صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / روزی که “دست خدا” و “گل قرن” وارد دایره لغات فوتبال شدند

بازی‌های به یادماندنی جام جهانی/ ۳۰

روزی که “دست خدا” و “گل قرن” وارد دایره لغات فوتبال شدند

گل‌های جنجالی و زیبای ستاره آرژانتینی پیروزی بزرگ را برابر انگلیس رقم زد و باعث صعود آلبی سلسته به نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک شد.

جام جهانی 1986

به گزارش کسب و کار نیوز، اصطلاحات “دست خدا” و “گل قرن” به واژه‌های خاص فوتبالی تبدیل شده و برای اغلب هواداران یاد آور یک دیدار ویژه است. این کلمات در سال ۱۹۸۶ بر سر زبان‌ها افتاد. در دیداری که آرژانتین و انگلیس در جام جهانی به مصاف هم رفتند. این بازی که در ورزشگاه آزتکا مکزیک برگزار شد در تاریخ فوتبال ماندگار شد.

هر دو کشور یک رقابت فوتبالی میانشان وجود داشت که از سال ۱۹۶۶ در جام جهانی انگلیس شروع شد. سپس تقابل دو تیم انگلیس و آرژانتین همیشه پر هیجان و پر تنش بود و این دیدار نیز استثنا نبود. با وجود این که این بازی همه ویژگی‌ها را برای یک دوئل خاص داشت، با این حال حضور دیگو آرماندو مارادونا باعث شد این دیدار به یک بازی کلاسیک تبدیل شود.

آرژانتین پیش از این دیدار با اعتماد به نفس در رقابت‌ها ظاهر شده بود. این تیم با رهبری بهترین بازیکن جهان یعنی کاپیتان مارادونا توانست تا فینال برسد و پس از نخستین قهرمانی در سال ۱۹۷۸ دوباره جشن قهرمانی بگیرد.

دوران درخشان انگلیس در سال ۱۹۶۶ به یک خاطره تبدیل شده بود. این تیم پس از یک شروع ناامید کننده که ممکن بود به حذفشان منجر شود توانست خود را به خوبی از این شرایط خارج کند. گری لینکر با حمایت پیتر بیردزلی توانست سه بار دروازه لهستان را باز کند و دو گل مقابل اروگوئه به ثمر برساند. در غیاب برایان رابسون مصدوم و ری ویلکینز محروم ۱۱ بازیکن بابی رابسون توانستند بازی قابل قبولی را به نمایش بگذارند.

اگر تری فنویک تلاش کرد در دقایق نخست دروازه آرژانتین را فرو بریزد، آلبی سلسته بازی خود را با پاس‌های سریع و کوتاه به نمایش گذاشت. آنها در دقیقه هشت توانستند نخستین حمله خود را به سمت دروازه انگلیس داشته باشند. مارادونا به زمین حریف نفوذ کرده بود و پیش از این که توسط فنویک سرنگون شود از فاصله ۲۵ متری به سمت دروازه حریف شوت زد. پتر شیلتون توانست توپ را دفع کند.

از طرفی انگلیس یک موقعیت مسلم گلزنی داشت و می‌توانست از آلبی سلسته پیش بیفتد. سپس شاگردان کارلوس بیلاردو بازی سریعی از خود به نمایش گذاشتند. مارادونا شروع به تخریب دفاع حریف کرد و ضربات متعددی در نزدیکی محوطه جریمه انگلیس زد. در دقیقه ۳۳ مارادونا از فاصله ۲۲ متری یک شوت سهمگین زد که دروازه‌بان تنها نظارهگر توپ بود و توپ از فاصله نزدیک به بیرون رفت.

در این لحظات آرژانتین بازی را در اختیار داشت و دفاع انگلیس را کلافه کرده بود. در دقیقه ۴۰ بوچر، مارادونا را با ضربه آرنج سرنگون کرد و اگر بازیکن ایپسویچ تصور می‌کرد با این کار می‌تواند مرد اول تیم حریف را کنار بزند سخت در اشتباه بود. او دوباره از زمین بلند شد و بهتر از قبل بازی کرد.

نفوذ دوباره مارادونا به زمین حریف باعث شد آن لحظه تاریخی رقم بخورد. ستاره آلبی سلسته پس از پشت سر گذاشتن بازیکنان حریف توپ را به هم تیمی‌اش رساند اما بازیکن آرژانتینی نتوانست آن را به خوبی کنترل کند و توپ به مدافع حریف رسید. او هم توپ را به سمت دروازه خودی فرستاد اما مارادونا با دست آن را از بالای سر داور عبور داد. بازی در دقیقه ۵۱ یک بر صفر به نفع آرژانتین شد. بازیکنان انگلیسی به داور بازی اعتراض کردند که معتقد بود مارادونا با سر به توپ ضربه زده است. باور کردنی نبود!

 “دست خدا” همان طور که مارادونا این گل را نامید، باعث شد جریان بازی عوض شود. با این حال دیگو در ادامه گلی به ثمر رساند که به “گل قرن” معروف شد. زمانی که بازی به دقیقه ۵۵ رسیده بود مارادونا در زمین خود صاحب توپ شد، توانست بیردزلی و پیتر رید را کنار بگذارد و وارد زمین حریف شود. ۱۱۵ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزتکا بهت زده نظاره گر بازی بودند در حالی که مارادونا همان طور به سمت دروازه پیش می‌رفت. او ابتدا بوچر را دریبل کرد و سپس فنویک را پشت سر گذاشت. مارادونا در نهایت از شیلتون عبور و توپ را وارد دروازه حریف کرد. بازی ۲ بر صفر شد. این حرکت تنها از یک نابغه بر می‌آمد.

با وجود این شرایط، انگلیس ناامید نشد و تمام تلاش خود را کرد تا نتیجه را به نفع خود برگرداند. هادل در دقیقه ۶۹ از فاصله ۲۲ متری یک ضربه به سمت دروازه آلبی سلسته زد. رابسون تصمیم گرفت کریس وادل و جان بارنز را برای تحول خط حمله به میدان بفرستد. در نهایت لینکر توانست ششمین گلش را در این رقابت‌ها برابر آرژانتین به ثمر برساند. دوباره امید به نزد انگلیسی‌ها بازگشت اما لحظاتی بعد دوباره مارادونا دروازه حریف را تهدید کرد.

انگلیس تا لحظه آخر تلاش کرد اما نتوانست در نتیجه تغییری ایجاد کند. آرژانتین به نیمه نهایی صعود کرد. خوشحالی بیش از حد اعضای آلبی سلسته پس از سوت پایان نشان از ارزش این پیروزی داشت. مارادونا پس از بازی گفت: این بازی حکم فینال را برای ما داشت و فراتر از یک برد بود. ما انگلیس را شکست داده بودیم. هرگز این بازی را فراموش نخواهم کرد.

پس از این پیروزی درخشان مارادونا با روحیه پیروزی طلبی و هوش فوق العاده‌اش توانست تیمش را تا فتح جام رهبری کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رونالد کومان

مسی با باشگاه مشکل داشت نه من

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, رونالد کومان سرمربی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.