صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / دانشگاه کارآفرین مهم‌ترین رکن اکوسیستم نوآوری
دانشگاه کارآفرین مهم‌ترین رکن اکوسیستم نوآوری

دانشگاه کارآفرین مهم‌ترین رکن اکوسیستم نوآوری

اگر سیر توسعه کسب‌وکارها را به سه مرحله " پیش رشد"، " رشد" و "پسا رشد" تقسیم کنیم، در مرحله پیش رشد، آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی دانشجویان در زمینه‌های مرتبط با کسب‌وکار انجام می‌شود، در پایان این مرحله انتظار می‌رود دانش‌آموختگان با فضای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا شده و باهدف گذاری درست به " هسته‌های فناوری" تبدیل‌شده باشند.

اگر سیر توسعه کسب‌وکارها را به سه مرحله ” پیش رشد”، ” رشد” و “پسا رشد” تقسیم کنیم، در مرحله پیش رشد، آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی دانشجویان در زمینه‌های مرتبط با کسب‌وکار انجام می‌شود، در پایان این مرحله انتظار می‌رود دانش‌آموختگان با فضای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا شده و باهدف گذاری درست به ” هسته‌های فناوری” تبدیل‌شده باشند.
شکل گیری بذر هسته‌های فناوری در دانشگاه است
یکی از ارکان اصلی و شاید مهم‌ترین رکن اکوسیستم نوآوری، دانشگاه است، که بذر هسته‌های فناوری در آن به بار نشسته و به شکل کسب‌وکارهای دانش بنیان از آن خروج می‌شوند. در طولی که مرکز رشد میزبان واحدهای فناوری است، علاوه بر فضای فیزیکی و خدمات و خدمات پشتیبانی، آموزش‌های منظم، مشاوره و خدمات بازاریابی را در اختیار واحدهای فناوری قرار می‌دهد.
بر همین اساس، هسته‌های فناوری که قصد ورود به مرکز رشد رادارند، ممکن است در مرکز کارآفرینی، شتاب‌دهنده، یا برنامه تجاری‌سازی دانشگاه، برنامه‌های توانمندسازی را پست سر گذاشته و حتی پس از ثبت شرکت به مرکز رشد مراجعه کنند.
اما برخی هسته‌ها نیز بدون گذراندن این برنامه‌های توانمندسازی تقاضای ورود به مرکز رشد رادارند، این گروه معمولاً فارغ‌التحصیلانی هستند، که از پایان تحصیلات دانشگاهی خود تصمیم به ایجاد یک کسب‌وکار گرفته‌اند، به باور مدیران مرکز رشد بهتر است، مرحله پیش رشد در دوران دانشجویی و اکوسیستم نوآوری دانشگاه طی شود تا تیم‌ها با آمادگی بیشتری پا به مرحله رشد بگذارند.
یکی از ملاحظات مهم مرکز رشد، شناسایی تیم‌هایی است، که موقعیت آن‌ها واقعاً مستلزم ثبت رسمی یک شرکت است، لذا پس از مشاوره به افراد و تیم‌ها، برخی از آن‌ها از ثبت شرکت منصرف شده و تا وقت نیاز و شرایط واقعی در قالب فرد یا تیم به کسب‌وکار خود ادامه می‌دهند، اما اگر یک هسته فناور پس از طی این مدت (حداکثر ۹ ماه) به شرکت تبدیل نشود، مجبور به ترک مرکز خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

پیک پنج کرونا و حل بحرانی به نام دسترسی به متخصصان پزشکی با دکتر ساینا

دکتر ساینا سامانه مشاوره آنلاین پزشکی، دسترسی سریع و فوری به بیش از ۲ هزارپزشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.