صفحه اصلی / استان ها / لرستان / توانمندسازی و خروج ۵۸۶۱ خانوار از چرخه امداد لرستان

توانمندسازی و خروج ۵۸۶۱ خانوار از چرخه امداد لرستان

‌مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان از توانمندسازی و خروج 5861 خانوار از چرخه امداد امام خمینی (ره) استان خبر داد.

کمیته امداد

‌جاسم محمدی فارسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف و مأموریت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) فراهم کردن امکانات لازم به‌منظور توانمندسازی و خوداتکایی جامعه تحت پوشش است، اظهار کرد: این مهم با محوریت مددجو به‌عنوان مهم‌ترین رکن و توجه به ابعاد توانمندسازی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ‌توانمندسازی فرایندی پویا و فراگیر است که هدف عمده آن ایجاد تغییرات مناسب در کلیه ‌ابعاد زندگی فرد، خانواده، گروه و اقشار جامعه است، اضافه کرد: به‌واسطه این فرایند افراد کنترل بیشتری بر تصمیم‌‌گیری‌ها، شیوه زندگی و فعالیت‌هایی که بر نوع زندگی آن‌ها مؤثر است، خواهند داشت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان بیان کرد: رویکرد اصلی و حقیقی توانمندسازی از پایین به بالا شکل می‌گیرد که در این فرایند ممکن است شیوه‌های متعددی از تعامل اجتماعی وجود داشته باشد.

محمدی فارسانی با اشاره به اینکه توانمندسازی یکی از مفاهیم اساسی توسعه اجتماعی و از راهبردهای توسعه منطقه‌ای است که راهبرد اصلی این مدل اعتقاد به مردم و مؤلفه‌هایی نظیر آموزش، عدالت، توزیع عادلانه امکانات و زمینه توزیع این امکانات است، افزود: وظیفه امداد امام خمینی (ره) لرستان ظرفیت‌سازی و ارتقاء توانایی‌های مددجو برای بهره‌گیری از امکانات و قطع وابستگی به حمایت‌های دولتی به‌واسطه خوداتکایی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان با تأکید بر ابعاد چهارگانه توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جسمی و روانی اقدام به تدوین برنامه‌ها و عملیاتی کردن آن‌ها می‌کند، اظهار کرد: البته این ابعاد در ارتباط باهم هستند و رویکرد امداد با ارائه خدمات توانمند کردن همه‌جانبه است.

وی با اشاره به اینکه ۵۸۶۱ خانوار در سال ۹۶ توانمند و از چرخه امداد استان خارج شدند، گفت: این مهم در راستای عدالت اجتماعی بوده است.

محمدی فارسانی با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی از طریق مهارت‌آموزی، اعطای وام، کارآفرینی و خودکفایی، مستمری و بیمه‌های اجتماعی انجام می‌شود، تصریح کرد: توانمندسازی اجتماعی از طریق ایجاد محیط مساعد برای فعالیت‌های مشارکتی و گروهی از طریق آموزش‌های گروهی، استفاده از ظرفیت‌های محلی و بومی و تعامل با سایر دستگاه‌هاست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان عنوان کرد: توانمندسازی جسمی و روان برای افزایش بهداشت جسمی و سطح سلامت روان افراد با ارائه خدمات درمانی، مشاوره با افزایش مهارت‌های اجتماعی و زندگی در سطح خانواده و مقابله با تعارضات و مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی فرهنگی ایجاد بستر مناسب برای آموزش و دسترسی به امکانات آموزشی و تحصیلی، انجام فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور تعمیق باورهای دینی و اجرای سبک زندگی اسلامی- ایرانی  مصادیق خدمات ارائه شده است، افزود: آموزش‌های مهارتی و شغلی، اعطای وام اشتغال و کارآفرینی، پرداخت مستمری ماهیانه به بیش از ۶۵ هزار خانوار تحت حمایت، ارائه خدمات درمانی به کلیه مددجویان تحت حمایت، ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناختی، خدمات ساخت، تعمیر، خرید و اجاره مسکن، پرداخت کمک هزینه ازدواج، برگزاری اردوهای زیارتی، معافیت فرزندان خانوار از خدمت سربازی، حامی یابی برای ایتام و محسنین، ارائه خدمات کمک هزینه تحصیلی و شهریه به دانش‌آموزان و دانشجویان، پرداخت وام‌های ضروری به‌منظور رفع نیازهای مددجویان، استفاده از ظرفیت خیرین و نیکوکاران در راستای جلب مشارکت، آموزش‌های پیشگیرانه با هدف کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.