صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / زادروز سازنده فرمول “نرنست”
زادروز سازنده فرمول “نرنست”

امروز 4 تیر،

زادروز سازنده فرمول “نرنست”

" والتر نرنست"، شیمیدان آلمانی و برنده جایزه نوبل شیمی، در 25 ژوئن سال 1864 چشم به جهان گشود.

نرنست

به گزارش کسب و کار نیوز، “والتر هرمان نرنست” (Walther Hermann Nernst)، شیمیدان آلمانی بود که به خاطر  بررسی‌های خود، در زمینه ترمودینامیک شهرت دارد.

نرنست، در ۲۵ ژوئن سال ۱۸۶۴ در شهر وومبژژنو واقع در پروس باختری به دنیا آمد. او دوران ابتدایی خود را در مدرسه “گروجونتس” (Graudenz) لهستان گذراند؛ سپس در دانشگاه‌های زوریخ، برلین، گراتس و وورتسبورگ، به مطالعه فیزیک و ریاضیات پرداخت و موفق شد در سال ۱۸۸۷ مدرک دکترای خود را دریافت کند. او در سال ۱۸۸۹، استاد شیمی‌فیزیک دانشگاه گوتینگن و در سال ۱۹۰۵، استاد شیمی‌فیزیک دانشگاه برلین شد.

یکی از مهم‌ترین کارهای نرنست در شیمی، ارائهٔ فرمول مهم الکتروشیمی اوست که به معادله نرنست مشهور است. معادله نرنست، معادله‌ای است که به کمک آن می‌توان دترمینان کاهش پتانسیل را در حالت تعادل و در سلول الکتروشیمیایی به دست آورد و از روی ولتاژ (نیروی محرکه برقی) نیز همین کار را انجام داد.

 معادله نرنست در فیزیولوژی، برای پیدا کردن پتانسیل الکتریکی غشای سلولی برحسب یک نوع یون استفاده می‌شود. این فرمول، راه را برای قانون سوم ترمودینامیک هموار کرد و در سال ۱۹۲۰، جایزه نوبل شیمی را برای نرنست به ارمغان آورد.

نرنست، همیشه در پی یافتن راه‌هایی برای به کار بردن اکتشافات جدید در صنعت بود. او همچنین توانست به تثبیت رشتهٔ نوین شیمی‌فیزیک، الکتروشیمی، ترمودینامیک و فیزیک جامدات کمک کند.

“آلبرت انیشتین” که از دوستان نزدیک نرنست بود، درباره وی گفته است: والتر نرنست، یکی از خاص‌ترین و جالب‌ترین دانشمندانی بود که در طول عمرم از نزدیک با او ارتباط داشتم. او غریزه علمی حیرت‌آور و معلوماتی وسیع داشت. تسلط کم نظیر او بر روش‌ها و شگردهای تجربی و آزمایشی مثال‌زدنی است. ترنست دانشمندی تک بعدی نبود. عقل سلیم او به تمام زمینه‌های عملی زندگی راه می یافت و هر نوع گفت‌وگو با او به روشن شدن موضوعی جالب توجه منتهی می‌گشت.

والتر نرنست، در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۴۱ درگذشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.