سرمقاله
تولید در کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره این تولید است که به مرکز توجه بدل شده و تمرکز تمامی نهادها بر پیشرفت آن گذاشته میشود، اما در این بین صنعت توزیع نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع صنعت توزیع یکی از مولفههای اصلی در اقتصاد کشورها به شمار میرود که در کشور ما این مرحله ضعف زیادی دارد و همواره نادیده گرفته میشود. اگر میخواهیم صنعت تولید پویا و کارآمدی داشته باشیم باید روی نظام توزیع برنامهریزی کنیم تا این نظام با کارایی بسیار خود بتواند بخشی از موانع را پشت سر بگذارد. در واقع اهمیت نظام توزیع نادیده گرفته شده، ولی این واقعیت باید برای همگان آشکار شود که رشد و توسعه بخشهای تولیدی در یک اقتصاد پویا نیازمند وجود نظام توزیع کالا و خدمات کارآمد و اثربخش است که آن را میتوان به عنوان موتور رشد و توسعه بخشهای تولیدی اقتصاد نیز به شمار آورد. موتور توسعه و پیشرفت در نظام تولید وابسته به نظام توزیع کارآمد است. همانقدر که بر اهمیت نظام تولید تاکید میشود، ضرورت دارد تا نظام توزیع نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر کارگروهها و کمیتههای حمایت از تولید راهاندازی میشود باید در کنار آنها همین برنامهریزیها را نیز برای نظام توزیع داشته باشیم. در حال حاضر جایگاه حساس صنعت پخش متاسفانه آنقدر که لازم است مورد توجه دولت و دولتمردان قرار ندارد و شاید اهمیت آن واقعا پوشیده مانده است. کارایی این بخش البته به دلایل دیگری نیز کاهش داشته است که عبارتند از: فقدان نظام آماری کشور و شفافیت در این حوزه و قاچاق کالا. به این دلایل شرکتهای پخش در جایگاهی که باید قرار میگرفتند، نیستند و قاچاق کالا شرایطی را به وجود آورده است که در این بخش تنها کسانی فعالیت میکنند که به معنای واقعی قید درآمد را زدهاند و از سودآوری و بازگشت سرمایه خود چشم پوشیدهاند. البته تعداد این افراد بسیار کم است و به همین دلایل صنعت پخش امروزه در شرایط خوبی به سر نمیبرد.