتظارات عمومی و تشویق به استفاده از تولیدات داخلی، مانع وارد شدن اجناس غیر ضروری به کشور شویم.
به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت سی ‌ام خرداد ماه در نامه ‌ای به سازمان توسعه تجارت، جدیدترین مصوبه اقتصاد مقاومتی را برای اجرا ابلاغ کرد؛ برپایه این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از هزار و ۴۰۰ قلم کالا است، ممنوع شد.

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.