صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / امکان همکاری‌های بین‌المللی درحوزه مهندسی پزشکی فراهم نیست/گلایه از منابع مالی برای تولیدمحصول
امکان همکاری‌های بین‌المللی درحوزه مهندسی پزشکی فراهم نیست/گلایه از منابع مالی برای تولیدمحصول

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف مطرح کرد

امکان همکاری‌های بین‌المللی درحوزه مهندسی پزشکی فراهم نیست/گلایه از منابع مالی برای تولیدمحصول

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف، محققان این پژوهشکده را به لحاظ داشتن ایده توانمند توصیف کرد و با اعلام این مطلب که مقالات آن‌ها در سطح بین‌المللی مورد پذیرش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم حاصل تحقیقات را به محصول تبدیل کنیم، نیازمند هزینه و سرمایه هستیم؛ چرا که منابع مالی ما بسیار ضعیف است.

آزمایشگاه

دکترمحمدتقی احمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فعالیت‌های این پژوهشکده در جهت کمک به سلامتی مردم است، به تعریف سلامت از منظر بهداشت جهانی پرداخت و گفت: منظور از سلامتی، داشتن سلامت فیزیکی، سلامت روحی و روانی و سلامت اجتماعی است.

وی در رابطه با سلامت فیزیکی به فعالیت همکاران دانشگاهی خود در دانشکده‌های مختلف اشاره و تشریح کرد: این فعالیت‌ها در حیطه مهندسی پزشکی به ساخت و به‌کارگیری تجهیزات پزشکی و نیز تحقیقاتی درباره چگونگی رفتار انسان در برابر تروما یا برخی حوادث بیرونی مربوط می‌شوند.

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف، سلامت اجتماعی را متمرکز بر روابط بین انسان‌ها دانست و تأکید کرد: در این حوزه و به ‌خصوص در زمینه استعدادیابی و استعدادپروری کودکان و هدایت آن‌ها در راستای قرار گرفتن در مسیر استعدادهایشان قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم.

احمدیان از برگزاری کنفرانس‌های مختلف به صورت سالیانه در زمینه رشد و ارتقای سلامت اجتماعی و کاریابی، کارآفرینی، استعدادیابی و استعدادپروری  خبر داد و خاطرنشان کرد: در شهرهای مختلف نماینده‌ای را معین کرده‌ایم تا از نزدیک با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند که این به قصد اشاعه چنین زمینه‌هایی در کشور است.

وی تأکید کرد: سلامت جامعه از زاویه اجتماعی همه این موضوعات را دربرمی‌گیرد و این از آن رو است که برای داشتن یک جامعه سالم نیازمند افراد کارا، توانمند و دارای مهارت هستیم که بتوانند دست به کارآفرینی بزنند. تنها در این صورت است که در آینده ضمانت شغلی و کاری برای همه مردم فراهم می‌شود.

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف همچنین از همکاری این پژوهشکده با دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه سیستم‌های سلامت خبر داد و گفت: عمده فعالیت‌های ما در حیطه مهندسی پزشکی و سیستم‌های سلامت است. اشاعه دانش سلامت برای همه مردم در صورتی محقق می‌شود که  از ابزاری همچون کامپیوتر کمک گرفته شود. این در حالی است که استفاده از این سیستم‌ها نیز صرف هدایت شدن فرد به سمت بهداشت نیست، بلکه برای عملیاتی کردن آن‌ها نیازمند ابزار مهندسی هستیم.

احمدیان سپس به فعالیت همکاران در بخش‌های دیگر مربوط به دانشگاه شریف پرداخت و توضیح داد: همکاران ما  در سایر بخش‌ها فعالیت‌هایی همچون برداشت سیگنال‌های مغز، ارتوپدی بدن، عکس­برداری از حرکت­های مختلف بدن انسان و استفاده از امواج اولتراسوند برای ترمیم سلول‌های سرطانی را دنبال می‌کنند.

وی درهمین زمینه به فعالیت‌های مرکز تحقیقات فناوری‌­های توانبخشی عصبی هوشمند موفقیان اشاره و تشریح کرد: در این مرکز تلاش می‌شود تا انسان‌های مختلفی که عضوی از بدنشان، به هر دلیلی از جمله سکته و …، از حرکت ایستاده، بازپروری شوند. این در حالی است که در پژوهشکده مهندسی پزشکی طراحی و ساخت دستگاه‌های توانبخشی (rehabilitation) یا بازتوانی افرادی که مشکل حرکتی دارند، مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف اظهار کرد: با استفاده از دستگاه اولتراسوند موجود در پژوهشکده شریف قطعه‌ای در رابطه با درمان تومورهای سرطانی مغز طراحی کرده‌ایم.

احمدیان همچنین از انجام فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی سنگ‌شکن کلیه در این پژوهشکده خبر داد و افزود: یک قطعه نیز برای پیشگیری از آب سیاه طراحی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به آنچه در منابع دنیا در زمینه مهندسی پزشکی در حال رخ دادن است، آگاه هستیم؛ این را نیز می‌دانیم که چه مواردی در حال توسعه و پیشرفت است و چه اموری در آینده مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف ضمن اشاره به این موضوع که امکانات اقتصادی برای اجرایی کردن بسیاری از کارها ضعیف است، به مثالی در این مورد اشاره کرد و توضیح داد: برای آزمایش این موضوع که در هنگام “تروما” چه اتفاقی برای مغز انسان می‌افتد، خودمان مغز را تحت فشار و نیرو گذاشته‌ایم که ببینیم اگر فشار یا ضربه‌ای به آن وارد شود، چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؛ چگونه متلاشی می‌شود و بخش‌های مختلف آن چطور از هم جدا می‌شوند.

احمدیان، ترومای سر را وارد آمدن آسیب به ناحیه سر بر اثر جسم خارجی تعریف کرد و با بیان اینکه نظیر این امر در تصادفات اتفاق می‌افتد، ادامه داد: برای سنجش چگونگی فروپاشی مغز در هنگام رخ دادن تروما لازم است تا یک قطعه از آن را زیر دستگاه آزمایش کنیم؛ در خصوص چنین سنجش‌هایی لازم است که فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود که انجام آن‌ها پرکار و هزینه‌بر است.

وی محققان پژوهشکده مهندسی پزشکی شریف را به لحاظ داشتن ایده، توانمند توصیف کرد و با اعلام این مطلب که مقالات آن‌ها در سطح بین‌المللی مورد پذیرش است، تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم حاصل تحقیقات را به محصول تبدیل کنیم، نیازمند سرمایه هستیم.

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف همچنین از تخصیص نیافتن ردیف بودجه مستقل به این پژوهشکده خبر داد و گفت: منابع مالی ما بسیار ضعیف است.

احمدیان درباره چگونگی محقق شدن امکان همکاری با این پژوهشکده، توضیح داد: پژوهشکده دانشجو نمی‌پذیرد؛ ولی دانشجویان دانشکده‌ها می‌توانند با ما همکاری داشته باشند. مثلاً دانشکده مکانیک در مقطع ارشد دانشجو می‌گیرد و دانشجو علاقمند است تا در پژوهشکده ما روی قلب کار کند. در چنین صورتی ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم؛ چرا که این موضوع به مهندسی پزشکی مربوط است.

وی تشریح کرد: در عین حال که در این پژوهشکده دانشجوی مهندسی پزشکی نداریم، دانشجویان رشته‌های مکانیک، برق، مواد و کامپیوتر در مقطع ارشد و گرایش مهندسی پزشکی هر کدام در حال انجام فعالیت پژوهشی خود زیر نظر اساتیدشان هستند. مثلاً دانشجوی رشته کامپیوتر می‌تواند در زمینه کاری سنسور و نرم‌افزارنویسی برای حوزه سلامت فعالیت داشته باشد.

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف تصریح کرد: سالانه حدود دو میلیارد دلار تجهیزات، دارو و دستگاه­‌های گوناگون پزشکی وارد کشور می‌شود. این سرمایه که دارو، قطعات پزشکی و … را نیز شامل می‌شود، سرمایه بسیار بزرگی است که اگر تنها ۱۰ درصد مبلغ آن صرف انجام تحقیقات در حیطه پزشکی بشود، نتایج آن قابل تأمل خواهد بود.

احمدیان ضمن ابراز نارضایتی از حجم عظیم واردات تجهیزات و قطعات پزشکی و با بیان اینکه تنها یک درصد این مبلغ معادل با ۱۰۰ میلیارد تومان است، توسعه سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها را ناچیز دانست و اظهار کرد: سرمایه‌ای که در این راستا برای ایجاد تحول، سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری ایجاد می‌شود، بسیار جزئی است.

وی در همین رابطه توضیح داد: وزارت بهداشت نیازهایی دارد که برای رفع آن‌ها هزینه می‌کند؛ مبلغ مورد نیاز برای خرید آن‌ها را به بازار می‌دهد و بازار نیز محصولات مورد نیاز را از خارج تهیه می‌کند. این در حالی است که وزارت‌خانه باید تصمیم بگیرد و معین کند که مثلاً امسال می‌خواهد ۱۰ درصد این پول را به انجام تحقیقات در عرض دو سال اختصاص دهد.

رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف ادامه داد: این یعنی وزارت‌خانه از ما و دیگران بخواهد که در عرض دو سال محصول باکیفیت و با استاندارد بین‌المللی تولید کنیم؛ قطعاً چنین محصولی تولید و روانه بازار می‌شود؛ اما کسی نیست که عهده‌دار مسئولیت این کار شود.

احمدیان از قول وزارت بهداشت، وظیفه تولید محصول را به وزارت صنایع نسبت داد و خاطرنشان کرد: بهتر آن است که وزارت بهداشت یک معاونت طراحی، ساخت و تولید تجهیزات پزشکی داشته باشد تا امکان تولید محصول با همکاری صدها شرکت داخلی تولیدی تجهیزات پزشکی و دانشگاه­ها فراهم شود.

وی در پایان از حضور محققان این پژوهشکده در کنفرانس‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: همکاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه بین کشورها در صورتی محقق می‌شود که بین آن‌ها روابط سیاسی مناسب وجود داشته باشد؛ متأسفانه با توجه به شرایط کنونی کشور امکان همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مهندسی پزشکی فراهم نیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.