صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / امروز چه باید کرد؟
امروز چه باید کرد؟

/یادداشت/

امروز چه باید کرد؟

برای این که بتوان از شرایط فعلی کشور عبور کرد ابتدا باید دید که در چه شرایطی از نظر اقتصادی وجود داریم و سپس با همفکری و هماهنگی، راهکارها را تعریف کرده و سپس به شکل منسجم و گسترده در سطح کشور آن راهکارها پیاده شود. در این راستا ضروری است دولت صادقانه و با زبان ساده و صمیمی ابتدا شرایط را برای مردم تبیین کند و اعتماد آنها را به منظور مشارکت برای گذر از این برهه تاریخی جلب کند.

وحدت

همزمان لازم است که دولت از عقلای جریان‌های سیاسی برای پربارکردن نظرات کارشناسی و اجرایی کردن آنها کمک گیرد و متقابلا جریانهای سیاسی با کنار گذاشتن تفاوت‌های سیاسی دست یاری دولت را بفشارند و منافع ملی و ایران را در اولویت قرار دهند.

امروز می‌طلبد که هر فردی در هر جایگاه و نقشی که دارد زیر خیمه وحدت جمع شده و بیشترین توان خود را برای گذر از شرایط فعلی به کار گیرد. هر شخصیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری که پایگاهی مردمی دارد باید به میدان بیاید و در این مسیر مردم را همراه هم کند. از سردار سلیمانی، تا محمد جواد ظریف، از خاتمی تا خاتمی، از جلیلی تا معین، از حاتمی‌کیا تا فرهادی، از پورازغذی تا زیباکلام همه باید برای ایران از جان مایه گذارند.

صاحبان تریبون‌ها چه در دولت چه در مجلس چه در نماز جمعه و چه در دستگاه قضایی یا نهادهای نظامی اولویت را حل مشکلات اقتصادی، حمایت از دولت که وظیفه اجرایی دارد و دعوت به وحدت و پرهیز از حاشیه قرار دهند.

هر جایی که لازم است دولت با تغییر افراد یا سیاست‌ها و استفاده از نظرات کارشناسی جمعی در عمل به مردم نشان دهد که تمام توان خود را برای مقابله با مشکلات به کار می‌گیرد.

در صورتی که هر فردی در هر جایگاهی حقیقی و حقوقی صرفا با توجه به وظیفه و تخصصی که دارد نقش آفرینی کند و از اظهار نظرهای غیرکارشناسی خودداری کند سرجمع گفتمان کشور یک گفتمان کارشناسانه و نقادانه سازنده خواهد بود.

ضروری است شرایط موجود، راهکارها و مقصد تعیین شده برای مردم به زبان ساده تبیین شود و از آنها برای اجرایی شدن و رسیدن به مقصد کمک گرفت. در این راستا ضروری است از هر گونه حاشیه‌سازی از سوی مسئولین کشور پرهیز و قاطعانه با هر گونه تبعیض، تخلف و فسادی از سوی مسئولین برخورد شود.

طبیعتا ایران در  ماه‌های آینده شرایط سختی را پیش رو دارد و یکی از راه‌های کاهش فشار از روی مردم ایجاد فضایی سالم و  مفرح با هزینه‌های حداقلی است. می‌توان با پشت سر گذاشتن هر خوان و کسب هر موفقیت حداقی در این مسیر با مردم جشن گرفت.

در این میان هشیاری و بصیرت مردم نیز ضروری است تا پنجه سوءاستفاده‌گران و آنهایی که از بیرون آرزوی ناکامی ایران و ایرانی را دارند نتواند بر جامعه دراز شود. ضروری است که مردم با پایبندی به قوانین کشور از هرگونه ناهنجاری به دور باشند و هر گونه مغایرتی با هنجارهای اجتماعی را تقبیح کنند. باید به گونه‌ای شرایط را برای مردم تبیین و به آنها اعتماد کرد که خود آنها مطمئن‌ترین نیرو و تضمین در برابر هرگونه هنجارشکنی باشند.

برای مردم شرایط باید تبیین شود به گونه‌ای که خود را در سرنوشت کشورشان دخیل بدانند؛ در این صورت آنها در محیط کار راندمان و امید خود را بالا برده و برای کشور خود دلسوزی بیشتری خواهند کرد و از هرگونه حاشیه پرهیز کرده و خود بهترین عامل برای مقابله با حاشیه‌ها با ابزار بی‌اعتنایی و کور کردن حاشیه‌ها با عدم انتشار آن خواهند بود.

ضروری است همه عقلای جریان‌های سیاسی هرگونه حاشیه‌سازی و تخریب یکدیگر را تقبیح کنند و از آن برائت بجویند. ضروری است هر شخصیت سیاسی و اجتماعی ادبیات خود را مزین به احترام و ادب و اخلاق کند و در عین حال هر نقدی برای تامین منافع ملی را به شکلی که شنونده پذیرای آن باشد را بیان کند.

صداوسیما در این میان وظیفه سنگین و خطیری بر عهده دارد بدین شکل که با تهیه محتوای شفاف و همگرا با منافع ملی کشور از سویی امید را در جامعه تزریق کند و با پخش فیلم‌های تاریخی درباره موارد مشابه شرایط کنونی ایران و راهکارهایی که مردم دیگر کشورها در شرایط مشابه برای برون‌رفت از مشکلات برگزیدند در همراهی بیشتر مردم ایفای نقش کند.

طبیعتا در شرایط کنونی از هر اقدامی از سوی مسئولین که موجب نارضایتی مردم شود باید پرهیز و سعی شود در چارچوب قانون آزادی‌های فردی محدود یا مخدوش نشود.

و سخن آخر آنکه هر فردی وظایف مسئولیتی و شهروندی خود را تببین و مرور کند و در تک تک تصمیمات و اظهارات خود مد نظر داشته باشد که هدف چیست، راه‌های رسیدن و موانع و سموم چه هستند و چه پرهیزهایی برای شرایط بیمار فعلی ضروری است.

یادداشت از : محمد نوراللهی

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.